Venstre gjennomfører Sylvi-renhetstest. Vil nå ha Støre (lykke til!)
Velkommen til Sidelinja, podkassen for politisk hjemløse.
Og for de som lurer på hva Venstre
egentlig mener.
Rønt bor i dag, naboen til Abid Raja,
Trond Sørensen og meg selv, Vegard Nøknes.
Jeg merker meg at du går rett på
kilden til forvirringen om hva Venstre står for.
Jeg vet ikke om jeg er forvirret over
hva Venstre står for.
Men de har jo hatt en veldig klar,
uklar posisjon alltid.
Ja, det er sånn, meg og min kone
stemmer Venstre, der går jeg aldri igjen igjen.
Men det er ikke bare vi som flaiper
og kødder litt med Venstre.
Venstre har et reelt problem.
Ja, det er jo en stående vits.
Ja, det er en stående vits.
Men jeg skal spille noe som en sosionom
tok opp fra en sosiolog.
Ikke sosionom, men sosiolog.
Han er en litt morsom fyr som driver
og legger ut sånne små videoer.
Han er enkelprofessor på Universitetet i Oslo.
Men han refererte til norsk monitor.
Som er en sånn undersøkelse som kommer ut
som er veldig bred.
Han taler veldig mye.
Skal vi høre hva han sier.
Ja.
Det kommer jo ikke som noe sjokk.
Nei, det kommer ikke som noe sjokk.
Jeg er usikker på om folk i Venstre
faktisk vet hva Venstre mener.
Til tider så kan det...
Ja, og hvis du har Abid Raja i
partiledelsen, så er det jo faktisk teknisk umulig
å vite hva du mener.
Det er et bidrag til den komplette forvirringen,
for å si det sånn.
Men det som ikke er...
Kanskje man kan si at det uforutsigbare er
forutsigbart, eller et eller annet sånt nå.
Ja.
Men...
Kaos teori.
Ja, noe sånt.
Men utspillet til Raja nå er altså at
han foretrekker Jonas Gahr Støre som statsminister over
Sylvie Listerøe.
Ja, dette er jo et signal som de
har sendt fra flere steder i Venstre.
Men nå går jo da Abid Raja balls
deep.
Så Venstre, det er da partiet som er
for å innføre karenslager, kutte litt i sykeløn,
begrense arbeids...
altså disse fagforeningene, og som tenker at nå
skal vårt nye kjærlighet for å være et
større.
Ja, eller tvangsekteskap, eller et eller annet.
Ja.
Men det er jo greit i de grensene.
Ja, altså Abid Raja er for tvangsekteskap i
Pakistan, ikke i Norge.
Ja, det er topp.
Så ikke her.
Nei, nei, det er bare i Pakistan.
Det er litt vanskelig å styre på innenmellom.
Det er forskjellige...
Men det som slår meg litt, og jeg
fikk faktisk spørsmålet her om dagen fra en
bekjent, eller en venninne.
Hun sa litt sånn, casually, ja, ja, men
du frykte jo Sylvi Listhaus som statsminister, ikke
sant?
Ikke noe mer enn større.
Nei, jeg kommer ikke til å stemme på
Sylvi.
Nei.
Fordi hun stemte også av øya.
Ja.
Pluss at jeg er ikke enig med Fremskrittspartiet.
I omtrent noe, hvis man ser på det
objektivt.
Jeg er kanskje enig i retningen i visse
ting.
Men sånn, det er ikke partiet mitt, har
aldri vært det, har aldri stemt på det.
Men den der ildtangholdningen til Sylvi, den må
jeg si at begynner å føles som den
nye renhetstesten.
Ja.
Nå er det der vågreina er på hell.
Nei, du får ikke flotte deg med like
mye luksusholdning lenger og sånn.
Men det du kan hakke fritt på fortsatt
virker det som.
Det har vært sånn siden tidlig i 70
-tallet.
Ja, det har jo det, ikke sant?
Er det en leder i FRP som kan
hakkes på så greit er det.
Ja, og det virker som Sylvi kan hakkes
enda litt mer på enn Siv kunne.
Ja, Siv begynte å bli veldig sturegn.
Karihagen var veldig lov å hakke på Karihagen.
Ja, man kunne kaste tomater på allting.
Ja, tomater og egg og alt som var
i det var greit.
Og så Siv Jensen var litt mer sturegn,
men da måtte man forholde seg.
Det var fremdeles møkete.
FRP var møkete, men det var ikke så
møkete da.
Men nå er det Sylvi Staug som er
leder, og da…
Ja, mine veniner ble litt overrasket, men tok
noen befattning.
Da er jeg svart at det er jo
ikke noe verdre enn noen annen statsminister.
Jeg vil jo ikke ha noen av dem.
Ja, det tror jeg på.
Men dette her handler jo om å bygge
et narrativ, ikke sant?
Hvis du utad i mange kanaler klarer å
bygge narrativet «Sylvi Listaug er litt sånn bad
greier», hvis du klarer å signalisere det uten
å si det helt nødvendigvis rett ut hele
tiden, bare sånn signalisere og signalisere og signalisere,
så vil ikke folk ta innover seg at
det er litt sånn bad, ikke sant?
Ja, og litt sånn sløve sin vil jo
også falle for det og begynne å adoptere
og ta inn i seg denne holdningen da.
Ja, og her er det lov å hate,
da kan du jo også hate litt.
