Venstre gjennomfører Sylvi-renhetstest. Vil nå ha Støre (lykke til!)
E311

Venstre gjennomfører Sylvi-renhetstest. Vil nå ha Støre (lykke til!)

Velkommen til Sidelinja, podkassen for politisk hjemløse.

Og for de som lurer på hva Venstre

egentlig mener.

Rønt bor i dag, naboen til Abid Raja,

Trond Sørensen og meg selv, Vegard Nøknes.

Jeg merker meg at du går rett på

kilden til forvirringen om hva Venstre står for.

Jeg vet ikke om jeg er forvirret over

hva Venstre står for.

Men de har jo hatt en veldig klar,

uklar posisjon alltid.

Ja, det er sånn, meg og min kone

stemmer Venstre, der går jeg aldri igjen igjen.

Men det er ikke bare vi som flaiper

og kødder litt med Venstre.

Venstre har et reelt problem.

Ja, det er jo en stående vits.

Ja, det er en stående vits.

Men jeg skal spille noe som en sosionom

tok opp fra en sosiolog.

Ikke sosionom, men sosiolog.

Han er en litt morsom fyr som driver

og legger ut sånne små videoer.

Han er enkelprofessor på Universitetet i Oslo.

Men han refererte til norsk monitor.

Som er en sånn undersøkelse som kommer ut

som er veldig bred.

Han taler veldig mye.

Skal vi høre hva han sier.

Ja.

Det kommer jo ikke som noe sjokk.

Nei, det kommer ikke som noe sjokk.

Jeg er usikker på om folk i Venstre

faktisk vet hva Venstre mener.

Til tider så kan det...

Ja, og hvis du har Abid Raja i

partiledelsen, så er det jo faktisk teknisk umulig

å vite hva du mener.

Det er et bidrag til den komplette forvirringen,

for å si det sånn.

Men det som ikke er...

Kanskje man kan si at det uforutsigbare er

forutsigbart, eller et eller annet sånt nå.

Ja.

Men...

Kaos teori.

Ja, noe sånt.

Men utspillet til Raja nå er altså at

han foretrekker Jonas Gahr Støre som statsminister over

Sylvie Listerøe.

Ja, dette er jo et signal som de

har sendt fra flere steder i Venstre.

Men nå går jo da Abid Raja balls

deep.

Så Venstre, det er da partiet som er

for å innføre karenslager, kutte litt i sykeløn,

begrense arbeids...

altså disse fagforeningene, og som tenker at nå

skal vårt nye kjærlighet for å være et

større.

Ja, eller tvangsekteskap, eller et eller annet.

Ja.

Men det er jo greit i de grensene.

Ja, altså Abid Raja er for tvangsekteskap i

Pakistan, ikke i Norge.

Ja, det er topp.

Så ikke her.

Nei, nei, det er bare i Pakistan.

Det er litt vanskelig å styre på innenmellom.

Det er forskjellige...

Men det som slår meg litt, og jeg

fikk faktisk spørsmålet her om dagen fra en

bekjent, eller en venninne.

Hun sa litt sånn, casually, ja, ja, men

du frykte jo Sylvi Listhaus som statsminister, ikke

sant?

Ikke noe mer enn større.

Nei, jeg kommer ikke til å stemme på

Sylvi.

Nei.

Fordi hun stemte også av øya.

Ja.

Pluss at jeg er ikke enig med Fremskrittspartiet.

I omtrent noe, hvis man ser på det

objektivt.

Jeg er kanskje enig i retningen i visse

ting.

Men sånn, det er ikke partiet mitt, har

aldri vært det, har aldri stemt på det.

Men den der ildtangholdningen til Sylvi, den må

jeg si at begynner å føles som den

nye renhetstesten.

Ja.

Nå er det der vågreina er på hell.

Nei, du får ikke flotte deg med like

mye luksusholdning lenger og sånn.

Men det du kan hakke fritt på fortsatt

virker det som.

Det har vært sånn siden tidlig i 70

-tallet.

Ja, det har jo det, ikke sant?

Er det en leder i FRP som kan

hakkes på så greit er det.

Ja, og det virker som Sylvi kan hakkes

enda litt mer på enn Siv kunne.

Ja, Siv begynte å bli veldig sturegn.

Karihagen var veldig lov å hakke på Karihagen.

Ja, man kunne kaste tomater på allting.

Ja, tomater og egg og alt som var

i det var greit.

Og så Siv Jensen var litt mer sturegn,

men da måtte man forholde seg.

Det var fremdeles møkete.

FRP var møkete, men det var ikke så

møkete da.

Men nå er det Sylvi Staug som er

leder, og da…

Ja, mine veniner ble litt overrasket, men tok

noen befattning.

Da er jeg svart at det er jo

ikke noe verdre enn noen annen statsminister.

Jeg vil jo ikke ha noen av dem.

Ja, det tror jeg på.

Men dette her handler jo om å bygge

et narrativ, ikke sant?

Hvis du utad i mange kanaler klarer å

bygge narrativet «Sylvi Listaug er litt sånn bad

greier», hvis du klarer å signalisere det uten

å si det helt nødvendigvis rett ut hele

tiden, bare sånn signalisere og signalisere og signalisere,

så vil ikke folk ta innover seg at

det er litt sånn bad, ikke sant?

Ja, og litt sånn sløve sin vil jo

også falle for det og begynne å adoptere

og ta inn i seg denne holdningen da.

Ja, og her er det lov å hate,

da kan du jo også hate litt.

