Regjeringskamerat til sterk og panikkartet nedsettelse av avgifter (når det er opportunt)
E298

Regjeringskamerat til sterk og panikkartet nedsettelse av avgifter (når det er opportunt)

Velkommen til Sidelinja, podkassen for politisk hjemløse og

de som hadde råd til å kjøre på

påskefilm i år.

Rundt bor i dag påsketurist og sånn litt

sånn gyllenbrun Trond Sørensen og meg selv Vegard

Nåttnes.

Du tror jeg er en veldig lys, lys

gyllenfarge enda.

Joa, men du har jo brukt påsken på

å etablere deg i medieeliten du tror om.

Ja, veldig.

Det som kalles leserinnlegg i avisen, jeg vet

ikke om det kvalifiseres.

Nei, i blogg.

Dette var redaktørforeningen med henne i hvert fall.

Ja, det stemmer det.

Det var kanskje det.

Du har laget blogginnlegg er det du har

gjort.

Ja.

I nyheter, Trond Sørensen, mann av folket.

Ja.

Sint på de som er sint på dieselprisene

på et vis.

Nei, vet du hva, jeg ble lei av

alle på alle kanter.

Merkelig med et enkelt.

Fordi alle skal kjøre sitt politiske spinn.

Alle skal analysere ut fra et ekstremt kort

perspektiv.

Altså sånn øyeblikksbildet.

Dette bildet er tatt for seks timer siden

av prisen på en bensinpumpe.

Dette er det som gjelder.

Dette er det.

Altså, det går ikke tomt for idioter som

skal styre det og spille sitt politiske spill

for å prøve å vinne tre velgere til

eller noe sånt nå.

Nei, og det er jo ikke bare her

nede på gulvet blant folket at det er

litt sånn opportunisme.

Nei.

Den godeste vedum.

Der er det ikke mye størrum lenger.

Nei.

Så der var det liksom, når det begynte

å flagre litt i serken her sånn, så

var det å bryte avtaler og kline til

med det som var opportunt.

Ja.

Og ikke dermed sagt at det er gærent.

Nei, altså, både du og jeg er veldig

tilgjengelige av å kutte en del avgifter.

Og da også på trivstoff.

Det er mer hvordan det gjøres som kanskje

er problemet.

Ja, og vi snakket jo om dette i

den siste episoden før påske.

Gjorde vi ikke det?

Jo.

For det var akkurat da dette hadde skjedd,

og så har det jo vært litt utvikling

og diskusjon etterpå.

Men poenget var vel egentlig at de gjorde

litt sånn panikkarta kutt i veibruksavgiften.

Avgiften, ja.

Og så har Stortinget også sagt at det

skal kuttes i CO2-avgiften for det som

kalles avgiftsfri diesel, eller anleggsdiesel, eller hva du

kaller det, for den er det ikke veibruksavgift

på fra før.

Men der vil de kutte i CO2-avgift.

Men det måtte regjeringen gå og spørre EU

om de fikk lov til først.

Ja, det synes jeg er så seksy.

Kan vi få lov til, selv om vi

har denne klimapolitikken, å kutte litt i våre

egne avgifter?

Jeg lurer på om Sverige har valgt en

litt annen tilnærming her?

Ja, det kan...

De bare kutta det, og så sa de,

da får vi møte opp med domstolen der,

beie hodet og nakken, og så...

Ja, unnskyld.

Unnskyld, beklager.

Sånt gjør vi ikke i Norge.

Svenskene driver med noe annet morsomt også.

De driver og subsidierer sånn diesel til bønner,

vet du.

Jeg gjør ikke videoer sånn her.

Nei, ikke direkte på diesel.

Så de...

Svenske staten har en sånn egen diesel som

de selger til bønner, med fire kroner lite

av det subsidiet.

Skal fortelle deg en morsom sak, den ligger

ikke her.

Noen bønner oppe på Kløtt, fire stykker.

De gikk sammen, og så kjøpte de et

sånt lite torp nede i Sydserie.

Nå kvalifiserer de, så de leier utdriftet til

sine egne gårder, og det betyr at de

får kjørt tankbiler med 30 000 liter fra

Sverige og subsidiert med fire kroner svenske kroner

literen for å få billig diesel til å

drive i Norge.

Det er jo...

Det er jo vakkert.

Vi har jo snakket om før, det er

jo sånne prisforskjeller gjennom hele Europa, så vi

holder i Sverige for det er billigere der,

svenskene drar til Danmark, danskene drar til Tyskland,

tyskerne drar til Polen, polakene drar til Moldova,

og moldoverne drar til Hviterursland, ikke sant?

Og hvis du tenker på det, hvis du

skal kjøpe en flaske vodka eller et eller

annet, så er det jo en helt vanvittig

transportrute den flasken tar, for den kjøres med

privatbil fra Hviterursland til Moldova, til Polen, til

Tyskland, til Danmark, til Sverige, til Norge, i

prinsippet.