Ja, det synes jeg du skal spørre din
venninne om neste gang, om hun kanskje har
et litt sløft sin.
Her må jeg forlofte å si at det
har hun faktisk ikke.
Nei.
Hun er megetskarp, men litt rare politiske oppfatninger
etter mitt smaksregister, kan du si.
Vi har hatt mange morsomme diskusjoner.
Har bare pent å si om henne altså.
Men jeg har jo lyst til å minne
om en gang til at du kan gå
på YouTube og finne videoer av Carli Hagen,
en norsk partileder som står og taler, og
blir kastet tomater og egg på.
Ja.
Og det er rutinemessig.
Ja.
Kan du tenke deg hva reaksjonen hadde vært
hvis noen på høyresiden hadde valgt seg ut
en SV-leder som alltid ble kastet tomater
og egg på?
Jeg ser for meg prøv å kaste på
Støre, eller la oss kaste det på Abid
Raja.
For han har rett farge.
Ja, men liksom, hva faen er det?
Det er liksom den der greia med at
man kan tillate seg sånt.
Det er noe med en moralsk arroganse som
er så motbydelig.
Er det noe jeg forakter her i verden,
så er det den holdningen på venstre siden.
Og jeg må innrømme at det der, jeg
må jo si at jeg ser på det
som et påtatt Sylvie Listehaug-hat, fordi hun
er en helt mainstream midt på tre politiker
i Norge, som alle de andre.
Hun vil ha like stor velferdstid, hun vil
ha litt annen innretning på det ene og
det andre, og litt mer til det eldre,
og hva vet jeg, lengre veier og bredere
veier.
Det skal sies.
Jeg hakket mye på Sylvie Listehaug.
Jeg hakket på Sylvie Listehaug siden hun kom
inn som statsråd for første gang.
Det tok ikke lang tid før jeg var
sånn, vet du hva, dette mennesket funker jo
ikke.
Hun produserte ingenting som statsråd.
Stortinget fikk ikke en sak til behandling av
henne på den tiden hun satt som statsråd
i første runde.
Det i seg selv forteller at dette her
er masse lyd.
Dette er en hund som bjeffer, men som
aldri biter.
Mye lyder her, det er ikke et kompliment
fra meg.
Men når jeg hører henne snakke nå om
en del ting, ikke om velferdstaten, ikke om
størrelsen på staten, fordi de tingene er helt
nisse.
Når jeg hører henne snakke om skatter, avgifter,
klimapolitikk og energipolitikk nå, så jeg hører egentlig
bare Øystein Sjøli som har fått feminint stemme.
Nå begynner hun, men det er helt tydelig
at når hun snakker om noe, så skjønner
hun faktisk hva hun sier.
Hun forstår det.
Det vil jeg gi henne cred for.
Jeg tror kanskje hun har forstått det hele
tiden, som er en grunn til aldri å
stemme på henne, for da har hun løyet
i ti år.
Det må jeg faktisk si, at FRP har
vært med på dette skrotet.
Det tror jeg ikke de skal tillies for.
De har vært med på det.
Vi klarte ikke å få til mer i
forhandlingen.
Her er svaret på det.
Da skulle dere gått fra forhandlingsbordet og sagt
at da blir det ingen enighet hvis du
gir deg på alt som er bare for
å få lakkerispiper og fjås tilbake igjen.
Da skulle du gå fra bordet og si
at dette er ikke en forhandlingsgrunnlag.
Da får dere finne en annen konstellasjon.
Når vi nå hakker på Fremskrittspartiet, så ta
imot den hakkingen.
Konstruktivt.
Ja, med den kunnskap at det er ikke
fordi vi peker på noe annet parti i
stedet heller.
Nei.
De kan brenne alle sammen.
Vi er veldig greie sånn.
Så jeg impliserer ikke støtte til noe annet.
Men heller ikke Fremskrittspartiet, faktisk.
Nei.
Men det var egentlig Venstre vi skulle hamres
løs på.
Ja, og det er jo ikke en vanskelig
oppgave.
Nei, til tider er det veldig lett.
Abid har vært i intervju med VG.
Han sitter helt av TV 2, og han
kan jo fortelle at Venstre faktisk aldri kan
støtte en listhaugledet regjering.
Det er helt utenkelig.
Det betyr veldig, veldig enkelt at da har
vi kun ett alternativ til statsminister i Norge,
uansett hvem som vinner valget, og det er
større.
Sånn det ser ut nå, med mindre det
syvundre skulle dukke opp, og høyre plutselig vokser
seg opp til å bli større enn FRP.
I hvert fall i nærheten av like store.
Hva var det FRP hadde her om dagen?
29,5 eller noe sånt?
Ja, 29,8.
Det har blitt målt på noen målinger, så
det har blitt målt til 31.
Ja, men lykke til til høyre da.
Apropos det.
Vi skal hakke på Venstre, men vi kan
jo hakke på alle når vi først er
i gang.
Jeg vet ikke om du fikk med deg
Minervapodden har en sånn redaksjonsmøte, som de kaller
det, og der lurte de veldig på hvorfor
får ikke Høyre vekst på meningsmålingene?
Høyre?
Jeg vet ikke, fordi de er Arbeiderpartiet kanskje?
Fordi de har falt på meningsmålingene selv etter
dette drivstoffstøntet sitt.
Det har ikke de fått betalt for.
FRP har fått betalt for det.
Senterpartiet har fått betalt for det.
