Regjeringskamerat til sterk og panikkartet nedsettelse av avgifter (når det er opportunt)
Velkommen til Sidelinja, podkassen for politisk hjemløse og
de som hadde råd til å kjøre på
påskefilm i år.
Rundt bor i dag påsketurist og sånn litt
sånn gyllenbrun Trond Sørensen og meg selv Vegard
Nåttnes.
Du tror jeg er en veldig lys, lys
gyllenfarge enda.
Joa, men du har jo brukt påsken på
å etablere deg i medieeliten du tror om.
Ja, veldig.
Det som kalles leserinnlegg i avisen, jeg vet
ikke om det kvalifiseres.
Nei, i blogg.
Dette var redaktørforeningen med henne i hvert fall.
Ja, det stemmer det.
Det var kanskje det.
Du har laget blogginnlegg er det du har
gjort.
Ja.
I nyheter, Trond Sørensen, mann av folket.
Ja.
Sint på de som er sint på dieselprisene
på et vis.
Nei, vet du hva, jeg ble lei av
alle på alle kanter.
Merkelig med et enkelt.
Fordi alle skal kjøre sitt politiske spinn.
Alle skal analysere ut fra et ekstremt kort
perspektiv.
Altså sånn øyeblikksbildet.
Dette bildet er tatt for seks timer siden
av prisen på en bensinpumpe.
Dette er det som gjelder.
Dette er det.
Altså, det går ikke tomt for idioter som
skal styre det og spille sitt politiske spill
for å prøve å vinne tre velgere til
eller noe sånt nå.
Nei, og det er jo ikke bare her
nede på gulvet blant folket at det er
litt sånn opportunisme.
Nei.
Den godeste vedum.
Der er det ikke mye størrum lenger.
Nei.
Så der var det liksom, når det begynte
å flagre litt i serken her sånn, så
var det å bryte avtaler og kline til
med det som var opportunt.
Ja.
Og ikke dermed sagt at det er gærent.
Nei, altså, både du og jeg er veldig
tilgjengelige av å kutte en del avgifter.
Og da også på trivstoff.
Det er mer hvordan det gjøres som kanskje
er problemet.
Ja, og vi snakket jo om dette i
den siste episoden før påske.
Gjorde vi ikke det?
Jo.
For det var akkurat da dette hadde skjedd,
og så har det jo vært litt utvikling
og diskusjon etterpå.
Men poenget var vel egentlig at de gjorde
litt sånn panikkarta kutt i veibruksavgiften.
Avgiften, ja.
Og så har Stortinget også sagt at det
skal kuttes i CO2-avgiften for det som
kalles avgiftsfri diesel, eller anleggsdiesel, eller hva du
kaller det, for den er det ikke veibruksavgift
på fra før.
Men der vil de kutte i CO2-avgift.
Men det måtte regjeringen gå og spørre EU
om de fikk lov til først.
Ja, det synes jeg er så seksy.
Kan vi få lov til, selv om vi
har denne klimapolitikken, å kutte litt i våre
egne avgifter?
Jeg lurer på om Sverige har valgt en
litt annen tilnærming her?
Ja, det kan...
De bare kutta det, og så sa de,
da får vi møte opp med domstolen der,
beie hodet og nakken, og så...
Ja, unnskyld.
Unnskyld, beklager.
Sånt gjør vi ikke i Norge.
Svenskene driver med noe annet morsomt også.
De driver og subsidierer sånn diesel til bønner,
vet du.
Jeg gjør ikke videoer sånn her.
Nei, ikke direkte på diesel.
Så de...
Svenske staten har en sånn egen diesel som
de selger til bønner, med fire kroner lite
av det subsidiet.
Skal fortelle deg en morsom sak, den ligger
ikke her.
Noen bønner oppe på Kløtt, fire stykker.
De gikk sammen, og så kjøpte de et
sånt lite torp nede i Sydserie.
Nå kvalifiserer de, så de leier utdriftet til
sine egne gårder, og det betyr at de
får kjørt tankbiler med 30 000 liter fra
Sverige og subsidiert med fire kroner svenske kroner
literen for å få billig diesel til å
drive i Norge.
Det er jo...
Det er jo vakkert.
Vi har jo snakket om før, det er
jo sånne prisforskjeller gjennom hele Europa, så vi
holder i Sverige for det er billigere der,
svenskene drar til Danmark, danskene drar til Tyskland,
tyskerne drar til Polen, polakene drar til Moldova,
og moldoverne drar til Hviterursland, ikke sant?
Og hvis du tenker på det, hvis du
skal kjøpe en flaske vodka eller et eller
annet, så er det jo en helt vanvittig
transportrute den flasken tar, for den kjøres med
privatbil fra Hviterursland til Moldova, til Polen, til
Tyskland, til Danmark, til Sverige, til Norge, i
prinsippet.