Og da skal du ha en ganske merkbar

avgiftspolitikk, for at utfallet ut i markedet er

at dette faktisk skjer.

Og så er det selvfølgelig ikke den samme

flasken som flyttes hele veien.

Men jeg tror alle som hører på skjønner

mekanismen her, at det er en ganske ineffektiv

forflytning av varer og tjenester.

Og så skal det jo sies at på

diesel og bensin og alt mulig sånt, og

også oljegreier, så er det jo, jeg skal

ikke si det er internasjonale priser sånn globalt,

for det er veldig forskjell på oljepris per

fat USA-Europa kontra Afrika kontra Asia.

Det er, men markedene henger jo sammen, men

priserne blir liksom, de endrer seg litt i

forhold til kostnadene og transportkapasiteten.

Så da USA har billigere, altså amerikansk olje,

husker jeg ikke hva den heter, den vi

har heroppe, det er Brent.

Ja, West Texas Medium eller noe sånt.

Ja, det var det.

Og så er det en siste nede i

Sørøstasia, den er veldig dyr nå.

Den koster mer enn i Europa.

Stemmer godt det.

Så, ja, man er jo uenige her i

verden da om disse avgiftskuttene.

Ja.

Og på den ene siden så kan du

liksom si at ja, men det er dyrt

for folk, og staten er der for å

hjelpe og smude over prosesser og ikke lage

trouble der den ikke trenger, så man kutter

avgifter og sier, ok, det gjør vi nå.

De som er mot dette, og da kanskje

først og fremst de mest ansvarlige av oss

som sitter i regjering, de er jo, det

var de som lovte å lavere rente før

valget, hvis du husker.

Ja.

De er jo opptatt av at, ja, flott

at du får lavere avgifter nå, men det

kommer jo bare til å bli spist opp

av høyere boliglovensrente i neste uke.

Ja, og det henger egentlig ikke for greip

i min tode, og det tror jeg også

vi var gjennom før påske.

Det jeg fikk mest mark av, det var,

altså den frem mot påske, altså frem mot

månedsskiftet, siste dagen i måneden, det er da

en tirsdag, og tirsdag kveld så går prisene

på alle stasjonene opp.

Da eksploderer jo folk og politikere, og det

er ikke måte på.

For den ene, altså, hvis vi begynner å

telle opp her da, så har du de

som, den siden som var imot å kutte

avgiftene, de sa at se her, dette funker

ikke, det hjelper ikke å kutte avgiftene, det

kommer til å koste like mye likevel, så

da er det ingen påvikning på markedet.

Og prisen ut.

Så var det de som, sånn som Sylvi

Listaug og sånn, som gikk ut og hevet

sin strenge stemme og sa, nå må bensinstasjonene

sørge for at kuttet kommer befolkningen til gode.

Og det var sånn, for det første, altså,

jeg tror både YX og UNOX driter i

deg, Sylvi Listaug.

De justerer prisene sine basert på helt andre

ting enn det.

Men det var da at for enkelt av

oss da, så har vi oppfattet at det

er et mønster i hvordan dieselpriser varierer gjennom

en uke.

Og det mønsteret, det har vært, jeg måtte

jo sjekke, siden 2004.

Før det så gikk prisene ned gjennom hele

uka, og så gikk de opp på mandag.

Gikk de ned over hele uka, og så

gikk de opp på mandag.

Og så kom det en sånn der konkurransetilsyn.

Dette lukter jo ulovlig prissamarbeid.

Og så ble det, gjorde de sånn, da

begynte de å sette opp prisen på torsdag.

Mandag og torsdag, i stedet.

For da var det greit å ikke prissamarbeide

lenger.

Det er en sånn veldig logisk sak.

Men disse her selger jo den samme varen,

tappet fra det, samme tankene de legger for

alt på Østlandet, ikke sant?

Eller samme dristofferbasering til alle.

Bare litt forskjellig hvilken tilsetningsstoff de har å

helle opp i en 20 liter på toppen.

Det er det eneste.

Så alle begynner å skrike og legge ut

bilder, og det er liksom sånn, ingen snakker

sant og sier, ja, vet du hva?

Dette markedet har en sånn bølge, som har

gått sånn i 22 år.

Så den neste, siste virkedagen før helgen, da

går prisen opp til maks, opp til veiledende.

Og så begynner man å senke prisen igjen.

Og noen senker de med en gang, så

de treffer aldri maksprisen, fordi de er et

område med mye konkurranse, mens andre er et

område med mindre konkurranse, og de er liggende

da på veiledende pris.

Dette her har vært sånn i 22 år,

og for næringsliv så spiller det ingen rolle,

fordi alle rabatter til de som bruker mye

drivstoff, de er basert på veiledende pris.