Høyre, de har tapt velgere på det også.
Ja, og det var vel fortjent tap av
velgere.
Ja, det betyr jo også at de binder
over de hendene der, så nå vil de
ha opp avgiftsnivån og hele det til skatteletter.
Men det er jo en useriøst parti.
Ja, og det er mulig.
De forstår hvordan de driver store konsern med
masse peser.
Men er det noe de ikke forstår, så
er det småbedrifter og hvordan liv i virkeligheten
er.
Ingen aner seg om hvordan det fungerer.
Men jeg vil jo mene at Ernas strategi,
og kan det virke som Ines videreførte strategi,
om å være Arbeiderpartiet bare bitt litt mindre,
kanskje ikke er veien videre.
Jeg lurer på.
Men jeg håper jo de fortsetter, fordi de
kommer til å tape kampen om å være
Arbeiderpartiet mot Arbeiderpartiet.
La meg bare skille.
Det er noe som skiller Høyre og Arbeiderpartiet.
Ok.
Det er på oljepolitikken, altså det å utvinne
olje i Nordsjøen.
Fordi der er faktisk Arbeiderpartiet mye bedre enn
Høyre.
Å ja, fordi Arbeiderpartiet tydler jo på at
vi skal ikke ha lett stopp.
Nei, Høyre sier ikke at de skal ha
lett stopp.
Høyre skal bare innføre en masse kule krav
til erstatningsenergi og så videre, som drar kostnadene
for å drifte.
Det er sånne jernbanereform opplegg, det sa.
Ja, som drar kostnadene for å drifte.
Det øker breakevenprisen til disse oljeselskapene så radikalt
at de kommer til å nødvendigvis stenge ned
veldig mange, og de kommer ikke til å
åpne nye felt, fordi breakevenprisen blir for høy.
Det er et helt useriøst duste parti.
Ja, så selv Arbeiderpartiet klarer det bedre enn
dette, for Høyre har så lyst til å
være MDG.
De vil være MDG og Venstre og Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet på lik tid.
Det går skikkelig fint.
Det er greit å prøve å være Big
Tent Party, men du kan ikke ha mot...
Dette er sånne selvmotsigelser i alle ting.
Det begynner å bli et ganske lite telt,
da.
Lavt, men veldig bredt.
Ja, det er veldig lavt å tenke det,
men det er veldig bredt.
Veldig bredt parti i den veldig smale korridoren
av norske partier.
Tilbake til dette poenget Mimir har gjort, da.
Hvis jeg sier det, så er det populisme,
og hvis Høyre sier det, eller Arbeiderpartiet sier
det, så er det veldig ansvarlig.
Jeg mener, du skal ikke ha tresiffra IQ
for å skjønne at de to partiene er
dønn useriøse.
Den der Norgespris-greien, og frem og tilbake.
Nå har vi hatt den der UD-skandalen,
og de har delt ut posisjoner og millioner
til vennene sine, liksom.
Og Høyre har vært med på det, fordi
vi ville jo ikke stå i båten.
Nei, selvsagt ikke.
Det ville jo vært helt ille.
Har du ikke lært at du ikke skal
stå oppreist i en båt i Høyre?
Dette er jo dønn useriøse partier.
Ja.
Sånne er de mest useriøse partiene som er
på Stortinget.
MDG er mer seriøse enn dem.
Jeg er jo ikke enig med MDG, men
de står jo på noen upopulære ting innimellom
og sier, vet du hva?
Dette koster, men vi vil.
Og så er det litt konsistent, da.
Om ikke annet.
Høyre er jo ikke det.
Høyre tør ikke å si, vi vil ha
virkelig oljenæringen, fordi de skjønner at det vil
folk skjønne.
Men folk som ikke følger med med begge,
og bruker tid på politikk, de vil ikke
skjønne at Høyre egentlig legger til rette for
å legge ned norsk oljenæring.
Det de oppfatter, det er bare at, nei,
de har funnet en veldig fin løsning, som
de snakker om i så mange setninger og
med så mange kommer og parenteser, at det
er ingen som egentlig skjønner hva som egentlig
er i den politikken.
Men når den blir implementert, så stopper norsk
oljeproduksjonen, ikke sant?
Men jeg mener, det man kan si om
Fremskrittspartiet, og jeg mener, ja, de tror jeg
du kan kalle populister uten at de vil
protestere på det selv heller.
Men jeg mener, ja, det er et populistisk
parti med noen sånne liberalistiske grunntoner og litt
konservative grunntoner og litt folkeliberalistisk, tror jeg Stiv
Jensen kalte det.
Jeg vet ikke om man oppfører på det.
Har du fått med deg anklagene fra Frøya
Sjurseter om Høyre?
Nei.
Hun var ute og kritiserte Høyre for å
drive med sånn, de hadde kastet seg til
sløsepopulisme og prøvde liksom å tekke sløseriombudsmannen.
Så det var liksom målet til Høyre var
liksom å bli venner med Are Søber.
Sløsepopulisme, populisme nå det er altså å drive
rasjonell økonomisk politikk.
Ikke kaste bort ressurser, det er nå populisme.
Har det noensinne eksistert en bedre populisme enn
det?
Her har jeg et rådtips til Høyre.
Ja.
Det kan være lurt å ikke sparke partiet
til sløseriombudsmannen ut av valgsystemet.
Ja.
Hvis du har lyst til å være venner
med.