Ja, det synes jeg du skal spørre din

venninne om neste gang, om hun kanskje har

et litt sløft sin.

Her må jeg forlofte å si at det

har hun faktisk ikke.

Nei.

Hun er megetskarp, men litt rare politiske oppfatninger

etter mitt smaksregister, kan du si.

Vi har hatt mange morsomme diskusjoner.

Har bare pent å si om henne altså.

Men jeg har jo lyst til å minne

om en gang til at du kan gå

på YouTube og finne videoer av Carli Hagen,

en norsk partileder som står og taler, og

blir kastet tomater og egg på.

Ja.

Og det er rutinemessig.

Ja.

Kan du tenke deg hva reaksjonen hadde vært

hvis noen på høyresiden hadde valgt seg ut

en SV-leder som alltid ble kastet tomater

og egg på?

Jeg ser for meg prøv å kaste på

Støre, eller la oss kaste det på Abid

Raja.

For han har rett farge.

Ja, men liksom, hva faen er det?

Det er liksom den der greia med at

man kan tillate seg sånt.

Det er noe med en moralsk arroganse som

er så motbydelig.

Er det noe jeg forakter her i verden,

så er det den holdningen på venstre siden.

Og jeg må innrømme at det der, jeg

må jo si at jeg ser på det

som et påtatt Sylvie Listehaug-hat, fordi hun

er en helt mainstream midt på tre politiker

i Norge, som alle de andre.

Hun vil ha like stor velferdstid, hun vil

ha litt annen innretning på det ene og

det andre, og litt mer til det eldre,

og hva vet jeg, lengre veier og bredere

veier.

Det skal sies.

Jeg hakket mye på Sylvie Listehaug.

Jeg hakket på Sylvie Listehaug siden hun kom

inn som statsråd for første gang.

Det tok ikke lang tid før jeg var

sånn, vet du hva, dette mennesket funker jo

ikke.

Hun produserte ingenting som statsråd.

Stortinget fikk ikke en sak til behandling av

henne på den tiden hun satt som statsråd

i første runde.

Det i seg selv forteller at dette her

er masse lyd.

Dette er en hund som bjeffer, men som

aldri biter.

Mye lyder her, det er ikke et kompliment

fra meg.

Men når jeg hører henne snakke nå om

en del ting, ikke om velferdstaten, ikke om

størrelsen på staten, fordi de tingene er helt

nisse.

Når jeg hører henne snakke om skatter, avgifter,

klimapolitikk og energipolitikk nå, så jeg hører egentlig

bare Øystein Sjøli som har fått feminint stemme.

Nå begynner hun, men det er helt tydelig

at når hun snakker om noe, så skjønner

hun faktisk hva hun sier.

Hun forstår det.

Det vil jeg gi henne cred for.

Jeg tror kanskje hun har forstått det hele

tiden, som er en grunn til aldri å

stemme på henne, for da har hun løyet

i ti år.

Det må jeg faktisk si, at FRP har

vært med på dette skrotet.

Det tror jeg ikke de skal tillies for.

De har vært med på det.

Vi klarte ikke å få til mer i

forhandlingen.

Her er svaret på det.

Da skulle dere gått fra forhandlingsbordet og sagt

at da blir det ingen enighet hvis du

gir deg på alt som er bare for

å få lakkerispiper og fjås tilbake igjen.

Da skulle du gå fra bordet og si

at dette er ikke en forhandlingsgrunnlag.

Da får dere finne en annen konstellasjon.

Når vi nå hakker på Fremskrittspartiet, så ta

imot den hakkingen.

Konstruktivt.

Ja, med den kunnskap at det er ikke

fordi vi peker på noe annet parti i

stedet heller.

Nei.

De kan brenne alle sammen.

Vi er veldig greie sånn.

Så jeg impliserer ikke støtte til noe annet.

Men heller ikke Fremskrittspartiet, faktisk.

Nei.

Men det var egentlig Venstre vi skulle hamres

løs på.

Ja, og det er jo ikke en vanskelig

oppgave.

Nei, til tider er det veldig lett.

Abid har vært i intervju med VG.

Han sitter helt av TV 2, og han

kan jo fortelle at Venstre faktisk aldri kan

støtte en listhaugledet regjering.

Det er helt utenkelig.

Det betyr veldig, veldig enkelt at da har

vi kun ett alternativ til statsminister i Norge,

uansett hvem som vinner valget, og det er

større.

Sånn det ser ut nå, med mindre det

syvundre skulle dukke opp, og høyre plutselig vokser

seg opp til å bli større enn FRP.

I hvert fall i nærheten av like store.

Hva var det FRP hadde her om dagen?

29,5 eller noe sånt?

Ja, 29,8.

Det har blitt målt på noen målinger, så

det har blitt målt til 31.

Ja, men lykke til til høyre da.

Apropos det.

Vi skal hakke på Venstre, men vi kan

jo hakke på alle når vi først er

i gang.

Jeg vet ikke om du fikk med deg

Minervapodden har en sånn redaksjonsmøte, som de kaller

det, og der lurte de veldig på hvorfor

får ikke Høyre vekst på meningsmålingene?

Høyre?

Jeg vet ikke, fordi de er Arbeiderpartiet kanskje?

Fordi de har falt på meningsmålingene selv etter

dette drivstoffstøntet sitt.

Det har ikke de fått betalt for.

FRP har fått betalt for det.

Senterpartiet har fått betalt for det.

Høyre, de har tapt velgere på det også.