Det er ingen som kjører vogntog, eller driver

andeksemaskiner, eller noe som helst, som baserer seg

på pumpepris.

Det er veiledende pris fra forhandler sentralt, som

er det som er avgjørende pris, og så

får du en rabatt på den ferdig.

Og den kan være en kroner, to kroner,

tre kroner, det skal ikke...

Men jeg oppfatter vel at mye av det

underliggende poenget her er at når politikere og

andre tar på seg denne moraliserende numodet, om

man skjerper seg dette private næringslivet, så er

det faktisk deres folk som har vært ute

og sagt, dere får ikke lov til å

skjerpe dere på den måten dere gjør.

Dere må skjerpe dere på den måten vi

sier, med konkurransetilsyn og dette våset.

Det var veldig parallelt med den her saken,

men nå må vi få et statlig prislistetilsyn

-greier for dagligvarerbransjen, ikke sant?

Og så er det noen som sier, ja,

men rart bransjen ikke har gjort dette selv.

Nei, det er ikke rart i det helt,

for da blir de beskyldt for prissamarbeid.

Så kan de få svære bøter.

Ja, så det kan bare være et statlig

organ som gjør denne type ting.

Fordi staten har sagt at det er forbudt

for private samarbeid om priser.

Og til og med om å opplyse hverandre

om hvilke priser de kjører i butikkene sine

til enhver tid for å bare gjøre markedet

mer gjennomsiktig.

Det er også forbudt, for det blir en

form for prissamarbeid.

Og dette er jo helt absurd i vår

tid.

Det ulike butikkskjeder gjør, er jo å sende

sånne undercover shoppere for å sjekke priser manuelt.

Men det får de ikke lov til lenger,

for det er ulovlig.

Har det funnet ut nå?

Ja, for det også var prissamarbeid, å spionere

på konkurrenten.

Så det er litt sånn, hvis politikere klager

på noe, kan du nesten banne på at

det er deres egen skyld at det er

sånn.

Ja, og så er det ikke ferdig med

å gri sånne nepehur.

Du hadde jo en del på Venstresiden som

sa at, se nå, nå har priserne gått

opp, dere kommer ikke til å få en

krone billigere, det blir ikke et øre billigere

for drivstoff, selv om dere kutter avgiftene.

Og det ble det jo.

Priserne falt jo utover gjennom, allerede på onsdagen,

så begynte de å gå en hel del

nedover.

Nå kan du fylle bensin for 17,5

kroner dit her, ikke sant?

Ja.

Og den var liksom 24 eller noe nå,

når de satte prisen opp igjen.

Dette følger det vanlige mønstret.

I dag er det mandag, det er siste

helgedag i påsken.

Billigere enn det du fyller i kveld, får

du ikke før neste søndag.

Og alle vet det, alternativt, så vet de

det ikke, og ergo så står de og

gnelder i media og på sosiale medier, helt

uten å vite noen ting om det.

Men det er jo, må jeg si da,

ikke så koko å gneldre over det, i

den forstanden at det er ganske, du skal

være litt spesielt interessert for å vite disse

tingene vi snakker om nå.

Fordi det er litt sært.

Nei, vet du hvordan jeg vet dette?

Fordi jeg har kjørt bil i 25 år.

Nettopp, men det er ikke alle som har

gjort det.

Nei, men de som ikke kjører bil, de

må da få faen drit i drivstoffprisen.

Kan det ikke være spesielt interessant med det?

Nei, nei, men det jeg sier er at

systemet er sært.

Sånn det er, hvordan en sivil borger som

bare ser prisene på pompa og sier, dette

var jammendyrt, nå går jeg og viser noen

eldre.

Det er jo ikke så rart, ut fra

et sånt, hvordan faen skal du ha intuisjon

til å skjønne at politikerne har rotet til

systemet så mye som de har?

Sånn sett så er jo dette litt sånn

folkopplysning da.

At alle mekanismene bak er suksessivt og i

aggregat lagt opp på hverandre, som fører til

dette systemet, disse rare konsekvensene at prisen er

høyest på onsdag og lavest på søndag.

For ellers så blir disse bensinstasjonene og kjedene

jaget rundt med prissamarbeid og bøter.

Da er det jo litt sånn, kanskje vi

skulle begynne å rette pekefingeren mot de idiotene

som flyr rundt og blander seg opp i

alt mulig og hvordan folk skal gjøre ting.

Jeg har en høne med å plukke med

en type mennesker til.

Oi, det er de som kommer og forteller

politikk.

Cecilie Lyngby.

Premium eksempel som er ute i dag.

Vi skal ha prisen til, vi skal ha

kutt avgiftene 12 kroner liter for drivstoff.

12 kroner liter for drivstoff.