Han er veldig romslig og snakker jo med
folk, alt fra mimir og folk i MDG
til folk i Høyre.
Han er veldig romslig, men han også vet
hva som skjedde.
Ja.
Jeg tenker jo at jeg har noensinne driftstips
til partiet Høyre hvis de er interessert.
Ja.
En ting som hadde vært, Høyre hvis de
ikke hadde gjort det, hadde jo spart seg
for våre angrepp nå i 310-315 episoder.
Det, tenker jeg, er en klamp om foten
på dem.
Ja, bare se oss nå gå på meningsmåling
etter at vi begynte det.
Det er jo faktisk...
Det har gått en vei.
Helt sant.
Det har gått en vei.
Over 100.
Det tror jeg vi skal lage når vi
setter opp nettsiden og så tror jeg vi
skal ha en løpende statistikk på det.
Ja.
Hvordan Høyre...
På episodeproduksjonen og Høyres oppslutning.
Ja.
Jeg er helt sikker på en ting, det
er at Høyre ender opp før vi...
Når vi når så hundre tusen lyttere på
daglig basis, så er Høyre på mindre enn
liberalistene er nå.
Der er jeg usikker på hva som er
minst sannsynlig.
Ja, det er sånn.
Men det er lov å ha visjoner.
Jeg har to visioner.
Jeg tror sjansen for at Høyre går under
sperregrensen er større altså.
Ja, men jeg snakker om å få de
helt ned på...
Bittelille sperregrensen?
Nei, mindre enn liberalistene.
Per dagstato.
Da må du gå fort.
Ja, det er mulig.
Vi har jo landsmøte snart.
Ja, dere har landsmøte snart.
Dere, ja.
Jeg skal være til stede, men bare med
mikrofon og miksebord og sånn.
Jo, jo, men som for gammeldags skyld.
Ja.
Det blir nok mitt siste landsmøte også.
Jeg tror det er veldig mange som er
veldig glad for at jeg ikke har talerett
på det landsmøtet.
Det tror jeg.
Det kan jo hende ordstyrer der kan finne
på å slippe til folk hvis de rekker
opp hånda.
Stemmer det?
Hvem er ordstyrer?
Jeg husker ikke, men jeg har hørt at
det er en fleksibel type.
Jeg har også hørt det, men jeg kjenner
den fra en podcast.
Ja.
Det er viktig at man har litt radiostemmer
når man er ordstyrer.
Ja.
Nå sklir vi ut avfor her nå.
Ja, dette gikk tesskaks.
Nå er vi skikkelig ute og sklir, så
skal vi bare enda en gang minne på
at det er Liberal Aften.
Ja, det kan vi gjøre.
Ja, nå er det bare over helgen, så
skal du høre på oss på mandag, og
så hører du på oss på tirsdag dagen,
og så kommer du på Liberal Aften på
tirsdag kveld.
Da kan du høre på Andreas Harau Olsson,
som snakker om Boka C.
Ja.
Og kanskje Lydboka C, hvis denne er i
orden.
Ja, jeg tipper at det blir å snakke
litt om det samme.
Men det er klart, boka hans, og sikkert
kjenner jeg han rett, så har han litt
påfyll fra etter halvannet år med frem og
tilbake, og debatter og diskusjoner og podcaster og
det som er.
Så det kommer nok til å bli fullt.
Vi har rekord i antall av interesserte å
påmelde.
Be an early bird.
Yes.
Fra klokken 6, og foredrag fra klokken 7.
Café Amsterdam, Oslo.
Ja.
Ull og hyggelige folk.
Ja.
Du kan også finne det, hvis du leter
etter arrangementet, så kan du enten søke på
Liberal Aften i arrangementer, eller så kan du
søke på Facebook.
Ja, da kan du søke på sidelinja.
Ja.
Og da ligger arrangementet, så innlegg nummer 2,
der ligger arrangementet nå.
Ja, og du finner det alltid på forlib
.no. Ja, der finner du det også.
Og så får du påminnes fra oss.
Jævlig.
Ja, det er en sånn skatt du må
betale som lytter av sidelinja det.
Ja.
Vår gode, men ustabile venn Abid.
Vår renhetsposør.
Renhetsposør Abid.
Han, ja, ikke bare er han overbevist om
at Venstre er samstemte om dette.
At Venstre er samstemte om noe som helst.
Det er tydelig på at Abid Rajah ikke
helt forstår eget parti.
Nei, men det har jo vært mange venstrefolk
forunt og ikke forstår eget parti.
Ja.
Men begrunnelsen hans er blant annet at Listhau
sannsynligvis ikke har evne til å håndtere alle
mulige situasjoner og alle mulige ledere i verden.
Det er en annerledes begrunnelse enn der jeg
tror motivasjonen kommer fra.
Ja, det er så.
Jeg har et spørsmål til ham.
Mener han da at Støre klarer det liksom?
Støre har jo en god hånd med disse
Hamas gutta og Taliban.
Ja, stemmer det.
Han er veldig god til å snakke med
alle de feil lederne.
Hvis jeg plukket det opp riktig her om
dagen, så har Støre og Barton stilt seg
bak at de sier at holdet i Iran
skal lede menneskerettigheter og sånn?
Ja, kvinnerettigheter.
Kvinnerettighetsutvalg?
Ja.
Det er i FN?
Ja.
Så det er jo en veldig kompetent gjeng
som sitter og styrer nå.
Ja, kjempekompetent.
