Død over alt som er gøy (hilsen staten)!
Velkommen til Sidelinja, podkassen for politisk hjemløse.
Og alle de som er bekymret for barna
sine.
Rundt bor i dag den snakkesalige Trond Sørensen,
profesjonell Ludd Ditt, Magnus Henningsmund og Maisel Vegard
Nættes.
Velkommen tilbake, Magnus.
Tusen takk.
Vi skal rett og slett inn i litt
mer sånn hjemmebane for din og Are sin
podcast.
Om paternalisme og statlig inngripen og reguleringer og
regler og styring.
Overformynderiet generelt.
Rett og slett det.
Så, der vi tenkte å begynne.
Vi er jo kjent med røykeforbud her i
landet.
Jørgen Finn Høybråten innførte røykelov for 25 år
siden.
Og så innen her lukter det promp på
alle utestedene.
Det er en ting, men da utvides sesongen
for utsevering med flere måneder.
Men Høybråten, han har jo vært til inspirasjon
for andre.
Og i dette tilfellet Storbritannia, som vurderer å
innføre livsvarig røykeforbud.
Da tar du paternalismen et skritt videre, må
jeg si.
De har i parlamentet introdusert en Tobacco and
Vapes Bill.
En lovgivning som vil gjøre det permanent ulovlig
å selge tobaksprodukter til alle født etter 1.
januar 2009.
Det har blitt vedtatt, eller er det forslag?
Det følger vi på forslagsnivå.
Man har foreslått det i parlamentet.
Det ligger til vedtakdebatten går nå.
Og ideen er jo å kvitte seg med
tobak helt, og da lager du et sånt
generasjonelt forbud, rett og slett.
Det høres jo ikke helt genialt ut, fordi
sånne forbud mot ting har jo fungert så
bra tidligere på andre ting.
Har vi noen andre eksempler på generasjonelle forbud?
Nei, vi har prøvd oss med totalforbud.
Alkohol, for eksempel, har vi totalforbud på.
Da fikk vi NASCAR ut i andre enden,
så det var jo positivt, sånn sett.
Det fikk det, og så fikk vi Moonshine.
Og Al Capone.
Så fikk vi veldig mye dårlige elever og
mafia.
Mye blinde folk, kanskje?
En del blinde folk.
Vet du hva, det er faktisk en av
de mer fascinerende historiene fra forbudstida i statene.
Myndighetene fant ut at de ville denne drekkinga
til lips.
De gikk inn i smøggolvpartier og blanda i
methanol.
Med vilje?
Ja, for da ville jo ikke folk drikke
det.
Det gjorde de.
Vet du forresten hva medisinen mot methanolforgiftning er?
Hakkebeiling.
Alkohol.
Dette er helt sjukhus, men for at du
skal på en måte få det ut av
systemet før det skader, så må du rett
og slett bare få tilført alkohol intravenøst.
Intravenøst?
Ja, medisinsk behandling intravenøst.
Sånn funker det.
Så da skyter vi sprit i armen din
i noen dager, sånn til det andre systemet
er ute.
For så lenge denne alkoholdelen er med, så
blir du ikke blind.
Du blir blind når du blir edru.
Så du våkner og får KPI-en.
Det er en helt fantastisk løsning.
Ved å drikke methanol så kan du få
tre døgn gratis på fylla av staten på
sykehuset på.
Det hadde vært high-risk, high-reward for
å si det sånn.
Bare klin etter.
Den andre tingen forbudstiden ga oss, det var
jo mafia.
Ikke at den ikke hadde eksistert før, men
som man sier, hvis du gjør noe lovlig
kriminelt, så betyr det ikke at lovlydige mennesker
blir kriminelle, men det betyr at de kriminelle
begynner å gjøre det som tidligere var lovlig.
Alkopovn og disse folka slår seg opp på
illegal alkoholservering.
Det skal sies at de var jo økonomisk
på et og ett sprekker ryggen fullstendig den
gangen man gikk vekk fra forbudstiden igjen.
De ble reddet av en sånn statlig...
Ta bailout da.
Ja, de fikk bailout.
Den bailouten, det var war on drugs i
stedet.
Det kom litt senere da.
Ja, men du kan se utviklingen i disse
mafiaøkonomiene hvor de var skikkelig på vei ned,
og de var sånn ordentlig knestående, og så
kom narkotikaforbudet, war on drugs, og da klarte
de seg jævlig bra igjen.
Fordi da var det noe å selge som
tidligere hadde blitt solgt på apoteket, ikke sant?
Hvis vi skal ta forbudslinja på alvor, så
er det de argumenterer for at man i
Storbritannia i 2023 brukte man 20 milliarder pund,
altså 250 milliarder kroner eller der omkring, på
å kjøpe tobakk.
Og det virker jo som en veldig unødvendig
ting.
Men det lovlige salget av tobakk var mye
lavere enn de 20 milliardene som man faktisk
forbrukte.
Så det betyr at det er allerede et
betydelig svart marked.
Og da er vel en av mekanismene man
tenker da, er at hvis vi bare forbyr
hele skiten for en generasjon, så er vi
kvitt problemet.
Og det er vel ikke så mye folkehelsemessig
og sånn, så kan man jo ikke si
så mye pent om tobakk.
På 50-tall kunne man det, da slapp
man bedre av, og man konsentrerte seg bedre.
Det var det de reklamerte med da.