Det er et sted mellom 1 og 3

kroner mindre enn innkjøpspris på drivstoff.

Altså, det er uten moms, uten avgifter.

Tar vi ikke alt så ligger det mellom

13 og 15 kroner.

Det er ikke transportkostene til stasjonene tappet engang.

Ok, jeg må innrømme at det var en

del høyere enn min intusjon.

Jeg sjekket det da.

For jeg er så teit at før jeg

begynner å begynne på en sånn diskusjon, så

lukker jeg opp og så søker jeg litt.

Ok, hva ligger diesel på uten avgifter eller

noe som helst i Europa per nå?

Jo, 13 til 15 kroner.

Akkurat.

Det vil si at Sicilie vil ha sånn

saudi-arabisk opplegg med subsidiert bensin.

Ja, noe sånt nå.

Og sånn jeg spør henne om det så

sier jeg ok, hvem skal betale resten?

Så er ikke svaret jo, det tenkte jeg

å gjøre sånn og sånn, eller slik og

slik eller, åja, det var nytt for meg.

Nei, da er vi nok bare uenige.

Ja, det er jo det.

Ja, det er jo helt rett.

Jeg baserer meg på virkeligheten.

Du har dratt et tall ut av rasshøle,

og så har du sagt at den prisen

som jeg bare...

Det tallet liker jeg.

Kom oss på Stortinget og vet av det.

Jeg så nemlig noen si 13, så hadde

jeg lyst til å komme med et litt

kulere budd, så da sa jeg 12.

Ingen har noen...

Kanskje vi skulle rekke opp hånda og si

10, og høre hva Sicilie svarer da.

Jeg synes vi skal gå all in, jeg.

Så vi sier at alle skal få betalt

13 kroner per liter drivstoff de brenner opp.

Det synes jeg vi skal gå for.

Det er jo det vi har gjort i

strømpolitikken.

Fordi at du får negative priser innimellom, så

du tjener faktisk penger på å sette varmeommen

din ut i hagen for å fyre på

krokka.

Vi vet jo hvorfor det skjer.

Det er jo fordi det er jo ikke

norsk regulering, men tysk regulering som gjør det.

For det er ikke lov å ikke bruke

opp all strømmen fra tyske vindmøller.

Så tyskerne, det er sånn at da stopper

de alt annet, og de betaler til og

med danske vindmøllerselskaper for å stoppe sine vindmøller,

og heller kjøpe eller bruke tysk strøm.

De får tilleggsbetalt.

De får betalt for ikke å produsere noe.

Ikke sant?

Vi snakket om på et tidspunkt sånn ideologisk

hvorfor er man minarkist, og hvorfor er man

anarkist.

Og nå er vi inne på litt der

folk blir anarkister.

Hva faen skal vi med politikere?

Hva er det du vil ha dem for?

Dette er det som får meg hvertfall, jeg

forstår argumentasjonen.

Et vennlig nikk på hodet til oss anarkister,

ja.

Ok, greit.

Jeg ser hvor du skal.

Nå så er jo som i minarkistisk hånd,

så skal jo heller ikke politikere drive med

dette av akkurat nå veldig åppenbare grunner.

Fordi vi er jo både kritiske og positive

til denne avgiftsferien.

Ja, altså det er jo det er det

rette å gjøre, men det er på feil

tidspunkt på feil grunnlag.

Nettopp, og det er vel kanskje verdt å

si, at politikere som kommer halsene etter en

eller annen nyhetssyklus og på en måte ender

opp med riktig konklusjon, at du må sette

ned litt avgifter og gjøre det levelig for

folk, sånn det er bra.

Men det er så vilkålig.

Og det vi kanskje hadde etterlyst, var en

mer strategisk og systematisk tilnærming til det fra

lenge før denne krisen kom.

Og kanskje man til og med gjorde avgiftssystemet

litt fleksibelt, sånn at når du får et

prissjokk eksternt som du gjør nå, så er

det en automatikk i at avgiftene går ned.

Det er ikke sånn, de er ikke der

for at det skal være en melkekue for

staten og inntekter og så videre.

Det er der for å redusere, nå snakker

jeg som en etablert politiker, ikke sant?

Men avgiftene er der for å legge drivstoff

på et prisnivå som gjør at du over

tid demper etterspørslene, ikke sant?

For det er det du vil.

Men når du da lar ...

Men når du da lar dette avgiftsregimet sitte

på toppen av prisfluktuasjonene internasjonalt, så gjør det

jo bare at det rammer folk mye hardere.

Og det er jo dette som er det

helt systematiske problemet med hva disse politikerne driver

med.

Det de kunne gjort var å lage et

dynamisk system som sa vi vedtar bensinprisen på

22 kroner eller whatever.

Altså, I don't care.

Men du bare sier, det er nivået.