Og det er vel den type håndtering Abid
her etterlyser da.
Ja, jeg vil regne med det.
At det ikke er noen som rygger i
båten når ting skal gå gjennom i FN.
Dette henger litt på greip.
Vi synes det er helt greit å ta
med seg litt utfordrede kvinner fra Norge til
Pakistan for å tvangstgifte dem bort.
Og heier på Ayatollah.
Gratis, Abid.
Kanskje dette flyr.
Du har litt skjegg.
Det er mulig du vil anlegge full skjegg
nå.
Litt lengre skjegg.
Jo, jo.
Nei, men kort skjegg indikerer at man er
sånn litt, men ikke helt.
Ja.
Når jeg har sett bildet, da er jeg
nybearbeidt.
Men det er lenge siden jeg har sett
deg sånn.
Jeg merker meg jo også, og jeg vet
ikke hvorfor, han utfordrer Ine da på dette.
Å akseptere Listhaus som statsminister.
Og det er liksom...
Hva tenker han da?
At disse venstre som kommer til å ha
halvannet prosent på neste valg sammen med KRF
som kanskje har fem og en halv skal
gå sammen med høyre på tolv for å
danne regjering?
Jeg tror KRF er mye mer innstilt på
å akseptere Listhaus.
Ja, det tror jeg ikke er et problem.
Nåværende KRF tror jeg er ikke noe...
Ja, nåværende KRF er tydelig i norsk perspektiv
i en høyreregning.
Og de er tydeligere, men jeg tror de
er mer pragmatiske enn det man har vært
tidligere, hvor det har vært mer moralsk poserende
greier.
For jeg er ikke sikker på om et
FRP på 30 prosent egentlig er så veldig
avhengig av venstre til så mye.
Nei, jeg håper stengt at det er...
Noen ganger.
Venstre skulle vært mer nærmere enn alle de
andre partiene.
Samme her.
Men vet du hva jeg ønsker?
Det er nesten så jeg ønsker venstre ut
av Stortinget før høyre.
Fordi venstre er et sånt moralposerende tulleparti som
hele tiden ødelegger for alt som er mulig
ved å posere.
I likhet med høyre på mange måter.
Ja, i likhet med høyre, men selv høyre.
Men enda verre.
Ja, det er liksom høyre på steroider.
Og så gjør de sånne dumme valg.
Men det er jo ikke første gangen Raja
er ute med sånn type kritikk.
For han hadde jo familieråd her, og det
var jo på familierådet hjemme i Stua på
Ekeberg at de vettok at Ristegn ikke kunne
være statsministerkandidat.
Ja, men det er greit å vite hvordan
beslutningsmekanismene er da.
Abid Raja hadde blitt kalt inn til familieråd,
og da var det barna hans og kona
hans som avgjorde at det kunne ikke bli
Ristegn.
For da kunne han ikke se seg selv
i speil og møte kona hans.
Jeg tror jo også at det ligger et
karriereskifte i Abids nære fremtid.
Ja, på den andre siden er det veldig
positivt å høre at kona hans har såpass
kustes på ham, for det tyder på at
det ikke er et tvangselskap.
Nei, og det tror jeg aldri det har
vært noen tvil om.
Nei, men det var veldig gøy å kødde
litt med det akkurat nå.
Men hvem vet om denne FRP-vinnen holder
seg til?
Det er lenge til valg.
Det er det.
Men på den andre siden.
Det er lenge til valg, og Arbeiderpartiet er
ute og sykler nå.
Det er tre og et halvt år, og
de har fallende meningsmålinger.
Og alle vet at Jens sitter på lång
tid, og når Jens er borte, bye bye,
da tror jeg vi kan...
Vi får Abid til erstatning da.
Kanskje Abid kan melde seg i Arbeiderpartiet?
Det tror jeg kanskje.
Jeg tror ikke.
Abid Raja har ikke historisk sett vært spesielt
opptatt av aktingsfrihet.
Han syntes at blasfemilover var noe vi trengte,
og sånn.
Jeg vet at han ble profilert Venstremann.
Så har han angret på det i etterkant
da.
Det var dumt å ha med han sånn.
Men han har jo en løst tønne på
dekk, og det har han alltid vært.
Vi snakker om useriøs fyr da.
Problemet er ikke at han er løst tønne.
Problemet er at han ruller.
Du kan jo ikke forutse hvor man ruller
engang.
Han ruller jo motsjøss, alt som helst.
Nei, men ok.
Han er en artig skrue da.
Man får jo håpe at man finner bedre
folk å ha på Stortinget.
Fordi det er jo tross alt et ansvarlig
jobb.
Kjansene for at han kommer inn på Stortinget
er jo begrensa med neste valg, er det
ikke det?
Man må jo nesten håpe det.
Da må du ha førsteplass i 17 av
20 valgkretser.
For å være sikker å komme inn der.
De får ikke inn mer enn tre stykker.
Nei, de får vel ikke inn tre stykker
heller.
Nei, det er sånn best case.
Går de under sperregrensa, så er det 1
-2, ikke sant?
Du kan få inn tre under sperregrensa.
Forskjellen da.
MDG er i samme situasjon, men de er
ikke i samme situasjon.
Fordi MDG får direkte mandater.
Fordi de har så sentrert oppslutning i Oslo
for eksempel.
De kan jo få inn et par stykker
i Oslo, selv om de har et dårlig
valg.
Venstre er ikke der.