Ja, og det var vel fortjent tap av

velgere.

Ja, det betyr jo også at de binder

over de hendene der, så nå vil de

ha opp avgiftsnivån og hele det til skatteletter.

Men det er jo en useriøst parti.

Ja, og det er mulig.

De forstår hvordan de driver store konsern med

masse peser.

Men er det noe de ikke forstår, så

er det småbedrifter og hvordan liv i virkeligheten

er.

Ingen aner seg om hvordan det fungerer.

Men jeg vil jo mene at Ernas strategi,

og kan det virke som Ines videreførte strategi,

om å være Arbeiderpartiet bare bitt litt mindre,

kanskje ikke er veien videre.

Jeg lurer på.

Men jeg håper jo de fortsetter, fordi de

kommer til å tape kampen om å være

Arbeiderpartiet mot Arbeiderpartiet.

La meg bare skille.

Det er noe som skiller Høyre og Arbeiderpartiet.

Ok.

Det er på oljepolitikken, altså det å utvinne

olje i Nordsjøen.

Fordi der er faktisk Arbeiderpartiet mye bedre enn

Høyre.

Å ja, fordi Arbeiderpartiet tydler jo på at

vi skal ikke ha lett stopp.

Nei, Høyre sier ikke at de skal ha

lett stopp.

Høyre skal bare innføre en masse kule krav

til erstatningsenergi og så videre, som drar kostnadene

for å drifte.

Det er sånne jernbanereform opplegg, det sa.

Ja, som drar kostnadene for å drifte.

Det øker breakevenprisen til disse oljeselskapene så radikalt

at de kommer til å nødvendigvis stenge ned

veldig mange, og de kommer ikke til å

åpne nye felt, fordi breakevenprisen blir for høy.

Det er et helt useriøst duste parti.

Ja, så selv Arbeiderpartiet klarer det bedre enn

dette, for Høyre har så lyst til å

være MDG.

De vil være MDG og Venstre og Arbeiderpartiet

og Fremskrittspartiet på lik tid.

Det går skikkelig fint.

Det er greit å prøve å være Big

Tent Party, men du kan ikke ha mot...

Dette er sånne selvmotsigelser i alle ting.

Det begynner å bli et ganske lite telt,

da.

Lavt, men veldig bredt.

Ja, det er veldig lavt å tenke det,

men det er veldig bredt.

Veldig bredt parti i den veldig smale korridoren

av norske partier.

Tilbake til dette poenget Mimir har gjort, da.

Hvis jeg sier det, så er det populisme,

og hvis Høyre sier det, eller Arbeiderpartiet sier

det, så er det veldig ansvarlig.

Jeg mener, du skal ikke ha tresiffra IQ

for å skjønne at de to partiene er

dønn useriøse.

Den der Norgespris-greien, og frem og tilbake.

Nå har vi hatt den der UD-skandalen,

og de har delt ut posisjoner og millioner

til vennene sine, liksom.

Og Høyre har vært med på det, fordi

vi ville jo ikke stå i båten.

Nei, selvsagt ikke.

Det ville jo vært helt ille.

Har du ikke lært at du ikke skal

stå oppreist i en båt i Høyre?

Dette er jo dønn useriøse partier.

Ja.

Sånne er de mest useriøse partiene som er

på Stortinget.

MDG er mer seriøse enn dem.

Jeg er jo ikke enig med MDG, men

de står jo på noen upopulære ting innimellom

og sier, vet du hva?

Dette koster, men vi vil.

Og så er det litt konsistent, da.

Om ikke annet.

Høyre er jo ikke det.

Høyre tør ikke å si, vi vil ha

virkelig oljenæringen, fordi de skjønner at det vil

folk skjønne.

Men folk som ikke følger med med begge,

og bruker tid på politikk, de vil ikke

skjønne at Høyre egentlig legger til rette for

å legge ned norsk oljenæring.

Det de oppfatter, det er bare at, nei,

de har funnet en veldig fin løsning, som

de snakker om i så mange setninger og

med så mange kommer og parenteser, at det

er ingen som egentlig skjønner hva som egentlig

er i den politikken.

Men når den blir implementert, så stopper norsk

oljeproduksjonen, ikke sant?

Men jeg mener, det man kan si om

Fremskrittspartiet, og jeg mener, ja, de tror jeg

du kan kalle populister uten at de vil

protestere på det selv heller.

Men jeg mener, ja, det er et populistisk

parti med noen sånne liberalistiske grunntoner og litt

konservative grunntoner og litt folkeliberalistisk, tror jeg Stiv

Jensen kalte det.

Jeg vet ikke om man oppfører på det.

Har du fått med deg anklagene fra Frøya

Sjurseter om Høyre?

Nei.

Hun var ute og kritiserte Høyre for å

drive med sånn, de hadde kastet seg til

sløsepopulisme og prøvde liksom å tekke sløseriombudsmannen.

Så det var liksom målet til Høyre var

liksom å bli venner med Are Søber.

Sløsepopulisme, populisme nå det er altså å drive

rasjonell økonomisk politikk.

Ikke kaste bort ressurser, det er nå populisme.

Har det noensinne eksistert en bedre populisme enn

det?

Her har jeg et rådtips til Høyre.

Ja.

Det kan være lurt å ikke sparke partiet

til sløseriombudsmannen ut av valgsystemet.

Ja.

Hvis du har lyst til å være venner

med.

Han er veldig romslig og snakker jo med

folk, alt fra mimir og folk i MDG

til folk i Høyre.