Og da skal du ha en ganske merkbar
avgiftspolitikk, for at utfallet ut i markedet er
at dette faktisk skjer.
Og så er det selvfølgelig ikke den samme
flasken som flyttes hele veien.
Men jeg tror alle som hører på skjønner
mekanismen her, at det er en ganske ineffektiv
forflytning av varer og tjenester.
Og så skal det jo sies at på
diesel og bensin og alt mulig sånt, og
også oljegreier, så er det jo, jeg skal
ikke si det er internasjonale priser sånn globalt,
for det er veldig forskjell på oljepris per
fat USA-Europa kontra Afrika kontra Asia.
Det er, men markedene henger jo sammen, men
priserne blir liksom, de endrer seg litt i
forhold til kostnadene og transportkapasiteten.
Så da USA har billigere, altså amerikansk olje,
husker jeg ikke hva den heter, den vi
har heroppe, det er Brent.
Ja, West Texas Medium eller noe sånt.
Ja, det var det.
Og så er det en siste nede i
Sørøstasia, den er veldig dyr nå.
Den koster mer enn i Europa.
Stemmer godt det.
Så, ja, man er jo uenige her i
verden da om disse avgiftskuttene.
Ja.
Og på den ene siden så kan du
liksom si at ja, men det er dyrt
for folk, og staten er der for å
hjelpe og smude over prosesser og ikke lage
trouble der den ikke trenger, så man kutter
avgifter og sier, ok, det gjør vi nå.
De som er mot dette, og da kanskje
først og fremst de mest ansvarlige av oss
som sitter i regjering, de er jo, det
var de som lovte å lavere rente før
valget, hvis du husker.
Ja.
De er jo opptatt av at, ja, flott
at du får lavere avgifter nå, men det
kommer jo bare til å bli spist opp
av høyere boliglovensrente i neste uke.
Ja, og det henger egentlig ikke for greip
i min tode, og det tror jeg også
vi var gjennom før påske.
Det jeg fikk mest mark av, det var,
altså den frem mot påske, altså frem mot
månedsskiftet, siste dagen i måneden, det er da
en tirsdag, og tirsdag kveld så går prisene
på alle stasjonene opp.
Da eksploderer jo folk og politikere, og det
er ikke måte på.
For den ene, altså, hvis vi begynner å
telle opp her da, så har du de
som, den siden som var imot å kutte
avgiftene, de sa at se her, dette funker
ikke, det hjelper ikke å kutte avgiftene, det
kommer til å koste like mye likevel, så
da er det ingen påvikning på markedet.
Og prisen ut.
Så var det de som, sånn som Sylvi
Listaug og sånn, som gikk ut og hevet
sin strenge stemme og sa, nå må bensinstasjonene
sørge for at kuttet kommer befolkningen til gode.
Og det var sånn, for det første, altså,
jeg tror både YX og UNOX driter i
deg, Sylvi Listaug.
De justerer prisene sine basert på helt andre
ting enn det.
Men det var da at for enkelt av
oss da, så har vi oppfattet at det
er et mønster i hvordan dieselpriser varierer gjennom
en uke.
Og det mønsteret, det har vært, jeg måtte
jo sjekke, siden 2004.
Før det så gikk prisene ned gjennom hele
uka, og så gikk de opp på mandag.
Gikk de ned over hele uka, og så
gikk de opp på mandag.
Og så kom det en sånn der konkurransetilsyn.
Dette lukter jo ulovlig prissamarbeid.
Og så ble det, gjorde de sånn, da
begynte de å sette opp prisen på torsdag.
Mandag og torsdag, i stedet.
For da var det greit å ikke prissamarbeide
lenger.
Det er en sånn veldig logisk sak.
Men disse her selger jo den samme varen,
tappet fra det, samme tankene de legger for
alt på Østlandet, ikke sant?
Eller samme dristofferbasering til alle.
Bare litt forskjellig hvilken tilsetningsstoff de har å
helle opp i en 20 liter på toppen.
Det er det eneste.
Så alle begynner å skrike og legge ut
bilder, og det er liksom sånn, ingen snakker
sant og sier, ja, vet du hva?
Dette markedet har en sånn bølge, som har
gått sånn i 22 år.
Så den neste, siste virkedagen før helgen, da
går prisen opp til maks, opp til veiledende.
Og så begynner man å senke prisen igjen.
Og noen senker de med en gang, så
de treffer aldri maksprisen, fordi de er et
område med mye konkurranse, mens andre er et
område med mindre konkurranse, og de er liggende
da på veiledende pris.
Dette her har vært sånn i 22 år,
og for næringsliv så spiller det ingen rolle,
fordi alle rabatter til de som bruker mye
drivstoff, de er basert på veiledende pris.