Men nå har jo forskningen vist at det
er jo litt bivirkning ved den avslappningen også.
Slapp av med lungekreft, de også.
Ingen tvil om at det er ikke nødvendigvis
et produkt som har skapt mer verdi her
i verden.
Nei, verdi er jo subjektivt, og i den
forstand folk har gledet av det, så må
man jo kunne si at det skaper verdi,
fordi det skaper menneskelig lykke eller et eller
annet.
Så er det kanskje noe sånn mismatch mellom
langsiktig effekt og kortsiktig effekt.
Det er jo samme med spiser du for
mye mat, så blir du tjukk, men det
er jævla godt når det står på.
Men det er jo egentlig ingen som argumenterer
for at tobakkforbruket bør øke eller sånn.
Hvorfor kan vi ikke da ha like godt,
bare forby det, Trond?
– Jeg har jo ikke noe tro på
at det funker til noen ting.
Det kommer jo bare til å få et
svart marked, så blir det kanskje litt kult
og hippt, så kanskje man får litt større
rekruttering i bunnen da.
– Det var en sånn KLM-sketsj fra
90-tallet, som var sånn fremtidens Norge med,
det var sånn Gestapo som fløy rundt med
røykvarslere og tok folk som prøvde seg på
en sigarett og var dødt eller livsvarig i
fengsel for en liten magadrag.
– Altså jeg husker jo, det er jo
over halvandet siden, så prøvde jo Danby Choi,
begynte liksom å, nei, lagde reportasjer i subjektet
og sånn, at det hadde blitt hippt å
sigge igjen.
Og så er det sånn, hvis du begynner
å se på det, så er det sånn,
nei, vet du hva, det er nesten ingen
som har begynt med det.
– Det er litt som at jeg skal
si at det er hippt å kjøre Nissan
Sunny fra 80-80 igjen.
Bare fordi jeg gjør det selv, så er
det hippt.
– Jeg tror det var litt der, altså
du kunne se en sånn statistisk ikke-signifikant
økning i antallet som røyker, men så lite
at det er ikke sikkert at det var.
Det kan hende det var bare rapporteringen, som
ikke hadde jakt det nok, ikke sant?
– Men jeg tenker jo at hvis du
er 16 år og får tak i sigg
som er ulovlig, – Det er enda morovere.
– Det er mye kuldere.
Eller snus som her er mye vassere enn
det, enda kuldere, mindre skadelig.
– KPMG anslår at den ulovlige andelen i
Storbritannia er 26% av forbruket.
– Ulovlig delen av tobaksøkonomien?
– Ja.
– 26%?
– Nå drar det til 1 av 4.
– Hvem er de 1 av 4?
Er det folk under 18?
– Nei, det er vel sikkert godt spredt
utover, men jeg vil jo tro at det
er folk som har...
– Men har man kjøpt ulovlige sigaretter ennå
i Storbritannia?
– Jeg mistenker jo at alle de som
smuler seg selv på grensen får sikkert tips
om at de lønner seg å ta med
seg noen kartonger med sigaretter på turen.
– Det var en del av den KLM
-sketsjen, det at det var sånn tobaksshoppe på
svenske grenser, som folk, det var sånn gutta
på skauen som ledet folk over til tobaksshoppet
i Sverige.
En villig svensk selger da, som gjorde seg
rik på dette.
– Nei, det man jo kan innvende mot
denne typen forbud, det er jo at du
vil ganske enkelt øke den ulovlige eller svarte
andelen av ting.
Og så må jeg jo si, for jeg
vil jo ha argumentert med det for den
opprinnelige røykeloven i Norge.
Ok, det du åpner nå er bare å
gjøre det vanskeligere å røyke, så nå får
du et svart marked, du får kriminalitet knyttet
til det, sånn som narkotika.
Hvis det ikke er lov å gjøre det
lovlig, så gjør vi det ulovlig, og så
fortsetter du på sammenheng.
Men det er jo ikke riktig.
Det har jo blitt mye, mye, mye mindre
røyking siden røykeloven ble innført.
– Men det har vært en fallende trend
både før og etter.
– Det har det nok.
– I hvor stor grad lovverket egentlig har
påvirket det her?
– Ja.
– Hvis du gjør det ukomfortabelt å røyke
lovlig, så ...
– Ja, du må stå på ett bein
mens du flakser på armene.
– Ja.
– Hvis det ikke er lov, så blir
det helt.
– Ja, eller i hvert fall en eller
annen klekkelig bot.
– Men jeg har mye mer tro på
at det kalles sosialt stigma påvirker det, enn
statlig formynderi.
Altså, jo flere som begynner å se rart
på deg når du tar frem en røyk,
jo mindre røyk har du lyst til å
ta frem, ikke sant?
– Jo, men jeg prøver bare å anerkjenne
det lille faktum at hvis ...
For jeg er mot bruk av statlig makt
og tvang uansett, ikke sant?
Det er et principielt ståsted.
Jeg mener at det er ikke en legitim
ting å bruke tvangsmakt på.
Og så vil jeg argumentere pragmatisk med at
det veldig ofte ikke fungerer.
Men når det kommer til den røykeloven, hvis
du ser det fra Dagfinn Høybrottens ståsted, målet
mitt var å få folk til å røyke
mindre.
Jeg bruker statens tvangsmakt til å innføre en
røykelov.