Han er veldig romslig, men han også vet

hva som skjedde.

Ja.

Jeg tenker jo at jeg har noensinne driftstips

til partiet Høyre hvis de er interessert.

Ja.

En ting som hadde vært, Høyre hvis de

ikke hadde gjort det, hadde jo spart seg

for våre angrepp nå i 310-315 episoder.

Det, tenker jeg, er en klamp om foten

på dem.

Ja, bare se oss nå gå på meningsmåling

etter at vi begynte det.

Det er jo faktisk...

Det har gått en vei.

Helt sant.

Det har gått en vei.

Over 100.

Det tror jeg vi skal lage når vi

setter opp nettsiden og så tror jeg vi

skal ha en løpende statistikk på det.

Ja.

Hvordan Høyre...

På episodeproduksjonen og Høyres oppslutning.

Ja.

Jeg er helt sikker på en ting, det

er at Høyre ender opp før vi...

Når vi når så hundre tusen lyttere på

daglig basis, så er Høyre på mindre enn

liberalistene er nå.

Der er jeg usikker på hva som er

minst sannsynlig.

Ja, det er sånn.

Men det er lov å ha visjoner.

Jeg har to visioner.

Jeg tror sjansen for at Høyre går under

sperregrensen er større altså.

Ja, men jeg snakker om å få de

helt ned på...

Bittelille sperregrensen?

Nei, mindre enn liberalistene.

Per dagstato.

Da må du gå fort.

Ja, det er mulig.

Vi har jo landsmøte snart.

Ja, dere har landsmøte snart.

Dere, ja.

Jeg skal være til stede, men bare med

mikrofon og miksebord og sånn.

Jo, jo, men som for gammeldags skyld.

Ja.

Det blir nok mitt siste landsmøte også.

Jeg tror det er veldig mange som er

veldig glad for at jeg ikke har talerett

på det landsmøtet.

Det tror jeg.

Det kan jo hende ordstyrer der kan finne

på å slippe til folk hvis de rekker

opp hånda.

Stemmer det?

Hvem er ordstyrer?

Jeg husker ikke, men jeg har hørt at

det er en fleksibel type.

Jeg har også hørt det, men jeg kjenner

den fra en podcast.

Ja.

Det er viktig at man har litt radiostemmer

når man er ordstyrer.

Ja.

Nå sklir vi ut avfor her nå.

Ja, dette gikk tesskaks.

Nå er vi skikkelig ute og sklir, så

skal vi bare enda en gang minne på

at det er Liberal Aften.

Ja, det kan vi gjøre.

Ja, nå er det bare over helgen, så

skal du høre på oss på mandag, og

så hører du på oss på tirsdag dagen,

og så kommer du på Liberal Aften på

tirsdag kveld.

Da kan du høre på Andreas Harau Olsson,

som snakker om Boka C.

Ja.

Og kanskje Lydboka C, hvis denne er i

orden.

Ja, jeg tipper at det blir å snakke

litt om det samme.

Men det er klart, boka hans, og sikkert

kjenner jeg han rett, så har han litt

påfyll fra etter halvannet år med frem og

tilbake, og debatter og diskusjoner og podcaster og

det som er.

Så det kommer nok til å bli fullt.

Vi har rekord i antall av interesserte å

påmelde.

Be an early bird.

Yes.

Fra klokken 6, og foredrag fra klokken 7.

Café Amsterdam, Oslo.

Ja.

Ull og hyggelige folk.

Ja.

Du kan også finne det, hvis du leter

etter arrangementet, så kan du enten søke på

Liberal Aften i arrangementer, eller så kan du

søke på Facebook.

Ja, da kan du søke på sidelinja.

Ja.

Og da ligger arrangementet, så innlegg nummer 2,

der ligger arrangementet nå.

Ja, og du finner det alltid på forlib

.no. Ja, der finner du det også.

Og så får du påminnes fra oss.

Jævlig.

Ja, det er en sånn skatt du må

betale som lytter av sidelinja det.

Ja.

Vår gode, men ustabile venn Abid.

Vår renhetsposør.

Renhetsposør Abid.

Han, ja, ikke bare er han overbevist om

at Venstre er samstemte om dette.

At Venstre er samstemte om noe som helst.

Det er tydelig på at Abid Rajah ikke

helt forstår eget parti.

Nei, men det har jo vært mange venstrefolk

forunt og ikke forstår eget parti.

Ja.

Men begrunnelsen hans er blant annet at Listhau

sannsynligvis ikke har evne til å håndtere alle

mulige situasjoner og alle mulige ledere i verden.

Det er en annerledes begrunnelse enn der jeg

tror motivasjonen kommer fra.

Ja, det er så.

Jeg har et spørsmål til ham.

Mener han da at Støre klarer det liksom?

Støre har jo en god hånd med disse

Hamas gutta og Taliban.

Ja, stemmer det.

Han er veldig god til å snakke med

alle de feil lederne.

Hvis jeg plukket det opp riktig her om

dagen, så har Støre og Barton stilt seg

bak at de sier at holdet i Iran

skal lede menneskerettigheter og sånn?

Ja, kvinnerettigheter.

Kvinnerettighetsutvalg?

Ja.

Det er i FN?

Ja.

Så det er jo en veldig kompetent gjeng

som sitter og styrer nå.

Ja, kjempekompetent.

Og det er vel den type håndtering Abid

her etterlyser da.

Ja, jeg vil regne med det.