Det er ingen som kjører vogntog, eller driver
andeksemaskiner, eller noe som helst, som baserer seg
på pumpepris.
Det er veiledende pris fra forhandler sentralt, som
er det som er avgjørende pris, og så
får du en rabatt på den ferdig.
Og den kan være en kroner, to kroner,
tre kroner, det skal ikke...
Men jeg oppfatter vel at mye av det
underliggende poenget her er at når politikere og
andre tar på seg denne moraliserende numodet, om
man skjerper seg dette private næringslivet, så er
det faktisk deres folk som har vært ute
og sagt, dere får ikke lov til å
skjerpe dere på den måten dere gjør.
Dere må skjerpe dere på den måten vi
sier, med konkurransetilsyn og dette våset.
Det var veldig parallelt med den her saken,
men nå må vi få et statlig prislistetilsyn
-greier for dagligvarerbransjen, ikke sant?
Og så er det noen som sier, ja,
men rart bransjen ikke har gjort dette selv.
Nei, det er ikke rart i det helt,
for da blir de beskyldt for prissamarbeid.
Så kan de få svære bøter.
Ja, så det kan bare være et statlig
organ som gjør denne type ting.
Fordi staten har sagt at det er forbudt
for private samarbeid om priser.
Og til og med om å opplyse hverandre
om hvilke priser de kjører i butikkene sine
til enhver tid for å bare gjøre markedet
mer gjennomsiktig.
Det er også forbudt, for det blir en
form for prissamarbeid.
Og dette er jo helt absurd i vår
tid.
Det ulike butikkskjeder gjør, er jo å sende
sånne undercover shoppere for å sjekke priser manuelt.
Men det får de ikke lov til lenger,
for det er ulovlig.
Har det funnet ut nå?
Ja, for det også var prissamarbeid, å spionere
på konkurrenten.
Så det er litt sånn, hvis politikere klager
på noe, kan du nesten banne på at
det er deres egen skyld at det er
sånn.
Ja, og så er det ikke ferdig med
å gri sånne nepehur.
Du hadde jo en del på Venstresiden som
sa at, se nå, nå har priserne gått
opp, dere kommer ikke til å få en
krone billigere, det blir ikke et øre billigere
for drivstoff, selv om dere kutter avgiftene.
Og det ble det jo.
Priserne falt jo utover gjennom, allerede på onsdagen,
så begynte de å gå en hel del
nedover.
Nå kan du fylle bensin for 17,5
kroner dit her, ikke sant?
Ja.
Og den var liksom 24 eller noe nå,
når de satte prisen opp igjen.
Dette følger det vanlige mønstret.
I dag er det mandag, det er siste
helgedag i påsken.
Billigere enn det du fyller i kveld, får
du ikke før neste søndag.
Og alle vet det, alternativt, så vet de
det ikke, og ergo så står de og
gnelder i media og på sosiale medier, helt
uten å vite noen ting om det.
Men det er jo, må jeg si da,
ikke så koko å gneldre over det, i
den forstanden at det er ganske, du skal
være litt spesielt interessert for å vite disse
tingene vi snakker om nå.
Fordi det er litt sært.
Nei, vet du hvordan jeg vet dette?
Fordi jeg har kjørt bil i 25 år.
Nettopp, men det er ikke alle som har
gjort det.
Nei, men de som ikke kjører bil, de
må da få faen drit i drivstoffprisen.
Kan det ikke være spesielt interessant med det?
Nei, nei, men det jeg sier er at
systemet er sært.
Sånn det er, hvordan en sivil borger som
bare ser prisene på pompa og sier, dette
var jammendyrt, nå går jeg og viser noen
eldre.
Det er jo ikke så rart, ut fra
et sånt, hvordan faen skal du ha intuisjon
til å skjønne at politikerne har rotet til
systemet så mye som de har?
Sånn sett så er jo dette litt sånn
folkopplysning da.
At alle mekanismene bak er suksessivt og i
aggregat lagt opp på hverandre, som fører til
dette systemet, disse rare konsekvensene at prisen er
høyest på onsdag og lavest på søndag.
For ellers så blir disse bensinstasjonene og kjedene
jaget rundt med prissamarbeid og bøter.
Da er det jo litt sånn, kanskje vi
skulle begynne å rette pekefingeren mot de idiotene
som flyr rundt og blander seg opp i
alt mulig og hvordan folk skal gjøre ting.
Jeg har en høne med å plukke med
en type mennesker til.
Oi, det er de som kommer og forteller
politikk.
Cecilie Lyngby.
Premium eksempel som er ute i dag.
Vi skal ha prisen til, vi skal ha
kutt avgiftene 12 kroner liter for drivstoff.