Nå får det bare luktepromp i noen år
på utestedene, og så kommer folk til å
røyke mindre, og det kommer til å være
bra for folkehelsa.
– Da kan vi heller gjøre det stigmatisk
og prompe så mye på utesteder.
– Ja, ikke sant?
Det blir neste skritt.
– Det kommer de sannsynligvis bare til å
begynne å innføre måleapparater for, sånn at de
kan sende et klimagebil.
– Ja, og få en avgift til posten
for at du var ute på lørdag.
– Poenget mitt er å argumentere litt for
Høybrottens linje, at pragmatisk sett så ser det
ut til å ha fungert.
Ja, andelen snus har nok gått opp mye,
men det er også mindre skadelig.
– Ja, jeg tror i større grad at
man har byttet tobakksvare, enn at man har
redusert tobakksbruk.
– Gitt avtal på tobakken.
– Ja, men jeg tror også andelen som
røyker, tror jeg gikk jemnt og trutt nedover
før Høybrotten og etter Høybrotten, og så har
man kanskje i større grad endret på hva
man bruker på grunn av Høybrotten, men blitt
mer påvirket av svensk kultur eller noe sånt.
Så jeg er ikke sikker på om forbuddet
til Høybrotten har gjort så stort utslag som
det man liker å si.
– Nei, New Zealand prøvde dette i 2022.
Jacinda Arden, tidligere statsministeren, kjørte dette forbuddet inn
i effekt fra 2024.
Da ble utsalgstider for tobakk redusert fra 6000
til 600.
– Som følge av røykeloven?
– Ja, som følge av at det ble
mer restriktivt.
Og så ble det et politisk skifte, så
de konservative reverserte dette, og argumentet var at
dette kom til å bli magneter for kriminalitet
og et ukontrollert svart marked.
Men jeg har ikke inntrykk av at man
har veldig mye erfaringsdata her.
Man har bare kranglet politisk, og så har
man gjort A, og så har man omgjort
A, og så er man på B, og
så vet man ikke riktig hvordan det gikk.
– Men New Zealand innførte et generasjonelt tobaksforbud,
var det det?
– Ja, cirka.
Jeg vet ikke om det var aldersgrense.
Jeg er faktisk usikker.
Det burde researchen vært bedre å se.
Men ja, man krangler nå om disse tingene
over hele verden.
Og en av grunnene til at man krangler
om det, det er jo at man i
våre moderne velferdsstater, så har man jo tatt
ansvar for folks helse i utgangspunktet.
Vi, staten, de er snille å ta vare
på helsa di.
Når du blir syk, så kommer du på
sykehus, og da er det vi som må
betale for det, og da må vi også
få en finger med i spillet på hvilke
valg du gjør privat.
For det har konsekvenser for kostnadene for alle
oss andre.
Du er en belastning for fellesskapet hvis du
pumper lungene dine fulle av kjær og tobak.
Og så må vi reparere det etterpå, eller
pleie det når du blir pleidrengende.
Og det er jo fryktelig, fryktelig dumt.
Men man kunne jo tenkt seg en alternativ
modell her.
Og en av dem er helseforsikring, hvor du
kunne sagt at du tror at hvis du
er overvektig og røyker, så får du dyrere
helseforsikring, for det koster oss som forsikringsselskap mer
enn hvis du løper 3000 meter på 12
minutter og spiser brokkoli hver dag.
Jeg ville jo kanskje tenkt at den siste
modellen er en sunnere mekanikk, fordi den ikke
griper inn i dine personlige valg hele tiden.
Den lar deg velge, men gir deg rammevilkårene
og kostnadene mer direkte.
Men det er jo ikke det du har
gjort med å legge på avgifter på sigaretter
og sukker og feit mat og alt mulig
rart.
Ja, det er jo den tanken som ligger
bak.
Det er den ideen som ligger i bunnen,
at vi skal påvirke deg til å gjøre
de valgene vi vil.
Ja, og så skal vi bruke de avgiftene
på å lønne sykepleieren.
Ja, men man kan jo tenke at det
er samme mekanisme.
Ja, jeg tenker det.
Hvis du begynner å surre det her inn
i private sender, da er jo ingen enda
på hvor dyr en sånn helseforsikring kan bli.
Nei, men da velger man jo selv.
Du kan jo også argumentere for at det
prissignalet du får kan jo ha vel så
god folkehelseeffekt som forbudslinje.
Ja, men til slutt så har du jo
ikke råd til å forsikre deg.
Nei, nei.
Men kanskje du må ut og ta en
joggitur, ikke spise så usynt.
Så knekker du foten på den joggituren.
Uforsikret.
Så kommer det hogår.
Biter deg i øye.
Ferdig med det.
Veldig konkret.
Å ta bitt i øye, faen hva skal
du gjøre da?
Det her tilbakevennemariet jeg har hver kveld, det
der at jeg er ute og løper, knekker
foten og blir bitt i øye, det er
hver natt så våkner jeg opp.
Har du vurdert å ta et oppgjør med
den hogårmen?
Det du gjør er at du går ut
i skogen, finner en hogårm, skjærer hua henne
og spiser henne til middag.
Bare sørger for å grille litt først.
Ja, da løser jeg det.
Ja, da har du på en måte...
Ja, nå er jeg snudd.
Nå er jeg for privat.
Traumeterapi.
Jeg hadde en nabo som drev i sånne
survival greier som han var 16-17 år
gammel.