Når innkjøpsprisen går hit eller dit, eller ja,

innkjøpsprisen for stasjonene da, eller whatever, for konkurransen

å operere oppå det igjen.

Men det de har gjort, det er jo

faktisk bare å lage en matematisk funksjon av

den internasjonale prisen som bare forsterker alle bevegelser.

Og det er jo helt ustøttet.

Det er en ting til hvis du tar,

jeg tror dette skal stemme ganske bra, uten

at jeg har sjekket de siste årene.

Dette er sånn som det ble etter at

FRP kom tilbake.

Kjøpebil og eiebil, årsavgift, vektavgifter når du kjøper

den, CO2-avgift og bla bla bla.

Og så legger du på CO2-avgifter på

drivstoff og veibruksavgift og alt dette.

Hvis du legger alt dette sammen før FRP

kom i regjering så hadde staten et overskudd

på dette, mens etter at FRP kom i

regjering, så var den summen litt lavere enn

det som ble brukt på byggevei infrastruktur i

Norge, per år.

Men da har jeg ikke tatt med momsen.

Fordi momsen ser jeg på som en sånn

rent fiskalavgift.

Ja, den rene fiskalavgiften.

Mens alle de andre avgiftene har på en

måte fungert sånn da.

Og så tror jeg kanskje det har justert

seg igjen, fordi Arbeiderpartiet og Senterpartiet var litt

mindre videre til byggevei, og så var de

mer giret på å skru opp litt CO2

-avgift og litt veibruksavgift og sånn.

Så tror jeg det har korrigert seg igjen,

så nå er det nok litt mer overskudd

igjen.

Men FRP's måte å løse det på når

ikke de fikk puppet, det var jo å

bruke opp alle pengene selvfølgelig.

Men dogvislig.

De hadde høyere innstilling til alternativt statsbudsjett enn

SV her et år.

Så de er jo et veldig seriøst kuttparti.

Det forstår alle.

– De skal bare bygge veldig mye større,

for det gutter det.

– Ja.

Skal vi bare minne om Brandolini's lov?

– Jeg husker ikke den i hodet her.

Det er du som har alle sine lovene

i hodet.

– Han var en italiensk programmerer, og i

2013 så formulerte han loven om asymmetri i

bullshit.

Altså at det koster ti ganger mer ressurser

å motbevise bullshit enn å bare kvekke det

ut.

– Ja.

– Det er litt som du er inne

på med Lingby her.

Det er mye lettere å høre et enkelt

og greit budskap om at vi har tolv

kroner literen, helt uavhengig av om den som

sier det har forstått noe som helst om

prismekanismer eller noe annet.

Så kan du sitte her så mye du

gidder og prøve å si at sammenhengene på

baksida er sånn og sånn, og hvis du

gjør dette så får du denne konsekvensen, men

hvis du heller hadde gjort dette og gjort

det for en stund siden, så kunne det

jo ha funket bedre nå.

Det er ikke en kjeft som bryr seg.

Ingen bryr seg.

– Det er ikke sånn du vinner valg.

– Nei.

Og dette er Brandolinis lov.

Den sier jo egentlig bare at du må

nesten bare gi opp.

– Vi klarer jo ikke det da.

Det er jo derfor vi sitter her.

– Ja, vi kjemper den motbakken så langt

vi kan.

– Det forteller jo også hvorfor vi må

bruke så mye tid på det.

– Det er ikke rart episodene våre blir

lange, Trond.

– Nei, det er lange og mange.

Brandolinis lov er årsaken.

– Det er topp.

I Sverige så har Moderaterne, Kristdemokraterne, Liberalerne og

Sverigedemokraterne, de har gått litt motsatt vei som

jeg var inne på tidligere.

De har egentlig senket det de kaller for

reduksjonsplikten.

Altså lovfestes krav til drivstoffselskaper om å blande

inn sånn biodrivstoff.

– Ja, sånn effektreduserende masse.

– Ja, sånn som vi har på F

-35'ene.

Så vi kjøper verdens dyreste jagerfly, og så

flyver dem på drivstoff som gir oss 10

% mindre effekt.

Så under tunger vil jeg ha sagt at

det finnes bedre måter å gjøre dette på.

Du kan for eksempel kjøpe billerfly da, hvis

du likevel ikke skal bruke dem.

– Ja, det er en mulighet.

– En fornuftig måte.

Men, neida, vi skal ha det dyreste av

alt.

Vi skal ha det dyreste drivstoffet.

Det skal være dårligere enn det vanlige drivstoffet,

og vi skal ha de dyreste jagerflyene på

det dyrere drivstoffet, som er dårligere enn det

vanlige.

Så det er flott.

I Sverige så har man tenkt «fuck this

shit».

Og så har jo de også noen EU

-forpliktelser, som på merkelig vis vi også har,

selv om vi ikke er medlemmer.

Men de har tenkt at «Vet du hva?