At det ikke er noen som rygger i

båten når ting skal gå gjennom i FN.

Dette henger litt på greip.

Vi synes det er helt greit å ta

med seg litt utfordrede kvinner fra Norge til

Pakistan for å tvangstgifte dem bort.

Og heier på Ayatollah.

Gratis, Abid.

Kanskje dette flyr.

Du har litt skjegg.

Det er mulig du vil anlegge full skjegg

nå.

Litt lengre skjegg.

Jo, jo.

Nei, men kort skjegg indikerer at man er

sånn litt, men ikke helt.

Ja.

Når jeg har sett bildet, da er jeg

nybearbeidt.

Men det er lenge siden jeg har sett

deg sånn.

Jeg merker meg jo også, og jeg vet

ikke hvorfor, han utfordrer Ine da på dette.

Å akseptere Listhaus som statsminister.

Og det er liksom...

Hva tenker han da?

At disse venstre som kommer til å ha

halvannet prosent på neste valg sammen med KRF

som kanskje har fem og en halv skal

gå sammen med høyre på tolv for å

danne regjering?

Jeg tror KRF er mye mer innstilt på

å akseptere Listhaus.

Ja, det tror jeg ikke er et problem.

Nåværende KRF tror jeg er ikke noe...

Ja, nåværende KRF er tydelig i norsk perspektiv

i en høyreregning.

Og de er tydeligere, men jeg tror de

er mer pragmatiske enn det man har vært

tidligere, hvor det har vært mer moralsk poserende

greier.

For jeg er ikke sikker på om et

FRP på 30 prosent egentlig er så veldig

avhengig av venstre til så mye.

Nei, jeg håper stengt at det er...

Noen ganger.

Venstre skulle vært mer nærmere enn alle de

andre partiene.

Samme her.

Men vet du hva jeg ønsker?

Det er nesten så jeg ønsker venstre ut

av Stortinget før høyre.

Fordi venstre er et sånt moralposerende tulleparti som

hele tiden ødelegger for alt som er mulig

ved å posere.

I likhet med høyre på mange måter.

Ja, i likhet med høyre, men selv høyre.

Men enda verre.

Ja, det er liksom høyre på steroider.

Og så gjør de sånne dumme valg.

Men det er jo ikke første gangen Raja

er ute med sånn type kritikk.

For han hadde jo familieråd her, og det

var jo på familierådet hjemme i Stua på

Ekeberg at de vettok at Ristegn ikke kunne

være statsministerkandidat.

Ja, men det er greit å vite hvordan

beslutningsmekanismene er da.

Abid Raja hadde blitt kalt inn til familieråd,

og da var det barna hans og kona

hans som avgjorde at det kunne ikke bli

Ristegn.

For da kunne han ikke se seg selv

i speil og møte kona hans.

Jeg tror jo også at det ligger et

karriereskifte i Abids nære fremtid.

Ja, på den andre siden er det veldig

positivt å høre at kona hans har såpass

kustes på ham, for det tyder på at

det ikke er et tvangselskap.

Nei, og det tror jeg aldri det har

vært noen tvil om.

Nei, men det var veldig gøy å kødde

litt med det akkurat nå.

Men hvem vet om denne FRP-vinnen holder

seg til?

Det er lenge til valg.

Det er det.

Men på den andre siden.

Det er lenge til valg, og Arbeiderpartiet er

ute og sykler nå.

Det er tre og et halvt år, og

de har fallende meningsmålinger.

Og alle vet at Jens sitter på lång

tid, og når Jens er borte, bye bye,

da tror jeg vi kan...

Vi får Abid til erstatning da.

Kanskje Abid kan melde seg i Arbeiderpartiet?

Det tror jeg kanskje.

Jeg tror ikke.

Abid Raja har ikke historisk sett vært spesielt

opptatt av aktingsfrihet.

Han syntes at blasfemilover var noe vi trengte,

og sånn.

Jeg vet at han ble profilert Venstremann.

Så har han angret på det i etterkant

da.

Det var dumt å ha med han sånn.

Men han har jo en løst tønne på

dekk, og det har han alltid vært.

Vi snakker om useriøs fyr da.

Problemet er ikke at han er løst tønne.

Problemet er at han ruller.

Du kan jo ikke forutse hvor man ruller

engang.

Han ruller jo motsjøss, alt som helst.

Nei, men ok.

Han er en artig skrue da.

Man får jo håpe at man finner bedre

folk å ha på Stortinget.

Fordi det er jo tross alt et ansvarlig

jobb.

Kjansene for at han kommer inn på Stortinget

er jo begrensa med neste valg, er det

ikke det?

Man må jo nesten håpe det.

Da må du ha førsteplass i 17 av

20 valgkretser.

For å være sikker å komme inn der.

De får ikke inn mer enn tre stykker.

Nei, de får vel ikke inn tre stykker

heller.

Nei, det er sånn best case.

Går de under sperregrensa, så er det 1

-2, ikke sant?

Du kan få inn tre under sperregrensa.

Forskjellen da.

MDG er i samme situasjon, men de er

ikke i samme situasjon.

Fordi MDG får direkte mandater.

Fordi de har så sentrert oppslutning i Oslo

for eksempel.

De kan jo få inn et par stykker

i Oslo, selv om de har et dårlig

valg.

Venstre er ikke der.

Venstre, det er utjevningsmandater og kanskje et direkte

mandat.

Men går de under sperregrensa, så mister de

utjevning, og da er de screwed.

De har jo vært under før.