12 kroner liter for drivstoff.
Det er et sted mellom 1 og 3
kroner mindre enn innkjøpspris på drivstoff.
Altså, det er uten moms, uten avgifter.
Tar vi ikke alt så ligger det mellom
13 og 15 kroner.
Det er ikke transportkostene til stasjonene tappet engang.
Ok, jeg må innrømme at det var en
del høyere enn min intusjon.
Jeg sjekket det da.
For jeg er så teit at før jeg
begynner å begynne på en sånn diskusjon, så
lukker jeg opp og så søker jeg litt.
Ok, hva ligger diesel på uten avgifter eller
noe som helst i Europa per nå?
Jo, 13 til 15 kroner.
Akkurat.
Det vil si at Sicilie vil ha sånn
saudi-arabisk opplegg med subsidiert bensin.
Ja, noe sånt nå.
Og sånn jeg spør henne om det så
sier jeg ok, hvem skal betale resten?
Så er ikke svaret jo, det tenkte jeg
å gjøre sånn og sånn, eller slik og
slik eller, åja, det var nytt for meg.
Nei, da er vi nok bare uenige.
Ja, det er jo det.
Ja, det er jo helt rett.
Jeg baserer meg på virkeligheten.
Du har dratt et tall ut av rasshøle,
og så har du sagt at den prisen
som jeg bare...
Det tallet liker jeg.
Kom oss på Stortinget og vet av det.
Jeg så nemlig noen si 13, så hadde
jeg lyst til å komme med et litt
kulere budd, så da sa jeg 12.
Ingen har noen...
Kanskje vi skulle rekke opp hånda og si
10, og høre hva Sicilie svarer da.
Jeg synes vi skal gå all in, jeg.
Så vi sier at alle skal få betalt
13 kroner per liter drivstoff de brenner opp.
Det synes jeg vi skal gå for.
Det er jo det vi har gjort i
strømpolitikken.
Fordi at du får negative priser innimellom, så
du tjener faktisk penger på å sette varmeommen
din ut i hagen for å fyre på
krokka.
Vi vet jo hvorfor det skjer.
Det er jo fordi det er jo ikke
norsk regulering, men tysk regulering som gjør det.
For det er ikke lov å ikke bruke
opp all strømmen fra tyske vindmøller.
Så tyskerne, det er sånn at da stopper
de alt annet, og de betaler til og
med danske vindmøllerselskaper for å stoppe sine vindmøller,
og heller kjøpe eller bruke tysk strøm.
De får tilleggsbetalt.
De får betalt for ikke å produsere noe.
Ikke sant?
Vi snakket om på et tidspunkt sånn ideologisk
hvorfor er man minarkist, og hvorfor er man
anarkist.
Og nå er vi inne på litt der
folk blir anarkister.
Hva faen skal vi med politikere?
Hva er det du vil ha dem for?
Dette er det som får meg hvertfall, jeg
forstår argumentasjonen.
Et vennlig nikk på hodet til oss anarkister,
ja.
Ok, greit.
Jeg ser hvor du skal.
Nå så er jo som i minarkistisk hånd,
så skal jo heller ikke politikere drive med
dette av akkurat nå veldig åppenbare grunner.
Fordi vi er jo både kritiske og positive
til denne avgiftsferien.
Ja, altså det er jo det er det
rette å gjøre, men det er på feil
tidspunkt på feil grunnlag.
Nettopp, og det er vel kanskje verdt å
si, at politikere som kommer halsene etter en
eller annen nyhetssyklus og på en måte ender
opp med riktig konklusjon, at du må sette
ned litt avgifter og gjøre det levelig for
folk, sånn det er bra.
Men det er så vilkålig.
Og det vi kanskje hadde etterlyst, var en
mer strategisk og systematisk tilnærming til det fra
lenge før denne krisen kom.
Og kanskje man til og med gjorde avgiftssystemet
litt fleksibelt, sånn at når du får et
prissjokk eksternt som du gjør nå, så er
det en automatikk i at avgiftene går ned.
Det er ikke sånn, de er ikke der
for at det skal være en melkekue for
staten og inntekter og så videre.
Det er der for å redusere, nå snakker
jeg som en etablert politiker, ikke sant?
Men avgiftene er der for å legge drivstoff
på et prisnivå som gjør at du over
tid demper etterspørslene, ikke sant?
For det er det du vil.
Men når du da lar ...
Men når du da lar dette avgiftsregimet sitte
på toppen av prisfluktuasjonene internasjonalt, så gjør det
jo bare at det rammer folk mye hardere.
Og det er jo dette som er det
helt systematiske problemet med hva disse politikerne driver
med.
Det de kunne gjort var å lage et
dynamisk system som sa vi vedtar bensinprisen på
22 kroner eller whatever.