Fuck it.

Vi får bare ta den smelten».

– Ja, da får vi...

Hva skal EU gjøre da?

Skal de sanksjonere de?

– Ja, ja.

De er formelt saksøkt i EU-domstolen av

selveste EU-kommisjonen.

Så da...

– Det er liksom...

Det var et sånt uttale som så på

EU her, i EU, og sa at EU

er et problem for seg selv.

– Norsk shit.

– De regulerer for mye og prøver å

overstyre for mye, og dette er et problem.

Og EU-kommisjonen sier «Ja, det skal vi

jagge og vise at vi kan».

De klarte ikke å la det være, for

det var tross alt noen drivstoff-energigreier, og

de må ha fingrene sine borte ved å

gjøre det dyrere, vanskeligere og dårligere.

Det er liksom bare...

– Det var gærent hvis det skulle bli

noe annet enn det.

– Ja.

– Så EU-kommisjonen mener at Sverige undergraver

og ikke lenger oppfyller fornybar direktive.

Og dermed så er Trusselen og Damokles sverdet

over Sveriges hodet.

Det er massive løpende dagbøter.

– Kunne jeg friste Sverige til å si

«Ja, vel, men det er ikke sikkert vi

vil være med i EU lenger?» –

Altså, jeg må jo si at...

– Tenk deg hvor gøy det hadde vært

da, hvis vi fikk sånn EU...

– At vi får norskesuge?

– Ja, altså omkamp om EU i Sverige,

samtidig med at nå prøver man å få

en sånn EU-debatt i Norge.

Tenk deg hvor gøy hadde det ikke vært

om svenskene tok omkamp og meldte seg ut

før vi skulle ut til stemmulene.

Det hadde vært helt fantastisk.

– Altså, jeg må jo si, ikke sant,

sånn jeg liker EU som konsept.

– Bear with me here.

– Ja, jeg vet hva du liker, og

jeg føler ikke at det er så mye

igjen av det.

– Nei, og det er det som er

problemet, ikke sant?

Altså, det gjør litt vondt å si at

man ønsker EU splittet opp igjen.

Fordi det er mye bra, ikke sant?

Det er åpnet til Europa, og man handler

og prisamarbeider og reiser fritt og studerer og

bor og jobber og alt.

Så dette er good things.

Men Gud hjelper så mye enklere om man

kunne gjort det.

Og om man kunne gjort det uten dette

vanvittige EU-byråkratiet som hemmer vekst og peker

samfunnet i gæren retning med det grønne skiftet

og det der våse de holder på med.

– Også driver på alt annet, ikke sant?

Så det er jo det som er problemet.

Hadde de drevet med frihandelsavtaler og fri flyt

av mennesker og kapital og alle de tingene

der, hadde de holdt seg til det.

– Ja.

– All good.

Men når du skal detaljregulere innhold i drivstoff

eller antall parkeringsplasser eller bilader på og alt

mulig sånt fjås fra Bryssel, – Ja.

– Så er det ikke lønt verdt lenger,

ikke sant?

Og i tillegg fungerer som en handelsbarriere mot

alle utenfor.

– Nei, og da har du liksom, du

har spilt deg ut av den banen du

mente å være på, og da er den

eneste rationelle responsen egentlig å begynne å rulle

det ned igjen, og så kan du, –

Jeg vet ikke om de klarer det.

– Nei, men sånn, Brexit var jo en,

ble jo en vekker.

Nå skal jeg ikke si at det nødvendigvis

gikk kjempebra for Storbritannia, men de har mye

tull de gjør på egen kjøl.

– Vi må dra en helt egen episode

om Storbritannia og politikk, spesielt energipolitikk en dag,

for det er det eneste jeg vet om

som er verre enn Norge.

– Jeg må nok ha en sånn honorable

mention av Tyskland her også.

– Ja, men jeg tror, – Og Spania.

– Ja, men jeg tror faktisk England klarer

å toppe de, og si at de er

way beyond, altså de vil jo avvikle sin

egen oljeutvinning, hele oljesektoren.

– Ja, nei, jeg, – Da er du

gæren.

– Ja, du er faktisk det.

Men ok, i fremtiden så skal vi kanskje

leve av svenskehandel vi da, og vi kjøper

varene våre billige i Sverige, og så kan

vi leve som rentinister av oljeformuen.

– Ja, det må være bra.

– Det er håp for fremtiden også.

– Alle på Norbysenter hver dag.

– Kanskje vi skulle ha sånn, hvis du

først skal ha Hurtighog, så burde du jo

være til Norbysenteret.

– Jeg tipper at vi er i Norge,

så vi kommer til å bygge trykk.

– Ja da, men jeg tror du skal

klare å gjøre Hurtighog dyrere, altså.

– Ja, det er kanskje mulig.