Er det av bidrager?
Nei, dette var en annen.
Han drev fløy opp i skogen og skulle
klare seg med bare fiskesnøret og kniv og...
Gaffel.
Ja, det var liksom ingenting.
Og så skulle han klare å være i
skogen i 3-4 dager.
Da hadde han blant annet endt opp med
å grille hogårm og spise det.
Smakte visst hogårm.
Det var en ganske trudd.
Ja, det var ikke spesielt god mat.
Det er flere som har prøvd seg på
disse forbudene.
Butan, det er vel der de har sånn
bruttonasjonallykke, er det ikke det?
Jo, de har ikke så mye bruttonasjonalprodukt, så
da måler vi lykke i stedet.
Og et av lykketiltakene de har innført var
i 2010, så totalforbød i tobakk, salg av
tobakk.
Og de fikk da et relativt forutsigbart fenomen,
nemlig et veldig, veldig lukrativt smugglernettverk som hentet
tobakk i India.
Da COVID-19 traff, så ble dette ekstra
ille, for da var det jo smitt og
alt mulig rart som fulgte med disse smugglerutene.
Så de ble tvunget til å oppheve dette
forbudet litt ut i 2020, for å få
tilbake kontrollen da.
Hvem vet, jeg har en tendens til å
gå tilbake til forbudstida og bruke det som
argument mot disse forbudene, fordi du får denne
vanvittige svarte økonomien.
Det er ikke nødvendig at ting blir mindre
kontrollert, men når du må ta høyde for
den juridiske risikoen på toppen, så er det
gjerne en del kvalitetsparametre som faller under.
Jeg hadde jo tenkt at det var en
lovlig salg av ting.
Alle skjønner at tobakk ikke er bra i
seg selv, men la det nå skje over
disken, og la folk velge på kvalitet og
pris, og alle de vanlige tingene man velger
andre ting på.
Så lander du i hvert fall på fornuftige
produkter, og så kan man jo håpe at
over tid så oppstår det substituerende produkter som
er mindre skadelige, men som kanskje har samme
effekt.
Man kan jo si at i Norge har
snus kanskje dekket opp for veldig mye av
det røyk har gjort, og så langt vi
vet så er det mindre skadelig.
Så har man jo i Norge innført forbud
mot tobakksfri snus.
Det hadde vært så fint.
Er den helt tobakksfri?
Ja.
Har du smugglet fra Sverige?
Ja.
Det er ikke bare vanlig smuggling, det er
i retten strafferettslig for å smuggle snus.
Nei, jeg har ikke noe tobakksfri snus med
meg her nå.
Nei, ikke jeg heller.
Du har jo smugglet snus til Island og
fra Island, du er jo en stor smuggler,
Vegard.
Kjempefint, for på Island er det ikke lov
med tobakk, og i Norge er det ikke
lov uten.
Så du kjøper snus i Norge, tar med
til Island, da er du kriminell, og så
fyller du på med islandsk snus, så den
har du ikke lov med å ta med
rett tilbake.
Der kan jeg skjønne at vi skal ikke
gjøre det lovlig med noen nye tobakksprodukter, men
så er det jo også noen nye nikotinprodukter,
og den skulle forby vel.
Og så kommer det en snus som er
sunnere, så forbyr du den for det er
et nytt nikotinprodukt, så må du lage den
samme snusen som i Sverige, bare med øl
i trane tobakker, sånn at den er lovlig.
Så det du i prinsippet tas for, det
er å ikke ta med deg tobakken.
Det er straffeforfølgelsen av å ikke ha tobakken
med seg i snusen.
Vet du hvor mange 16-24-årige britter
som bruker cannabis?
Cirka halvparten.
Helt 15 prosent.
Men det har da vært ulovlig i 100
år, og da er jo kanskje det man
kan slutte av det, er at hvis det
er et marked for det, så ser jeg
uansett hvilke regler du lager, og er usikker
på, jeg tror nok at kulturelle grep og
innovasjon og teknologisk fremgang kanskje er et bedre
svar på disse tingene enn forbudslinje.
Fordi det du i hvert fall er sikker
på, er at du får et større svart
marked av den evige nagginga og masinga og
nannystatinga man holder på med.
Hadde vært fint å slippe det.
Men det blir jo spennende å se hvor
de lander i Storbritannia.
Jeg tror ikke det blir noe forbud.
Jeg skjønner ikke at de har fremmet det
engang.
Nei, men det er politikere.
Når de først har fått noe for seg,
så spiller det ingen rolle hvor dårlig det
fungerer.
De binder seg til den masta og blir
med til å ta tanning til bonds, før
de innser at her var det dumt å
stå.
Når politikere først har fått noe for seg,
så er det helt umulig å overtale dem,
for det har så stor kostnad for dem
politisk å ombestemme seg.
Så det skjer eksepsjonelt sjeldent.
Jeg tror i de siste årene kan jeg
komme på to ting som norske politikere faktisk
har snudd på.
Det var FRP når de skjønte at denne
Hitler-loven ikke var spesielt bra.
Ja, så de laget en ny Hitler-lov
og vedtok den i stedet.
Ja, de laget en litt mildere Hitler-lov.
Og så er det kjernekraft hvor alle var
imot, før de sånn sakte, sakte, sakte snudde
seg rundt, og så var plutselig alle for,
men alle går ikke ut.
De sier ikke rett ut, vi er for.