Altså, I don't care.
Men du bare sier, det er nivået.
Når innkjøpsprisen går hit eller dit, eller ja,
innkjøpsprisen for stasjonene da, eller whatever, for konkurransen
å operere oppå det igjen.
Men det de har gjort, det er jo
faktisk bare å lage en matematisk funksjon av
den internasjonale prisen som bare forsterker alle bevegelser.
Og det er jo helt ustøttet.
Det er en ting til hvis du tar,
jeg tror dette skal stemme ganske bra, uten
at jeg har sjekket de siste årene.
Dette er sånn som det ble etter at
FRP kom tilbake.
Kjøpebil og eiebil, årsavgift, vektavgifter når du kjøper
den, CO2-avgift og bla bla bla.
Og så legger du på CO2-avgifter på
drivstoff og veibruksavgift og alt dette.
Hvis du legger alt dette sammen før FRP
kom i regjering så hadde staten et overskudd
på dette, mens etter at FRP kom i
regjering, så var den summen litt lavere enn
det som ble brukt på byggevei infrastruktur i
Norge, per år.
Men da har jeg ikke tatt med momsen.
Fordi momsen ser jeg på som en sånn
rent fiskalavgift.
Ja, den rene fiskalavgiften.
Mens alle de andre avgiftene har på en
måte fungert sånn da.
Og så tror jeg kanskje det har justert
seg igjen, fordi Arbeiderpartiet og Senterpartiet var litt
mindre videre til byggevei, og så var de
mer giret på å skru opp litt CO2
-avgift og litt veibruksavgift og sånn.
Så tror jeg det har korrigert seg igjen,
så nå er det nok litt mer overskudd
igjen.
Men FRP's måte å løse det på når
ikke de fikk puppet, det var jo å
bruke opp alle pengene selvfølgelig.
Men dogvislig.
De hadde høyere innstilling til alternativt statsbudsjett enn
SV her et år.
Så de er jo et veldig seriøst kuttparti.
Det forstår alle.
– De skal bare bygge veldig mye større,
for det gutter det.
– Ja.
Skal vi bare minne om Brandolini's lov?
– Jeg husker ikke den i hodet her.
Det er du som har alle sine lovene
i hodet.
– Han var en italiensk programmerer, og i
2013 så formulerte han loven om asymmetri i
bullshit.
Altså at det koster ti ganger mer ressurser
å motbevise bullshit enn å bare kvekke det
ut.
– Ja.
– Det er litt som du er inne
på med Lingby her.
Det er mye lettere å høre et enkelt
og greit budskap om at vi har tolv
kroner literen, helt uavhengig av om den som
sier det har forstått noe som helst om
prismekanismer eller noe annet.
Så kan du sitte her så mye du
gidder og prøve å si at sammenhengene på
baksida er sånn og sånn, og hvis du
gjør dette så får du denne konsekvensen, men
hvis du heller hadde gjort dette og gjort
det for en stund siden, så kunne det
jo ha funket bedre nå.
Det er ikke en kjeft som bryr seg.
Ingen bryr seg.
– Det er ikke sånn du vinner valg.
– Nei.
Og dette er Brandolinis lov.
Den sier jo egentlig bare at du må
nesten bare gi opp.
– Vi klarer jo ikke det da.
Det er jo derfor vi sitter her.
– Ja, vi kjemper den motbakken så langt
vi kan.
– Det forteller jo også hvorfor vi må
bruke så mye tid på det.
– Det er ikke rart episodene våre blir
lange, Trond.
– Nei, det er lange og mange.
Brandolinis lov er årsaken.
– Det er topp.
I Sverige så har Moderaterne, Kristdemokraterne, Liberalerne og
Sverigedemokraterne, de har gått litt motsatt vei som
jeg var inne på tidligere.
De har egentlig senket det de kaller for
reduksjonsplikten.
Altså lovfestes krav til drivstoffselskaper om å blande
inn sånn biodrivstoff.
– Ja, sånn effektreduserende masse.
– Ja, sånn som vi har på F
-35'ene.
Så vi kjøper verdens dyreste jagerfly, og så
flyver dem på drivstoff som gir oss 10
% mindre effekt.
Så under tunger vil jeg ha sagt at
det finnes bedre måter å gjøre dette på.
Du kan for eksempel kjøpe billerfly da, hvis
du likevel ikke skal bruke dem.
– Ja, det er en mulighet.
– En fornuftig måte.
Men, neida, vi skal ha det dyreste av
alt.
Vi skal ha det dyreste drivstoffet.
Det skal være dårligere enn det vanlige drivstoffet,
og vi skal ha de dyreste jagerflyene på
det dyrere drivstoffet, som er dårligere enn det
vanlige.
Så det er flott.