– Jeg tenker at Hurtighog direkte til kjøpesenteret

i Sverige.

– Hurtighog fra Oslo S til Norby shoppingcenter?

Ja, men sånn, det blir bra.

– Det verste er at du hadde fått

med deg noen MDG'er og sånn på

det, hvis de har fått seg litt å

trykke.

– Ja, ja.

– Er det tåg, så er det gøy.

– Det er jo veldig moro med tåg,

det er jo så koselig.

– Dobbelt spor til Norbysenteret.

– Men hvis jeg skulle summere litt da,

hvis vi om ikke annet kunne liksom hatt

sånne samfunnsdebatanter, altså sånn meningseliter og politikere, som

klarte å snakke sant om ting, klarte å

trekke pusten, bare ha litt der av en

sånn elevert, la oss se litt på hva

faktene er der, og være ærlig om de

faktene som kanskje ikke passer så bra inn

i narrativet, bare sånn, men la oss nå

snakke sant først, og så kan vi diskutere

løsninger etterpå, så hadde vi kommet så mye

lenger.

Men så er det jo, det er jo,

jeg skjønner at det er vanskelig å liksom

begrense seg, bare spørre mimer.

– Ja.

Litt uheldig mediedekning for en gang skyld på

godeste mimer.

Ja, skulle vi bare nevnt det?

Det var ikke helt det vi skulle snakke

om i denne episoden, men likevel.

– Det var mye som jeg hadde tenkt

om bare som en slengkommentar, men det er

jo, jeg tenker at det er litt å

snakke om der, faktisk.

Fordi jeg fikk følelsen at tilgivelsen kom omtrent

i alle plattformer, omtrent før Andreak rakk å

legge seg flat.

Og det tror jeg ikke hadde sklid hvis

det var...

– Hvis det var en FRP, så hadde

det blitt smelt.

– Jeg mener at vi har vært borte

fordi noen FRP er det som har kommet

med noen trusler eller gjort noe, eller sagt

noe gærent i fila.

Og så det er ikke så lenge siden

en av disse FRP-erne måtte forlate den

komiteen han satt i på Stortinget fordi han

hadde skrevet noe galt på Facebook i fila.

Han hadde ikke trua noen, da.

– Nei.

– Ikke organiserte kriminelle i hvert fall.

– Nei, og uten å kritisere mimer direkte,

da hadde vi jo hatt Lars-Peter Solås

på besøk her.

Han fikk jo en liten sånn karrierevending av

at man ble litt overgivet på et narspill

en gang.

Og jeg mener, ja, det var et faktisk

vold, men jeg tror ikke det var sånn

det var noen hvert tak på en journalist

og noen greier i fila.

– Han måtte ut av det, da ble

han ekskludert fra det partiet.

– Ja, liksom alvorlig.

Og da er ingen tilgivels i offentligheten.

– Nei, nei.

– Du er personen av noen grater, ikke

sant?

Og så sitter det så løst når det

kommer til mimer, for annars så liker han

det.

– Nei, det er ikke for han at

han liker det, for det er på rett

politisk side.

– Det kan være.

– Jeg tror Bjørnar Moxnes hadde sluppet hundene

med det.

Jeg tror Audun Lysebakken hadde sluppet hundene med

det.

Jeg tror, er du langt opp til venstre,

så må man ha forståelse for at de

blir provoserte.

Det er jo det som er greia.

Jeg skal ikke si for sikkert at det

var, men jeg fikk tilsendt noen skjermbilder av

det sendfyren hadde skrevet som han og Mimir

ble så provosert av.

Og det var en flengende kritikk, men det

var ingenting galt i den.

– Nei.

Og han godeste Mimir har klart å erte

på seg hele Hønefoss.

– Ja, men altså, seriøst.

Dette er det bra med det Mimir har

poentert her, fordi dette er i seg selv

kanskje det beste argumentet for å la være

å bygge en ny vei og en ny

togbane over til Hønefoss.

– Ja, men argumentet til Mimir var vel

at den vedkommende ikke aldri kom til å

komme seg ut av Hønefoss.

– Ja.

– Og jeg er veldig tilgjengelig.

– For uttaket ditt?

– Jeg tar på at ikke gjør det

egentlig, for da kommer jo alle idiotene.

Så det makes sense to me.

– Men jeg må si for å snu

litt på det da, at det går deg

kul og vant at du sier noe dumt

og sånn.

Jeg synes egentlig ikke det skal være dødsstraff

for det.

Så jeg har egentlig ikke så mye å

legge til i kritikken av Mimir.

Det jeg etterlyser er at man har det

med Albu-rommet for andre også.

– Ja, det hadde vært veldig hyggelig.

Og så skal jeg innrømme at en ting

jeg tror med juling, det kan jeg leve

med, på en måte.