Venstre, det er utjevningsmandater og kanskje et direkte
mandat.
Men går de under sperregrensa, så mister de
utjevning, og da er de screwed.
De har jo vært under før.
Sist de var ordentlig under, det var vel
under dørum?
Ja, og de har vært ordentlig under etter
det også.
Men hva med de andre?
Det er jo et sånn antvert valg omtrent.
Det var nesten sånn de forstått ut av
Stortinget.
Da de fikk inn en representant under dørum,
da var de skikkelig kjørt.
Og da ønsker de tilbake ditt og lykke
til.
Ja, jeg ser i hvert fall ikke at
de...
Som du sier da, det er jo noe
pent å si om Venstre i teorien.
Sånn der sosial-liberalt-sympatisk-prinsipielt- tørr
-å-stå-med-rak-rygg når det er
populært å mene.
Eksempelvis da FRP og Høyre syntes det var
kjempekult å forby tigging, så er det Venstre
som reiser seg opp.
Det er helt uforutsigbart selvsagt, men det skjer
litt oftere på sånne ting.
Ja, de reiser seg også opp.
De stemte jo imot denne sivilbeskyttelsesloven.
Der også klarte de plutselig å reise seg
opp.
Men i neste runde så løper de rundt
på Grønland og jager bort mennesker som de
ikke liker yttringene til.
Ja, nei, det er liksom...
De legger ut bilder av det på Facebook
med skrytebilder.
Vi klarte å jage vekk tyskere som var
på besøk på Grønland.
Det var AFD, ikke sant?
Det var Norgesdemokraterne og AFD som prøvde å
marsjøke.
Hva var det de prøvde da?
Gi de rett til å demonstrere at de
har rett?
Er det det de prøvde?
Jeg vet ikke.
Jeg synes det er så jernløtt at ingen
vet hvor haren hopper og hvem er den
haren.
De får bare holde på med sitt.
Den seriøse politiske partiet er de ikke.
I likhet med Høyre.
Det som er morsomt...
Vi treffer jo på en del mennesker som
er veldig til venstre.
Vi synes Venstre er et veldig fint parti.
En og annen gang innimellom.
Det disse menneskene sier gang etter gang, vi
stemmer jo på Venstre ut fra prinsipprogrammet deres.
Det er ikke valgprogrammet.
Vi stemmer på FRP for prinsipprogrammet deres.
Dette har jeg fått høre flere ganger.
Jeg har jo veldig lyst til å spørre
dine.
Nå sier Venstre mer eller mindre at vi
skal over på venstresiden og heie på større
ved.
Det er det vi skal støtte lenger nå.
Er virkelig dette prinsipprogrammet verdt den lille megabyte
som det bruker av lagring for å...
Dette prinsipprogrammet har jo ingen verdi lenger.
De styrer ikke etter det.
De har ikke de prinsippene i bunnen.
Det er ingen i Venstre som har prinsipper
lenger.
Det er greia.
De har tilfeldigheter som gjør at i enkelte
sosiale saker dette er ned på riktig sida
i ære.
Ja, nei.
Det er vanskelig å ta på alvor.
Men Venstre har jo...
Hva skal man si?
Det er jo ikke første gang de har
hatt problemer med Fremskrittspartiet.
Det er veldig, veldig vondt og vanskelig for
dem.
Det er rett og slett litt vanskelig å
håndtere at andre mennesker kan mene noe annet
enn dem.
Ja, og det som er morsomt, det er
jo Venstre kaller seg et liberalt parti, mens
FRP kaller seg et liberalistisk parti.
Ingen av de er lengre spesielt verken liberale
eller liberalistiske.
Men jeg mistenker at det de holder mest
imot hverandre er at Venstre kan kvartere at
FRP ikke er liberalistisk, og i FRP ser
de på Venstre og sier, hva er det
som er liberalt på det, da?
Jeg må innrømme at her har jeg det
litt vanskelig for å forstå psykologien begge veier,
faktisk.
Nei, det der er jo prosesjeringsteori.
Du prosesjerer over på andre, det du lider
av selv.
Jo, men jeg må jo innrømme at jeg
har truffet nok FRP-ere opp igjennom, som
ikke ser ut til å skamme seg veldig
over eget parti.
Nei.
La oss si at hvis vi skal skrytte
på oss bittelitt, så er vi den litt
puristiske utgaven av FRP da vi var liberalistene.
Røttene til FRP ligger i liberalismen, og de
holder fortsatt festtaler som bukker for liberalismen, og
så vet de med seg selv at det
er ikke så veldig liberalistisk det vi holder
for med lenger.
Nei.
Men vi har en klar sympati i vår
retning hos mange, og det burde jo av
sted komme en sånn «Det burde gjøre bittelitt
vondt i hvert fall».
Jeg har ikke inntrykk av at jeg gjør
det.
Vi har veldig lyst til det, men vi
skjønner ikke hvordan vi skal gå for å
gjøre det.
I hvert fall så demonstrerte de i åtte
år at de ikke hadde noen anelse om
hvordan de skulle bevege verden.
Ja.
For å si det sånn, Einrein har vel
skrevet en bok som heter «Vi som beveger
verden».
Alle i FRP har lest den, ingen har
forstått den nå.
Ja, de har jo klart å bevege verden,
for de har jo brukt åtte år på
å gjøre staten større.
Ja, altså, de har klart å dytte den
motsatt vei av det de vil, på en
måte.