De sier, nei, vi er veldig interessert i
å se på mulighetene, bla, bla, bla.
Men det er de to tilfellene man har
av hvor politiske uvenninger holder på å si,
når man innser at de vet hva vi
har tatt feil.
Men Storbritannia vil jo da nekte fremtidige voksne
mennesker og kjøpe tobakk.
Vi er jo ikke helt frie for sånne
overbarnepiker her hjemme heller, fordi også våre politikere
er opptatt av barns ved og vel, og
ikke minst deres psykiske helse.
Ja, selektivt for barns ved og vel vil
jeg si, for jeg vil si at det
er et skortrykke på iveretter å komme med
forbud mot ting, men den oppgaven som de
har tatt på seg i bunn, den er
det ikke sånn her hjemme.
Nei, det kan du si.
Men her hjemme er jo fokuset veldig på
sånne aldersgrenser på sosiale medier.
Man har gjort seg interessante erfaringer i Australia,
men nå er det jo veldig mange sånne,
du snakket jo om sånne korte videoer, sånne
satansverk.
Men flere av dem nå er jo folk
som har tegnet et ansikt på fingeren sin
for å komme seg forbi den der sosiale
mediespergelen.
Funker det?
Ja.
En som prøvde familiebitch, ja, det funket.
Så mye har skjedd da, Gitt.
Og så er det klart, systemet vil etter
hvert bli bedre og fange opp det og
så videre, så ender man opp med en
løsning igjen, og det er at man har
en full legitimering, hvor man må legge hele
sin, altså navn og personnummer og legitimasjon, hele
pakka, ikke sant?
Innlogging med bankID eller et eller annet.
Og da har man plutselig sagt at nå
skal vi dele ut masse informasjon til disse
selskapene, nå skal vi registrere hvem som står
bak alt.
Det vil si at man egentlig har lagd
en kontrollmekanisme for kommunikasjon.
Så ingen kan stå utenfor og være litt
anonyme når de sier noe som staten ikke
liker.
Men argumentet er, what about the children?
Ja.
Og vår brave leder Jonas, han og regjeringen
hans har flagget ønsket om å ha en
ufravikelig 16-årsgrense til forbruk av sosiale medier.
Hva tror du på det forbudet fungerer?
Tror du barn og unge er hendige nok
med en PC til å komme seg rundt
sånn som de gjorde i Australien?
De kommer til å utvikle bedre systemer for
å luke ut finger og bikke, men kan
det hende at barn under 16 finner bedre
måter å runde det på en finger og
bikke også?
Ja, det er mulig.
Jeg vet i hvert fall at jeg er
veldig lei av unger på internett som bare
skal være edgy og si helt horrible ting.
Det er fordi du begynner å bli gammel.
Du var en sånn edgy, irriterende fyr for
20 år siden.
De er så mye verre ting enn de.
Ja, men det ble ikke tatt vare på.
Nei, jeg har tatt noen opprydningsrunder nå.
Livet på fest før kamera på mobil var
jo mye bedre.
Herregud, jeg er glad for at jeg vokste
opp før alle hadde telefon i lomma.
Det tror jeg kanskje de 16-åringene, hvis
du blir sperret ute fra sosiale medier, så
kan det hende at de takker.
Nei, du gjør ikke det heller for 16
-åringer.
Det er jo da du begynner å bli
skikkelig farta.
Det er jo da du begynner å pushe
grenser og sånn, og så gi dem full
tilgang.
Barn pusher grenser lenge før 16.
Erfaringsmessig.
Ja, det gjør de jo.
Men en ting som er et paradoks i
dette, hvis du lyktes med dette forbudet, så
du forholdt unga av internettet når de blir
16, eller i hvert fall den meningsfølge sosiale
delen av internettet for dem, og så slipper
du dem ut når de blir 16 med
null digital kompetanse.
Jeg er ikke sikker på om du vinner
så mye på det.
Det var jo det som skjedde med Jackass
-gutta.
Det var jo noe alle hadde til felles
der, at de hadde levd veldig beskyttet av
liv i barndommen, og så blir de 18,
og da er handlekurv rett i en fjellvegg,
og så blir det sjov av det.
Så det kan jo se for seg at
det er noe av det samme som hos
deg.
Og så er det litt sånn, det er
et under at ikke noen av de gutta
strøk med på turen.
Ja, det er faen meg utrolig.
Det var liksom føttesengårdskandidater.
Men det man gjør, er jo å fjerne
læringskurven.
Man sier til hvert fall at du skal
ikke ha en læringskurve.
Du skal fylle 16 år den gang du
fyller 16.
Så skal du bare rette ut i det.
Dette testet vi i Norge.
Fordi vi stengte jo nede i utestedet og
alt som var, og sa det var covid.
Plutselig, i stedet for å få en og
en generasjon sånn litt jevnt over i utelivet,
så kom det plutselig to fulle årskull, som
plutselig skulle på byen og drikke alkohol.
Å finne ut av alt dette på en
gang.
Ja, og hvis du spør utelivsbransjen om hvordan
de første månedene der var, det var veldig
litt dårligt.
Da trengte de mye ressurser for å være
barnevakt på utestedet.
Det ble helt kaos.
Ikke bare det, men det var mye eldre
mennesker som hadde blitt litt rustne i sin
kunnskap.
Så de også kom ut dårligere kvalifiserte enn
det de var tidligere.