Men når du begynner å skrive «Skal du

få møte H-vennene mine?», så kjenner

jeg at jeg får litt lyst til å

spørre Mimir hva slags mennesker han omgås på.

– Ok, jeg skal innrømme at jeg ikke

har sett...

– Ja, jeg har det.

Men det var jo sånn, han måtte eventuelt

komme fra Hønefoss til Stavanger da, for å

møte Mimir og hans H-venner.

Så det var ikke en trussel om å

oppmøte på Hønefoss.

Det skadet jeg for.

– Jeg vokste jo opp ikke på Hønefoss,

men nabolaget på Hadeland.

Og MC-klubben der, den heter Hellshemmat.

– Ja, og den...

– Den er ikke like tøff da.

– Jo, de var beintøffe, faktisk.

– Åja, er de det?

– Ja, for de hadde den Hellshemmat.

Jeg synes ikke Hells Angels International var spesielt

dårlig.

– Nei.

– Så der gikk det kule varmt for

å få dem til å bytte navn, for

det der var ikke greit.

– Jeg har jo byttet navnet.

– Nei, det vet jeg ikke.

– En motorsykkelklubb oppi der som heter Soppen

også, men det er ikke noe skremmende, liksom.

– Nei, det er noen sånne emblemsregler, de

gjør krav på disse store hjemtilstandene.

– Ja, ja.

Nei, men vet du hva?

Litt større takhøyde for å være av seg

selv og trå litt feil inni mellom, synes

jeg faktisk hadde vært helt ok.

– Ja, men da for det gjelder alle.

– Det hadde vært fint.

Og så kjenner jeg at jeg er mer

på den «La oss tilgi mimir» her, eller

i hvert fall, det trenger ikke å velte

en karriere at du har sagt noe dumt

en gang, og så sagt unnskyld.

Men la oss ha dette i mente og

ta det med over til andre situasjoner som

at selv FRP'ere kan få lov til

å trå feil uten å bli kansellert.

– Jeg føler meg til en som politisk

fraksjon, så må jeg jo tro de setter

pris på det.

Veldig.

Det er jo Røde Ungdom.

Hvis de begynner å sette noen voldsvar her,

det må jo være litt …

Nei, dette ser vi opp til.

– Ja, og det er jo igjen en

sånn «hvor trekker du grensen», ikke sant?

Og det vi har vært inne på i

den saken rundt Røde Ungdom, om denne finisingen

til Amrit Kaur og sine ledende organer i

Røde Ungdom, det handler jo om å identifisere

litt i tråd med det Jordan Peterson har

vært ute etter.

Når går venstre siden for langt?

Fordi man har veldig klare mål på når

høyre siden går for langt.

Det er når det begynner å …

Det er noen sånne jødegreier og gruppbasert hat

og sånn.

– Og det ser vi jo veldig i

USA nå.

Det kommer gjerne opptalt som hesteskohøyre.

De er der.

– Men poenget er egentlig, det er litt

lettere å identifisere på høyre siden.

Fordi man har erfaring med det, og veldig

mange har veldig fin innstilte radarer på hva

som er greit og ikke.

Noen har litt overinstilte radarer.

En del folk i LO og Rødt og

sånn, hvor alarmen går hele tiden.

Så bare du rekker opp hånda, så er

det nas i hilsen, ikke sant?

På venstre siden så er det liksom ikke

noe tydelig …

Og det er ingen som har de der

finjusterte radarene på hvor de skal pryles når

de går for langt.

– Innenfor det så tenker jeg litt at

man helst vil ha det litt sånn toplagt,

litt sånn flyttende grenser på det.

Fordi det gir mer spillerom.

Det er sikkert veldig praktisk.

– Ja.

Men vi får vel ikke gjort noe med

dette heller.

– Nei.

– Vi får sette oss ned og lage

en episode til, og så kommer den i

morgen.

– Ja.

Men enn så lenge, så skjerping til alle

parter.

– Ja.

– Ja, det hadde vært et hit utenom.

– Yes.

Have a good one.

– Ha en fortreffelig dag.

Takk for at du hører på Sidelinja podcast.

Snakk gjerne om oss.

Lik, del og anbefale oss i podcast-appen

din, eller delta i kommentarfeltet på YouTube.

Government is not the solution to our problem.

Government is the problem.

Har du ris eller ros, kritikk, forslag, spørsmål

eller noe annet, så finner du all kontaktinfo

på sidelinja.transistor.fm

Episode Video

Skapere og gjester

Trond Sørensen
Vert
Trond Sørensen
Resignert Liberalist, amatørpodcaster, tror på frihet, ansvar og frie markeder, fallende tro på norsk politikk. Fratatt stemmeretten.
Vegard Nøtnæs
Vert
Vegard Nøtnæs
Helsebyråkrat, programmerer, skribent, tidligere nestleder i Liberalistene.