Sist de var ordentlig under, det var vel

under dørum?

Ja, og de har vært ordentlig under etter

det også.

Men hva med de andre?

Det er jo et sånn antvert valg omtrent.

Det var nesten sånn de forstått ut av

Stortinget.

Da de fikk inn en representant under dørum,

da var de skikkelig kjørt.

Og da ønsker de tilbake ditt og lykke

til.

Ja, jeg ser i hvert fall ikke at

de...

Som du sier da, det er jo noe

pent å si om Venstre i teorien.

Sånn der sosial-liberalt-sympatisk-prinsipielt- tørr

-å-stå-med-rak-rygg når det er

populært å mene.

Eksempelvis da FRP og Høyre syntes det var

kjempekult å forby tigging, så er det Venstre

som reiser seg opp.

Det er helt uforutsigbart selvsagt, men det skjer

litt oftere på sånne ting.

Ja, de reiser seg også opp.

De stemte jo imot denne sivilbeskyttelsesloven.

Der også klarte de plutselig å reise seg

opp.

Men i neste runde så løper de rundt

på Grønland og jager bort mennesker som de

ikke liker yttringene til.

Ja, nei, det er liksom...

De legger ut bilder av det på Facebook

med skrytebilder.

Vi klarte å jage vekk tyskere som var

på besøk på Grønland.

Det var AFD, ikke sant?

Det var Norgesdemokraterne og AFD som prøvde å

marsjøke.

Hva var det de prøvde da?

Gi de rett til å demonstrere at de

har rett?

Er det det de prøvde?

Jeg vet ikke.

Jeg synes det er så jernløtt at ingen

vet hvor haren hopper og hvem er den

haren.

De får bare holde på med sitt.

Den seriøse politiske partiet er de ikke.

I likhet med Høyre.

Det som er morsomt...

Vi treffer jo på en del mennesker som

er veldig til venstre.

Vi synes Venstre er et veldig fint parti.

En og annen gang innimellom.

Det disse menneskene sier gang etter gang, vi

stemmer jo på Venstre ut fra prinsipprogrammet deres.

Det er ikke valgprogrammet.

Vi stemmer på FRP for prinsipprogrammet deres.

Dette har jeg fått høre flere ganger.

Jeg har jo veldig lyst til å spørre

dine.

Nå sier Venstre mer eller mindre at vi

skal over på venstresiden og heie på større

ved.

Det er det vi skal støtte lenger nå.

Er virkelig dette prinsipprogrammet verdt den lille megabyte

som det bruker av lagring for å...

Dette prinsipprogrammet har jo ingen verdi lenger.

De styrer ikke etter det.

De har ikke de prinsippene i bunnen.

Det er ingen i Venstre som har prinsipper

lenger.

Det er greia.

De har tilfeldigheter som gjør at i enkelte

sosiale saker dette er ned på riktig sida

i ære.

Ja, nei.

Det er vanskelig å ta på alvor.

Men Venstre har jo...

Hva skal man si?

Det er jo ikke første gang de har

hatt problemer med Fremskrittspartiet.

Det er veldig, veldig vondt og vanskelig for

dem.

Det er rett og slett litt vanskelig å

håndtere at andre mennesker kan mene noe annet

enn dem.

Ja, og det som er morsomt, det er

jo Venstre kaller seg et liberalt parti, mens

FRP kaller seg et liberalistisk parti.

Ingen av de er lengre spesielt verken liberale

eller liberalistiske.

Men jeg mistenker at det de holder mest

imot hverandre er at Venstre kan kvartere at

FRP ikke er liberalistisk, og i FRP ser

de på Venstre og sier, hva er det

som er liberalt på det, da?

Jeg må innrømme at her har jeg det

litt vanskelig for å forstå psykologien begge veier,

faktisk.

Nei, det der er jo prosesjeringsteori.

Du prosesjerer over på andre, det du lider

av selv.

Jo, men jeg må jo innrømme at jeg

har truffet nok FRP-ere opp igjennom, som

ikke ser ut til å skamme seg veldig

over eget parti.

Nei.

La oss si at hvis vi skal skrytte

på oss bittelitt, så er vi den litt

puristiske utgaven av FRP da vi var liberalistene.

Røttene til FRP ligger i liberalismen, og de

holder fortsatt festtaler som bukker for liberalismen, og

så vet de med seg selv at det

er ikke så veldig liberalistisk det vi holder

for med lenger.

Nei.

Men vi har en klar sympati i vår

retning hos mange, og det burde jo av

sted komme en sånn «Det burde gjøre bittelitt

vondt i hvert fall».

Jeg har ikke inntrykk av at jeg gjør

det.

Vi har veldig lyst til det, men vi

skjønner ikke hvordan vi skal gå for å

gjøre det.

I hvert fall så demonstrerte de i åtte

år at de ikke hadde noen anelse om

hvordan de skulle bevege verden.

Ja.

For å si det sånn, Einrein har vel

skrevet en bok som heter «Vi som beveger

verden».

Alle i FRP har lest den, ingen har

forstått den nå.

Ja, de har jo klart å bevege verden,

for de har jo brukt åtte år på

å gjøre staten større.

Ja, altså, de har klart å dytte den

motsatt vei av det de vil, på en

måte.

Vi får ta et tips fra disse venstre

vennene våre og lese prinsippprogrammet deres, og stemme

på dem for å få mindre stat.

Det fungerer ikke bedre enn det, vet du.

Det er jo helt retard det hele greia.