Men det er jo viktig å stikke under
en stol heller, at før 16, i formativ
år, så er kanskje ikke det lureste en
unge blir utsatt for TikTok og ta til
seg all informasjon om hvordan verden fungerer der.
Nei, og som foreldre så har du et
personlig ansvar.
Og utfordringen vi har i dag er at
vi prøver hele tiden å dytte det ansvaret
du egentlig har selv over på staten.
Staten skal fikse dette for meg.
Staten skal passe på barnet mitt.
Så i stedet for at du går inn
på barnet ditt for en telefon, og så
går du inn og så skrur du på
foreldrekontroll, og så har du kontroll på hvilke
apper de bruker og nettsidetilgjenger og sånn, som
faktisk fungerer, og så kan du ha en
kontrollert tilnærming som forelder.
Så skal du nå la staten gjøre det,
og så skal de stenge det ute, og
så vet vi at de kommer til å
finne veien rundt, men nå kommer ikke foreldrene
til å ta noen tilgang til å passe
på dette.
Nei, og så har du den siden av
det som er, nå er vi tilbake til
jernlunga igjen, men staten har en tendens til
å se en løsning på ting.
Og i dette tilfellet så ser man, det
er et problem, la oss forby det.
Problemet er alltid en spiker, og løsningen er
alltid en hammer, for det er det verktøy
staten har.
Og det som er utfordrende med det, er
at du mister den naturlige utforskningen som du
har som et levende samfunn.
Kanskje, ja, det skal være en litt rotete
overgangsfas i internett og unger og AI og
alt som kommer ramlende inn, og det er
uoversiktelig og skremmende og ukjent for de av
oss som er gammelser.
Men hvis vi da sier, nei, kattevideor, datacenter,
bruker masse strøm, hvem faen vet, ikke sant?
La oss bare forby det.
La oss ta og forby sosiale medier for
ungene, for vi ser at sosiale medier er
ikke bra for ungene.
Og så videre, og så videre, og så
videre.
Og så ender det opp i dette problemet,
at du sender ungene mot et sånt digitalt
stup i stedet for en læringskurve.
Og kanskje man da over tid og over
årene som går, at det blir bedre filtre
på Facebook og på YouTube og ting som
styrer og passer på og holder styr på
og sånn cirka hva unger blir utsatt for
og hva voksne blir utsatt for, og så
videre.
Og at foreldre blir flinkere til å tilpasse
og at man lærer som samfunn.
Litt sånn neden ifra opp.
Og dette forbudsgreiene, og nå er jeg mer
på sånn politisk intuisjon, da.
Min tillegg vil jo være at sånne komplekse
systemer tilpasser seg over tid.
Det er ikke perfekt på dag en, men
forbud er stort sett aldri riktig løsning, fordi
det er en veldig grov løsning på et
veldig finmasket problem.
For folk er ikke like, og familier er
ikke like, og foreldre er ikke like, og
alt er forskjellig alle steder, og det betyr
at man må rett og slett ha en
eksperimentell prosess for å finne ut av hvordan
dette skal funke på en fornuftig måte.
Og kanskje en av løsningene er, du snakker
om foreldrekontroller på telefon, det kom jo ikke
på dag en, det kom etter noen år.
Og kanskje noen ser en forretningsmulighet i det.
Kanskje det er en barn som gjør det.
Altid noen som skal tilgjene penger, og det
er aldri meg.
Nei, men du sparer fritt til å gjøre
det.
Faen altså.
Kom opp med gode løsninger på dette.
Tenk på hva man kunne gjort da.
Du kunne jo laget en prisvennlig barnetelefon med
en barneportal til internett.
Barn 8-12 liksom.
Jeg vet ikke hva det er, er det
My Little Pony, eller hva er det man...
YouTube.
YouTube, ok.
Bare før man tar for seg hvor skade
det er, jeg hadde en stesen som synes
det var veldig gøy å se Toy Reviews
på YouTube.
Og da var ikke han mer enn fem
år eller noe.
Han så det på russisk.
Resultatet var at han kom ut fra soverommet
etter å ligge og se på Toy Reviews,
og begynte å slenge ut det russiske gloset
til oss.
Han er også det vi kaller meget habilt
på engelsk, vekslet mellom forskjellige dialekter på engelsk,
avhengig av hvem han snakket med.
Du kunne høre forskjell på om han snakket
med noen fra Kalifornia eller Storbritannia, eller Australia.
Jeg har hørt alle de tre.
Bare fordi språklæringen ble så voldsom, i forhold
til hva vi hadde hatt tidligere.
Kom på skolen og skulle begynne å lære
engelsk i tredje klasse nå, og så begynte
det liksom...
Ja, nå skal vi lære farger og sånn.
Men guttene har ordforhold, så han kan velge
mellom hvilke ord han bruker på engelsk, og
så skal dere begynne nå å lære han
farger.
Alle skal med, vet du.
Ja, ja.
Men man fokuserer jo veldig på disse sosiale
mediene for deres negativitet, ikke sant?
Også glemmer man at det ligger mye lærdom
i det, ikke bare i hvordan man bruker
det.
Du lærer jo kanskje engelsk, men hjernen din
er jo frityrkokk da, når du bare sitter
og hører på Jordan Peterson snakke om hvor
jævlig damene er imot deg.
Ja, du ser, Jordan Peterson kan være litt...