I Sverige så har man tenkt «fuck this
shit».
Og så har jo de også noen EU
-forpliktelser, som på merkelig vis vi også har,
selv om vi ikke er medlemmer.
Men de har tenkt at «Vet du hva?
Fuck it.
Vi får bare ta den smelten».
– Ja, da får vi...
Hva skal EU gjøre da?
Skal de sanksjonere de?
– Ja, ja.
De er formelt saksøkt i EU-domstolen av
selveste EU-kommisjonen.
Så da...
– Det er liksom...
Det var et sånt uttale som så på
EU her, i EU, og sa at EU
er et problem for seg selv.
– Norsk shit.
– De regulerer for mye og prøver å
overstyre for mye, og dette er et problem.
Og EU-kommisjonen sier «Ja, det skal vi
jagge og vise at vi kan».
De klarte ikke å la det være, for
det var tross alt noen drivstoff-energigreier, og
de må ha fingrene sine borte ved å
gjøre det dyrere, vanskeligere og dårligere.
Det er liksom bare...
– Det var gærent hvis det skulle bli
noe annet enn det.
– Ja.
– Så EU-kommisjonen mener at Sverige undergraver
og ikke lenger oppfyller fornybar direktive.
Og dermed så er Trusselen og Damokles sverdet
over Sveriges hodet.
Det er massive løpende dagbøter.
– Kunne jeg friste Sverige til å si
«Ja, vel, men det er ikke sikkert vi
vil være med i EU lenger?» –
Altså, jeg må jo si at...
– Tenk deg hvor gøy det hadde vært
da, hvis vi fikk sånn EU...
– At vi får norskesuge?
– Ja, altså omkamp om EU i Sverige,
samtidig med at nå prøver man å få
en sånn EU-debatt i Norge.
Tenk deg hvor gøy hadde det ikke vært
om svenskene tok omkamp og meldte seg ut
før vi skulle ut til stemmulene.
Det hadde vært helt fantastisk.
– Altså, jeg må jo si, ikke sant,
sånn jeg liker EU som konsept.
– Bear with me here.
– Ja, jeg vet hva du liker, og
jeg føler ikke at det er så mye
igjen av det.
– Nei, og det er det som er
problemet, ikke sant?
Altså, det gjør litt vondt å si at
man ønsker EU splittet opp igjen.
Fordi det er mye bra, ikke sant?
Det er åpnet til Europa, og man handler
og prisamarbeider og reiser fritt og studerer og
bor og jobber og alt.
Så dette er good things.
Men Gud hjelper så mye enklere om man
kunne gjort det.
Og om man kunne gjort det uten dette
vanvittige EU-byråkratiet som hemmer vekst og peker
samfunnet i gæren retning med det grønne skiftet
og det der våse de holder på med.
– Også driver på alt annet, ikke sant?
Så det er jo det som er problemet.
Hadde de drevet med frihandelsavtaler og fri flyt
av mennesker og kapital og alle de tingene
der, hadde de holdt seg til det.
– Ja.
– All good.
Men når du skal detaljregulere innhold i drivstoff
eller antall parkeringsplasser eller bilader på og alt
mulig sånt fjås fra Bryssel, – Ja.
– Så er det ikke lønt verdt lenger,
ikke sant?
Og i tillegg fungerer som en handelsbarriere mot
alle utenfor.
– Nei, og da har du liksom, du
har spilt deg ut av den banen du
mente å være på, og da er den
eneste rationelle responsen egentlig å begynne å rulle
det ned igjen, og så kan du, –
Jeg vet ikke om de klarer det.
– Nei, men sånn, Brexit var jo en,
ble jo en vekker.
Nå skal jeg ikke si at det nødvendigvis
gikk kjempebra for Storbritannia, men de har mye
tull de gjør på egen kjøl.
– Vi må dra en helt egen episode
om Storbritannia og politikk, spesielt energipolitikk en dag,
for det er det eneste jeg vet om
som er verre enn Norge.
– Jeg må nok ha en sånn honorable
mention av Tyskland her også.
– Ja, men jeg tror, – Og Spania.
– Ja, men jeg tror faktisk England klarer
å toppe de, og si at de er
way beyond, altså de vil jo avvikle sin
egen oljeutvinning, hele oljesektoren.
– Ja, nei, jeg, – Da er du
gæren.
– Ja, du er faktisk det.
Men ok, i fremtiden så skal vi kanskje
leve av svenskehandel vi da, og vi kjøper
varene våre billige i Sverige, og så kan
vi leve som rentinister av oljeformuen.
– Ja, det må være bra.
– Det er håp for fremtiden også.
– Alle på Norbysenter hver dag.
– Kanskje vi skulle ha sånn, hvis du
først skal ha Hurtighog, så burde du jo
være til Norbysenteret.