«Legg ned venstre eller slå det sammen med

MDG».

«Same shit, different wrapping».

Skal du gi ord til venstre siden, så

kan det likegodt bli en del av MDG.

Det må jo være like bra.

Lite kontrollspørsmål.

Hvis du fikk en pistol mot hodet, du

må stemme på enten de gale eller venstre.

Så finnes det alltid et tredje alternativ.

Vet du hva det er?

Det er krule.

«Eat the bullet».

Det er jo ikke noe tvil om at

jeg hadde valgt venstre over MDG.

Men jeg hadde jo hatt ordentlig buyers remorse.

Her er greia min.

Hvis du putter venstre inn i MDG eller

MDG inn i venstre, så vil du ha

en påvirking som gjør at MDG blir litt

mer spiselig.

De klarer også innmellom å ha noen reflekser

på liberalt.

Jo, men det skal de faktisk ha for.

De sammen med venstre og rødt, var det

vel som sto på rett side når Benedicte

ropte og hylte i skreik.

De sto på rett side fra før av,

mens FRP kom etter og innså at Bershava

var langt opp i støvlene våre.

Der skal Sylvie ha skryt også.

Hun sto på debatten og sa «Vi har

drittet oss ut».

Beklager.

Vi snur.

Og det redda saken.

Ja, og så skal det sies at den

ble jo bare tonet ned litt.

Den loven er ikke bra enn bare.

Ha det veldig klart.

Det er en forferdelig Mekka-lov enda.

Men den er vedtatt.

Nå er alt for sent.

Ja, og så går han å stille spørsmål

ved, og det går han å ha kontroll

med den regjeringen som utfører alle disse dumme

tingene de har vedtatt, om ikke annet.

For det manglet jo fullstendig.

Ja, og jeg mener, hvis du setter det

som ble vedtatt opp mot det som var

foreslått, og nesten var vedtatt, så er det

jo ikke noe tvil om at det som

ble vedtatt er veldig, veldig mye bedre.

Mindre verre.

Ja, men ikke sant?

Der er det i hvert fall innført kontrollmekanismer.

Ja, og det er jo virkelig det som

trengs.

Hitler hadde vært mer misfornøyd med den loven

som ble vedtatt enn den de hadde tenkt

å vedta.

Ja, definitivt.

Hitler fikk den loven de ville ha vedtatt

i Tyskland.

Vi vet hvordan det gikk.

Så la vi bare den henge.

Ja, men altså, det er veldig lett å

argumentere dette nå, for vi snakker jo om

Rødt og Stadia, så må vi liksom gi

de litt rett her og der, og synes

at Mimir er en trivelig fyr, Moxie er

litt langfingret, men han er hyggelig nok, og

du slår ikke at han har vondt inn,

ikke sant?

Sneve Martinussen er røddig nok.

Men du, hver som kommer etter de menneskene,

Det er røde ungdomme.

Ja, det er jo Alexandra, og før det

så hadde de hun Amrit Kaur.

Det er en grunn til at flertallet i

det partiet velger disse som ledere.

Det vil si at i Rødt, altså Vokser

Rødt, så er Rødt en generasjon unna å

få sånne mennesker på Stortinget.

Det er ikke mer enn en generasjon unna

fra de snille greie menneskene som du ser

på, som du synes er så hyggelige på

Stortinget i dag, til det som kommer etter.

Det trenger ikke å være hyggelig, det trenger

ikke å være ordentlig, for det er ikke

det hele tatt.

Nei, og det kan man jo være tydelig

på.

Disse er farlige, ikke sant?

Det impliserer at Mimir og Marie og Bjørnar

er farlige, fordi de er så nærme avgrunnen

her sånn.

Og de går opp veien, de brøyter vei.

Ja, men de er relativt flinke når de

liksom snakker alvorlig om at de vil droppe

ungdomspartiet sitt.

De har ikke gjort det?

Nei, de har ikke det.

Men ikke sant, det indikerer at det er

sånn de er ikke helt fortapt enda, men

de må faktisk kutte det båndet, altså for

den organisasjonen er klingern.

Den er det.

Amrit Kaur, hun var voldfy klingern.

Jeg vet ikke om den nye lederen er

det.

Den er like farlig, for den kan ingenting

om noen ting her i verden.

Det ble veldig tydelig i intervjuer på TV

og i nettavisen og sånn.

Når du legger frem og sier at jeg

ønsker at verden skal være sånn og sånn,

og så blir du stilt spørsmål om det,

og så er det sånn, det har ikke

jeg peiling på.

Hvis du via radikale endringer ikke kan forklare

hvordan den radikale endringen skal foregå, da er

du farlig for kunnskapsløshet.

Det å være dum er farlig.

Jeg må bare si en ting.

Ungdomsparti er ungdomsparti.

Man lar ideologien løpe, og du har ikke

egentlig peiling på ting, men du mener det

veldig stert.

Så det er liksom sånn, alle får rom

til å vokse av seg det, og det

er ikke noe evigdom at du har vært

i.

Men den organisasjonen som helhet fosterer opp disse

holdningene, og vedlikeholder dem, og har gjort det

i mange år, og det er faktisk farlig.

Det burde behandles på omtrent samme nivå som

en nazi-ingel.

Røffelig samme ting.

Hvis du forlater det og tar avstand fra

det, så tilgiver vi deg.

Men du må forlate det, og du må

aktivt ta avstand fra det.

Du må vokse fra det, eller komme deg

ut av det, eller ta avstand fra det.

Så enkelt.