Jeg blir veldig sliten når han begynner å
snakke religion.
Han snakker ikke så mye lenger, så det...
Nei, nå er han sjuk.
Han bare griner, han.
Han er sjuk.
Sorry boy.
Han er ordentlig sjuk.
Han ble sjuk for en gang i fjor
høst og har vært senkeliggende siden.
Jo, og så lurer jeg vel på, han
er vel ikke...
Det er vel mer en sånn sen tenår
til unge voksen, hans publikum er.
Også er det jo noe med at man
kan jo godt sette seg til doms over
hva folk hører på og ikke hører på.
Ja, det gjør det stadig, ja.
Ja, hvis vi skulle gjort det, så fikk
vi jævla mye å gjøre.
For det er mye sånn der...
Jeg har ingen anelse hva unge jenter utsettes
for, for eksempel.
Fordi jeg er ikke i målgruppa, så jeg
ser aldri selv, ikke sant?
Om det er, ja...
Slå meg, da.
Jeg er bare sånn, dette er ikke noe
vi har planlagt fra før, men staten er
nå veldig opptatt av å beskytte ungdom mot
internett.
Samtidig så har vi en tredobling antall bostedsløse
barn i byen.
Ja, og det på fem år.
Hvem skulle tro da at når man forbyr
og bygger boliger, så det bare blir dyrere
og dyrere å bo, så blir det bostedsløse
barn?
Det har tredoblet seg fra 2021 til nå.
Når man spør politikerne om det, så forteller
de at dette er et veldig komplekst tema,
så dette må vi bruke litt tid på
å tenke om.
Da må de gjøre en masse vurderinger, men
så kommer de med verdens enkleste løsninger for
å beskytte barn mot internett, som de uansett
skal utgi på et eller annet tidspunkt.
Jeg vet ikke, er det idéen at hvis
vi lar barn være bostedsløse rundt i byene
i Norge, så blir det litt mer hardt
før og tåler internett etterpå?
Eller hva er greia her liksom?
Kanskje det er sånn her, Duncan.
Hvis det var et bostedsløst barn i 2021,
og så er det tre nå, så er
det tredoblinger da.
Vi har tusen nå.
Hvor er de borende på gata?
De ender opp på å bo en natt
eller noe sånt med en tante, en onkel,
noen venner, kanskje en natt bak i en
bil.
Ja, da får du jo personlig ansvar da.
Det er det dere velger for.
At ikke staten skal rydde opp dem.
Du bygger ditt eget jævla hus da, ungen.
Du må ha 40 prosent vinduesflater når du
bygger.
Det er mye unger som ikke mestrer det
der regelverket.
Så må du ha sånn snurplass for rullestol
på do og anvendt i bod.
Poenget mitt er litt, fordi staten skal drive
med alt dette, for eksempel å regulere sosiale
medier.
Ja vel, da bruker de ressursene på det
da.
Da bruker de ikke ressursene på det som
på en måte alltid er gisslet hvis du
begynner å si et eller annet om å
spare en penger.
Da er jo gisslet alltid barn og syke
og alt mulig sånt nå.
Det er liksom de de dytter foran seg
hver gang, men det er den oppgaven de
ikke løser da, når de velger å løse...
Det høres jo ut som kommunisme, at vi
skal ha staten til å bosette oss.
Ja, men nå har vi en gang laget
systemet slik at det er slik, også blir
det ekstremt kostbart å bo.
Leiepriser...
Jeg er ganske sikker på at du kan
dra en parallell mellom leieprisene på boligbyer i
Norge og antall bostadsløse.
Jeg tenker at den grafen din nok henger
relativt tett sammen.
Hvorfor er det så vanskelig, så lite steder
å bo, så det blir dyrt?
Jo, det er jo fordi staten har vært
inne og fiklet med...
gjort det dyrt da, vanskelig å utvikle nye
boliger, og det blir stadig flere mennesker som
skal bo.
Ja, og i hvert fall flere som har
lyst til å bo i Oslo, så det
er jo ingen grunn til at vi ikke
skal være strengest her.
Nei.
Som alltid, så er det litt sånn motsatt
etterspørselskrubbe.
Det er jo flere som vil, jo færre
skal få lov.
Nei, men denne impulsen til å skulle forby
alt man ikke liker og påby alt man
liker har en tendens til å forflate litt
hvordan samfunnet utvikler seg.
Det er min tanke i hvert fall.
Og når det kommer til dette med sosiale
medier, tror jeg du gjør unga noe av
en bjørnetjeneste ved å liksom ha veldig strikte
forbud og ikke la oss oppdage litt hvordan
dette funker bra og hvordan det funker dårlig
og hva som er riktig balanse mellom å
la unger orientere seg og lære engelsk og
alt det der sånn.
Det er jo en sønt, en kompis som
liksom jeg vet da faen, har fire språk
eller noe sånt da.
Litt internett og litt opphav og litt mor
er herfra og far er derfra og sånn.
Men jeg mener, det er faen for en
start i livet.
Og jeg vokste opp uten internett eller jeg
kunne ikke snakke engelsk for noe om det
stod om livet.
Da jeg var 20 liksom, fordi at du
surret rundt og hadde aksang og ikke noe
erfaring med det.
Og så begynte du å spille Warcraft eller
et eller annet og så begynte du å
prate og så alt ting på plass og
så leser du på engelsk også.