– Jeg tipper at vi er i Norge,
så vi kommer til å bygge trykk.
– Ja da, men jeg tror du skal
klare å gjøre Hurtighog dyrere, altså.
– Ja, det er kanskje mulig.
– Jeg tenker at Hurtighog direkte til kjøpesenteret
i Sverige.
– Hurtighog fra Oslo S til Norby shoppingcenter?
Ja, men sånn, det blir bra.
– Det verste er at du hadde fått
med deg noen MDG'er og sånn på
det, hvis de har fått seg litt å
trykke.
– Ja, ja.
– Er det tåg, så er det gøy.
– Det er jo veldig moro med tåg,
det er jo så koselig.
– Dobbelt spor til Norbysenteret.
– Men hvis jeg skulle summere litt da,
hvis vi om ikke annet kunne liksom hatt
sånne samfunnsdebatanter, altså sånn meningseliter og politikere, som
klarte å snakke sant om ting, klarte å
trekke pusten, bare ha litt der av en
sånn elevert, la oss se litt på hva
faktene er der, og være ærlig om de
faktene som kanskje ikke passer så bra inn
i narrativet, bare sånn, men la oss nå
snakke sant først, og så kan vi diskutere
løsninger etterpå, så hadde vi kommet så mye
lenger.
Men så er det jo, det er jo,
jeg skjønner at det er vanskelig å liksom
begrense seg, bare spørre mimer.
– Ja.
Litt uheldig mediedekning for en gang skyld på
godeste mimer.
Ja, skulle vi bare nevnt det?
Det var ikke helt det vi skulle snakke
om i denne episoden, men likevel.
– Det var mye som jeg hadde tenkt
om bare som en slengkommentar, men det er
jo, jeg tenker at det er litt å
snakke om der, faktisk.
Fordi jeg fikk følelsen at tilgivelsen kom omtrent
i alle plattformer, omtrent før Andreak rakk å
legge seg flat.
Og det tror jeg ikke hadde sklid hvis
det var...
– Hvis det var en FRP, så hadde
det blitt smelt.
– Jeg mener at vi har vært borte
fordi noen FRP er det som har kommet
med noen trusler eller gjort noe, eller sagt
noe gærent i fila.
Og så det er ikke så lenge siden
en av disse FRP-erne måtte forlate den
komiteen han satt i på Stortinget fordi han
hadde skrevet noe galt på Facebook i fila.
Han hadde ikke trua noen, da.
– Nei.
– Ikke organiserte kriminelle i hvert fall.
– Nei, og uten å kritisere mimer direkte,
da hadde vi jo hatt Lars-Peter Solås
på besøk her.
Han fikk jo en liten sånn karrierevending av
at man ble litt overgivet på et narspill
en gang.
Og jeg mener, ja, det var et faktisk
vold, men jeg tror ikke det var sånn
det var noen hvert tak på en journalist
og noen greier i fila.
– Han måtte ut av det, da ble
han ekskludert fra det partiet.
– Ja, liksom alvorlig.
Og da er ingen tilgivels i offentligheten.
– Nei, nei.
– Du er personen av noen grater, ikke
sant?
Og så sitter det så løst når det
kommer til mimer, for annars så liker han
det.
– Nei, det er ikke for han at
han liker det, for det er på rett
politisk side.
– Det kan være.
– Jeg tror Bjørnar Moxnes hadde sluppet hundene
med det.
Jeg tror Audun Lysebakken hadde sluppet hundene med
det.
Jeg tror, er du langt opp til venstre,
så må man ha forståelse for at de
blir provoserte.
Det er jo det som er greia.
Jeg skal ikke si for sikkert at det
var, men jeg fikk tilsendt noen skjermbilder av
det sendfyren hadde skrevet som han og Mimir
ble så provosert av.
Og det var en flengende kritikk, men det
var ingenting galt i den.
– Nei.
Og han godeste Mimir har klart å erte
på seg hele Hønefoss.
– Ja, men altså, seriøst.
Dette er det bra med det Mimir har
poentert her, fordi dette er i seg selv
kanskje det beste argumentet for å la være
å bygge en ny vei og en ny
togbane over til Hønefoss.
– Ja, men argumentet til Mimir var vel
at den vedkommende ikke aldri kom til å
komme seg ut av Hønefoss.
– Ja.
– Og jeg er veldig tilgjengelig.
– For uttaket ditt?
– Jeg tar på at ikke gjør det
egentlig, for da kommer jo alle idiotene.
Så det makes sense to me.
– Men jeg må si for å snu
litt på det da, at det går deg
kul og vant at du sier noe dumt
og sånn.
Jeg synes egentlig ikke det skal være dødsstraff
for det.
Så jeg har egentlig ikke så mye å
legge til i kritikken av Mimir.