Vi får ta et tips fra disse venstre
vennene våre og lese prinsippprogrammet deres, og stemme
på dem for å få mindre stat.
Det fungerer ikke bedre enn det, vet du.
Det er jo helt retard det hele greia.
«Legg ned venstre eller slå det sammen med
MDG».
«Same shit, different wrapping».
Skal du gi ord til venstre siden, så
kan det likegodt bli en del av MDG.
Det må jo være like bra.
Lite kontrollspørsmål.
Hvis du fikk en pistol mot hodet, du
må stemme på enten de gale eller venstre.
Så finnes det alltid et tredje alternativ.
Vet du hva det er?
Det er krule.
«Eat the bullet».
Det er jo ikke noe tvil om at
jeg hadde valgt venstre over MDG.
Men jeg hadde jo hatt ordentlig buyers remorse.
Her er greia min.
Hvis du putter venstre inn i MDG eller
MDG inn i venstre, så vil du ha
en påvirking som gjør at MDG blir litt
mer spiselig.
De klarer også innmellom å ha noen reflekser
på liberalt.
Jo, men det skal de faktisk ha for.
De sammen med venstre og rødt, var det
vel som sto på rett side når Benedicte
ropte og hylte i skreik.
De sto på rett side fra før av,
mens FRP kom etter og innså at Bershava
var langt opp i støvlene våre.
Der skal Sylvie ha skryt også.
Hun sto på debatten og sa «Vi har
drittet oss ut».
Beklager.
Vi snur.
Og det redda saken.
Ja, og så skal det sies at den
ble jo bare tonet ned litt.
Den loven er ikke bra enn bare.
Ha det veldig klart.
Det er en forferdelig Mekka-lov enda.
Men den er vedtatt.
Nå er alt for sent.
Ja, og så går han å stille spørsmål
ved, og det går han å ha kontroll
med den regjeringen som utfører alle disse dumme
tingene de har vedtatt, om ikke annet.
For det manglet jo fullstendig.
Ja, og jeg mener, hvis du setter det
som ble vedtatt opp mot det som var
foreslått, og nesten var vedtatt, så er det
jo ikke noe tvil om at det som
ble vedtatt er veldig, veldig mye bedre.
Mindre verre.
Ja, men ikke sant?
Der er det i hvert fall innført kontrollmekanismer.
Ja, og det er jo virkelig det som
trengs.
Hitler hadde vært mer misfornøyd med den loven
som ble vedtatt enn den de hadde tenkt
å vedta.
Ja, definitivt.
Hitler fikk den loven de ville ha vedtatt
i Tyskland.
Vi vet hvordan det gikk.
Så la vi bare den henge.
Ja, men altså, det er veldig lett å
argumentere dette nå, for vi snakker jo om
Rødt og Stadia, så må vi liksom gi
de litt rett her og der, og synes
at Mimir er en trivelig fyr, Moxie er
litt langfingret, men han er hyggelig nok, og
du slår ikke at han har vondt inn,
ikke sant?
Sneve Martinussen er røddig nok.
Men du, hver som kommer etter de menneskene,
Det er røde ungdomme.
Ja, det er jo Alexandra, og før det
så hadde de hun Amrit Kaur.
Det er en grunn til at flertallet i
det partiet velger disse som ledere.
Det vil si at i Rødt, altså Vokser
Rødt, så er Rødt en generasjon unna å
få sånne mennesker på Stortinget.
Det er ikke mer enn en generasjon unna
fra de snille greie menneskene som du ser
på, som du synes er så hyggelige på
Stortinget i dag, til det som kommer etter.
Det trenger ikke å være hyggelig, det trenger
ikke å være ordentlig, for det er ikke
det hele tatt.
Nei, og det kan man jo være tydelig
på.
Disse er farlige, ikke sant?
Det impliserer at Mimir og Marie og Bjørnar
er farlige, fordi de er så nærme avgrunnen
her sånn.
Og de går opp veien, de brøyter vei.
Ja, men de er relativt flinke når de
liksom snakker alvorlig om at de vil droppe
ungdomspartiet sitt.
De har ikke gjort det?
Nei, de har ikke det.
Men ikke sant, det indikerer at det er
sånn de er ikke helt fortapt enda, men
de må faktisk kutte det båndet, altså for
den organisasjonen er klingern.
Den er det.
Amrit Kaur, hun var voldfy klingern.
Jeg vet ikke om den nye lederen er
det.
Den er like farlig, for den kan ingenting
om noen ting her i verden.
Det ble veldig tydelig i intervjuer på TV
og i nettavisen og sånn.
Når du legger frem og sier at jeg
ønsker at verden skal være sånn og sånn,
og så blir du stilt spørsmål om det,
og så er det sånn, det har ikke
jeg peiling på.
Hvis du via radikale endringer ikke kan forklare
hvordan den radikale endringen skal foregå, da er
du farlig for kunnskapsløshet.
Det å være dum er farlig.
Jeg må bare si en ting.
Ungdomsparti er ungdomsparti.
Man lar ideologien løpe, og du har ikke
egentlig peiling på ting, men du mener det
veldig stert.
Så det er liksom sånn, alle får rom
til å vokse av seg det, og det
er ikke noe evigdom at du har vært
i.
Men den organisasjonen som helhet fosterer opp disse
holdningene, og vedlikeholder dem, og har gjort det
i mange år, og det er faktisk farlig.
Det burde behandles på omtrent samme nivå som
en nazi-ingel.