Men folk endrer seg ikke drastisk politisk etter

at de fyller 18-19 år.

Du er formad før det, i retning.

Du får bredder, og du får mer nyanser,

men i retning er du formad.

Dette er menneskene som har studiesirkler for å

studere leninismen, som de fremholder som …

Lenin var en bra fyr.

Han må vi følge godt med på.

Han må vi lese om, for det …

Det er jævlig godt med å være nazist.

Ja, ja.

Ferdig.

I no doubt.

Hvis du formes ved å ha tanker om

at Lenin var veldig bra, så kommer du

aldri til å komme ut i andre enden.

Da må du ha en løden opplevelse, en

personlighetsendring, altså.

Det er mange av dem som får det

etter hvert, da.

Ja.

Og jeg mener, du skal ikke gå veldig

langt inn i voksenlivet før du begynner å

se kontorene av hvor forrykt det du har

stått for er, hvis du har litt impulser

utenifra, og venner som …

Ja, men se at du lever i den

politiske bobblanen.

Det kommer jo ikke mye impulser inn til

disse stortingspolitikerne heller.

De spiser middagen sin, dusjer og trener og

har seng på kontoret.

Du kan jo leve hele livet her inne,

ikke sant?

Da får du ikke impulser utenifra, da.

Nei, jeg skal jo innrømme at det er

noen trend der, at hvis FRP pleide kontakt

med en sånn type nasi-omgangsorganisasjon …

Har du behandlet dem på samme måte nå,

ikke sant?

Da hadde vi sagt …

Ja, det hadde vært helt …

De må skjerpe det, ikke sant?

Og det er litt det samme for Rødt

også, og jeg tror de skjønner det selv.

Det er jo ganske tydelig at de …

Det er et problem for oss nå.

De har ikke kuttet båndene.

Nei, de har ikke det.

Så derav …

Jeg, frem til de gjør det, så er

min klare tale.

Når dere ikke kutter de båndene, så bifaller

dere.

Så enkelt er det.

Det er en stille aksept.

Det er ikke noe tvil om de bærer

fullt ansvar for sin egen …

Og så vet jeg hvorfor de ikke har

kuttet båndene.

Det er fordi at …

Jo, vi ser på forskjellen, så har de

noen veldig hyggelige folk, men hvis du går

inn i Rødt …

Ja, i sitt eget sentralstyre så har de

jo folk som er klingerne.

Ja, og de har …

De har de spredt nedover.

De har kommet inn i bystyret i Oslo.

De er …

Altså, organisasjonen er …

Det består av en masse mennesker som faktisk

syns at Lenin var en overleit fyr, han.

Eller som står bak nettsider som …

Nei til folkeord.

Les mer på moisme.no. Den gamle klippene

av Arne, det burde vi …

Det må vi ha på en sånn highlight

reel på et eller annet tidspunkt.

Ja, altså, det er legendarisk.

Arne blir tatt så på senga av det

at det nesten er stort her.

Men altså, dette er de menneskene nå.

Ja, nei, det er …

Fantastisk opplegg, altså.

Ja.

Konklusjonen må vel bli at norsk politikk, der

er det fryktelig mye rart.

Høyre prøver å være veldig bredt mellom latene

og taket.

Venstre prøver å være veldig moralistiske og står

i en spagat.

Arbeiderpartiet vet ikke helt hva de skal være

nå fordi de har så lyst til å

være enherskere, men de har så fryktelig lite

å gå på.

På Stortinget, så de vet ikke helt hva

de skal gjøre.

Skal vi bare konkludere med at den forvirringen

som vi har i norsk politikk nå, den

er ganske komplett.

Ja, Stortingspartiet er uenige med seg selv.

Venstre vet ikke …

Venstre er jo som de alltid har vært.

De er uenige med seg selv.

FRP og Venstre er sinte på hverandre for

at de ikke følger sine prinsipprogrammer, noen av

dem.

Som Bjørnebo, Jens Bjørnebo, skrev vi disse budene

til en ung mann.

Tenk nøye ut hva du bør mene.

Det kan bli dyrt å stå alene.

Det er noe det Venstre har lest her

og tenkt at det er det PK Forward,

tror jeg kanskje de har feiltolket samtidsstemningen.

Det er hånd om det.

Jeg tror kanskje de skal betale en eller

annen pris for det ganske snart.

Men ja, det var vel så langt vi

kom.

Det ble litt mye hakking på rødt her

også, men det er jo fløyer av samme

stortingsparti.

Vi fikk hakket på alt mulig rart nå.

Jeg hadde egentlig i bakhoden mitt en hakking

for MDG også.

De får gjennomgå nok, så det kan vi

ta en annen gang.

Vi kan ta det ved neste korsvei.

Ha en fortreffelig dag.

Takk for at du hørte på sidelinjen podcast.

Snakk gjerne om oss.

Like, del og anbefale oss i podcast-appen

din, eller delta i kommentarfeltet på YouTube.

Har du ris eller ros, kritikk, forslag, spørsmål

eller noe annet, så finner du all kontaktinfo

på sidlinja.transistor.fm

Skapere og gjester

Trond Sørensen
Vert
Trond Sørensen
Resignert Liberalist, amatørpodcaster, tror på frihet, ansvar og frie markeder, fallende tro på norsk politikk. Fratatt stemmeretten.
Vegard Nøtnæs
Vert
Vegard Nøtnæs
Helsebyråkrat, programmerer, skribent, tidligere nestleder i Liberalistene.