Det jeg etterlyser er at man har det
med Albu-rommet for andre også.
– Ja, det hadde vært veldig hyggelig.
Og så skal jeg innrømme at en ting
jeg tror med juling, det kan jeg leve
med, på en måte.
Men når du begynner å skrive «Skal du
få møte H-vennene mine?», så kjenner
jeg at jeg får litt lyst til å
spørre Mimir hva slags mennesker han omgås på.
– Ok, jeg skal innrømme at jeg ikke
har sett...
– Ja, jeg har det.
Men det var jo sånn, han måtte eventuelt
komme fra Hønefoss til Stavanger da, for å
møte Mimir og hans H-venner.
Så det var ikke en trussel om å
oppmøte på Hønefoss.
Det skadet jeg for.
– Jeg vokste jo opp ikke på Hønefoss,
men nabolaget på Hadeland.
Og MC-klubben der, den heter Hellshemmat.
– Ja, og den...
– Den er ikke like tøff da.
– Jo, de var beintøffe, faktisk.
– Åja, er de det?
– Ja, for de hadde den Hellshemmat.
Jeg synes ikke Hells Angels International var spesielt
dårlig.
– Nei.
– Så der gikk det kule varmt for
å få dem til å bytte navn, for
det der var ikke greit.
– Jeg har jo byttet navnet.
– Nei, det vet jeg ikke.
– En motorsykkelklubb oppi der som heter Soppen
også, men det er ikke noe skremmende, liksom.
– Nei, det er noen sånne emblemsregler, de
gjør krav på disse store hjemtilstandene.
– Ja, ja.
Nei, men vet du hva?
Litt større takhøyde for å være av seg
selv og trå litt feil inni mellom, synes
jeg faktisk hadde vært helt ok.
– Ja, men da for det gjelder alle.
– Det hadde vært fint.
Og så kjenner jeg at jeg er mer
på den «La oss tilgi mimir» her, eller
i hvert fall, det trenger ikke å velte
en karriere at du har sagt noe dumt
en gang, og så sagt unnskyld.
Men la oss ha dette i mente og
ta det med over til andre situasjoner som
at selv FRP'ere kan få lov til
å trå feil uten å bli kansellert.
– Jeg føler meg til en som politisk
fraksjon, så må jeg jo tro de setter
pris på det.
Veldig.
Det er jo Røde Ungdom.
Hvis de begynner å sette noen voldsvar her,
det må jo være litt …
Nei, dette ser vi opp til.
– Ja, og det er jo igjen en
sånn «hvor trekker du grensen», ikke sant?
Og det vi har vært inne på i
den saken rundt Røde Ungdom, om denne finisingen
til Amrit Kaur og sine ledende organer i
Røde Ungdom, det handler jo om å identifisere
litt i tråd med det Jordan Peterson har
vært ute etter.
Når går venstre siden for langt?
Fordi man har veldig klare mål på når
høyre siden går for langt.
Det er når det begynner å …
Det er noen sånne jødegreier og gruppbasert hat
og sånn.
– Og det ser vi jo veldig i
USA nå.
Det kommer gjerne opptalt som hesteskohøyre.
De er der.
– Men poenget er egentlig, det er litt
lettere å identifisere på høyre siden.
Fordi man har erfaring med det, og veldig
mange har veldig fin innstilte radarer på hva
som er greit og ikke.
Noen har litt overinstilte radarer.
En del folk i LO og Rødt og
sånn, hvor alarmen går hele tiden.
Så bare du rekker opp hånda, så er
det nas i hilsen, ikke sant?
På venstre siden så er det liksom ikke
noe tydelig …
Og det er ingen som har de der
finjusterte radarene på hvor de skal pryles når
de går for langt.
– Innenfor det så tenker jeg litt at
man helst vil ha det litt sånn toplagt,
litt sånn flyttende grenser på det.
Fordi det gir mer spillerom.
Det er sikkert veldig praktisk.
– Ja.
Men vi får vel ikke gjort noe med
dette heller.
– Nei.
– Vi får sette oss ned og lage
en episode til, og så kommer den i
morgen.
– Ja.
Men enn så lenge, så skjerping til alle
parter.
– Ja.
– Ja, det hadde vært et hit utenom.
– Yes.
Have a good one.
– Ha en fortreffelig dag.
Takk for at du hører på Sidelinja podcast.
Snakk gjerne om oss.
Lik, del og anbefale oss i podcast-appen
din, eller delta i kommentarfeltet på YouTube.
Government is not the solution to our problem.
Government is the problem.
Har du ris eller ros, kritikk, forslag, spørsmål
eller noe annet, så finner du all kontaktinfo
på sidelinja.transistor.fm
Episode Video
Skapere og gjester