Røffelig samme ting.
Hvis du forlater det og tar avstand fra
det, så tilgiver vi deg.
Men du må forlate det, og du må
aktivt ta avstand fra det.
Du må vokse fra det, eller komme deg
ut av det, eller ta avstand fra det.
Så enkelt.
Men folk endrer seg ikke drastisk politisk etter
at de fyller 18-19 år.
Du er formad før det, i retning.
Du får bredder, og du får mer nyanser,
men i retning er du formad.
Dette er menneskene som har studiesirkler for å
studere leninismen, som de fremholder som …
Lenin var en bra fyr.
Han må vi følge godt med på.
Han må vi lese om, for det …
Det er jævlig godt med å være nazist.
Ja, ja.
Ferdig.
I no doubt.
Hvis du formes ved å ha tanker om
at Lenin var veldig bra, så kommer du
aldri til å komme ut i andre enden.
Da må du ha en løden opplevelse, en
personlighetsendring, altså.
Det er mange av dem som får det
etter hvert, da.
Ja.
Og jeg mener, du skal ikke gå veldig
langt inn i voksenlivet før du begynner å
se kontorene av hvor forrykt det du har
stått for er, hvis du har litt impulser
utenifra, og venner som …
Ja, men se at du lever i den
politiske bobblanen.
Det kommer jo ikke mye impulser inn til
disse stortingspolitikerne heller.
De spiser middagen sin, dusjer og trener og
har seng på kontoret.
Du kan jo leve hele livet her inne,
ikke sant?
Da får du ikke impulser utenifra, da.
Nei, jeg skal jo innrømme at det er
noen trend der, at hvis FRP pleide kontakt
med en sånn type nasi-omgangsorganisasjon …
Har du behandlet dem på samme måte nå,
ikke sant?
Da hadde vi sagt …
Ja, det hadde vært helt …
De må skjerpe det, ikke sant?
Og det er litt det samme for Rødt
også, og jeg tror de skjønner det selv.
Det er jo ganske tydelig at de …
Det er et problem for oss nå.
De har ikke kuttet båndene.
Nei, de har ikke det.
Så derav …
Jeg, frem til de gjør det, så er
min klare tale.
Når dere ikke kutter de båndene, så bifaller
dere.
Så enkelt er det.
Det er en stille aksept.
Det er ikke noe tvil om de bærer
fullt ansvar for sin egen …
Og så vet jeg hvorfor de ikke har
kuttet båndene.
Det er fordi at …
Jo, vi ser på forskjellen, så har de
noen veldig hyggelige folk, men hvis du går
inn i Rødt …
Ja, i sitt eget sentralstyre så har de
jo folk som er klingerne.
Ja, og de har …
De har de spredt nedover.
De har kommet inn i bystyret i Oslo.
De er …
Altså, organisasjonen er …
Det består av en masse mennesker som faktisk
syns at Lenin var en overleit fyr, han.
Eller som står bak nettsider som …
Nei til folkeord.
Les mer på moisme.no. Den gamle klippene
av Arne, det burde vi …
Det må vi ha på en sånn highlight
reel på et eller annet tidspunkt.
Ja, altså, det er legendarisk.
Arne blir tatt så på senga av det
at det nesten er stort her.
Men altså, dette er de menneskene nå.
Ja, nei, det er …
Fantastisk opplegg, altså.
Ja.
Konklusjonen må vel bli at norsk politikk, der
er det fryktelig mye rart.
Høyre prøver å være veldig bredt mellom latene
og taket.
Venstre prøver å være veldig moralistiske og står
i en spagat.
Arbeiderpartiet vet ikke helt hva de skal være
nå fordi de har så lyst til å
være enherskere, men de har så fryktelig lite
å gå på.
På Stortinget, så de vet ikke helt hva
de skal gjøre.
Skal vi bare konkludere med at den forvirringen
som vi har i norsk politikk nå, den
er ganske komplett.
Ja, Stortingspartiet er uenige med seg selv.
Venstre vet ikke …
Venstre er jo som de alltid har vært.
De er uenige med seg selv.
FRP og Venstre er sinte på hverandre for
at de ikke følger sine prinsipprogrammer, noen av
dem.
Som Bjørnebo, Jens Bjørnebo, skrev vi disse budene
til en ung mann.
Tenk nøye ut hva du bør mene.
Det kan bli dyrt å stå alene.
Det er noe det Venstre har lest her
og tenkt at det er det PK Forward,
tror jeg kanskje de har feiltolket samtidsstemningen.
Det er hånd om det.
Jeg tror kanskje de skal betale en eller
annen pris for det ganske snart.
Men ja, det var vel så langt vi
kom.
Det ble litt mye hakking på rødt her
også, men det er jo fløyer av samme
stortingsparti.
Vi fikk hakket på alt mulig rart nå.
Jeg hadde egentlig i bakhoden mitt en hakking
for MDG også.
De får gjennomgå nok, så det kan vi
ta en annen gang.
Vi kan ta det ved neste korsvei.
Ha en fortreffelig dag.
Takk for at du hørte på sidelinjen podcast.
Snakk gjerne om oss.
Like, del og anbefale oss i podcast-appen
din, eller delta i kommentarfeltet på YouTube.
Har du ris eller ros, kritikk, forslag, spørsmål
eller noe annet, så finner du all kontaktinfo
på sidlinja.transistor.fm
Skapere og gjester