Men jeg mener, det er jo en helt
annen verden enn da vi vokste opp.
Og er du ung i dag og du
liksom får en engelsk mestring og litt sånn
internasjonal orientering med morsmelka fra tidligere, så tenker
jeg at det er en jævla fin start
og du skal veie ganske godt hvor mye
du begrenser det.
For det er en ganske klar oppside kontra
forbudet og psykisk helse og mobbing og hva
det er man er bekymret for på nett.
Og jeg hadde kanskje tenkt at man skulle
hatt mer finmasker og fleksible måter å tilhøre
med seg hvert enkelt problem på da.
Kanskje det skal være en barneportal på Facebook
og kanskje det skal være noen produkter som
gjør det lettere å være forelder.
Det blir jo et parallell tilgang så man
kan se hva som foregår i de...
Så ikke staten overvåker, men foreldra?
Ja.
Foreldres jobb er å overvåke og følge med
på barna sine.
Det er en oppgave som du har påtatt
deg med å få barn.
Jeg vil jo påpeke at det er en
vesensforskjell mellom foreldre som overvåker og stater som
overvåker fordi stater har en trøye i en
størrelse som de må tre over huden på
alle.
Foreldre har en tendens til å skjønne at
unga deres kan være forskjellige.
Og de kan tilpasse litt finmasker til hva
som fungerer for sorbror og hva som fungerer
for lillesøster.
Og det er jo faren med sånne statlige
greier at det blir veldig grovt og veldig
one size fits all.
Og det er ikke sånn folk er skrudd
sammen, rett og slett.
Skal vi gjøre mer med det?
Leser dere Avisa Oslo, gutter?
Ja, det hender jo at jeg lukker den
opp.
Jeg har jo et abonnement der, så jeg
deler ut sørget for statsstøtte til Avisa Oslo.
Nettopp.
Jeg gjorde det før, men nå er abonnementen
gått ut.
Ja, jeg har byttet også, men mitt går
ut snart.
Har dere sett debatten om fodora-skam?
Nei.
Nei.
Avisa Oslo stilte spørsmålet om fodora har gjort
oss til en nasjon av latsabber.
Og det har det jo da.
Ja, det kan man si.
Og denne debatten antar jo en sånn moralistisk
form.
Om det liksom er etisk forsvarlig, og det
er sånn estetisk, ja, det føles som en
sånn middelklasse greie.
Sånn estetisk nøysomhet.
Nei, men dette må vi klare selv, og
vi er bygd av sterkere stoff enn at
vi skal ha innvandrere til å sykle på
døra med maten vår.
Vi kan gå ut og hente det selv,
og det blir noe sånn moralistisk over det.
Og det er jeg litt usikker på, om
det er en konstruktiv vei inn i en
sånn debatt.
Men det er veldig mange debatter i Norge
som får de tonene.
Det blir en sånn, hva skal vi gjøre
med dette tema?
Så skal vi ha en felles løsning da.
For eksempel bruke mindre fodora.
Hvordan er holdningen deres, Karl?
Jeg synes jo fodora suger, for de lever
jo kald pizza fra tre minutter unna der
jeg bor.
Jeg insisterer jo ofte at vi går på
den der thai-shoppa, så henter vi maten
selv, og det er jo til og med
ordentlig mat.
Jeg hadde noen voldgreier, jeg visste at jeg
hadde hundre kroners abonnement hver måned, så da
var det gratis levering.
Det er jo ikke gratis hvis du betaler
hundre kroner i måneden.
Gratis på samme måte som NRK, er det?
Da kommer det gratis resten av måneden.
Det er bare den lille kilen, at hvis
du vil ha maten varm, så må du
betale noen kroner ekstra for å få den
direkte levert, for ellers kommer han jo og
har vært i krysset av byen sju ganger
før han kommer til døra di.
Så den som betaler mest for varmest mat?
Ja, det er typisk.
Sånn er det ikke på NRK da.
Det er for alle det samme, for samme
prisen.
Alle får samme grøten.
Har du vært i kantina på NRK noen
gang?
Ja, en gang.
Men jeg husker ikke om jeg måtte betale
der, eller hva?
Jeg kan fortelle deg at det var subsidiert,
så det var penger fra der staten betalte
for lunsjen din den dagen.
Du betalte på begge sider av disken?
Ja.
Og det er det verdt.
Nei, det er det faen meg verdt.
Det kommer alltid til å være verdt det.
Ikke alltid.
Har du invitert sånne NRK-fanatikere eller noe?
Ja.
Jeg syns NRK er så deilig.
Du slipper reklamer, du slipper...
Det er mye mindre kickback på NRK enn
andre steder.
Kan ikke du betale 500 kroner i måned
for NRK, hvis du syns det er verdt
det?
Alle skal være med å betale.
Nei, det du sier er at jeg må
være med å betale for noe jeg ikke
bruker, for at du ikke vil betale for
det du vil ha selv.
Jeg betaler for det.
Nei, men du vil ikke betale alt.
Du vil at jeg skal betale masse for
at du skal slippe å betale selv.
Du betaler ikke masse.
Du betaler like mye som meg, du.
Det er nesten ingenting.
Ja, men jeg bruker det jo ikke.
Det er jo valgfritt å bruke eller ikke.
Jeg vil gjerne det.
Og da er vi tilbake til det.
Da syns jeg at du skal være med
å subsidiere mitt Pornhub abonnement.
Ja, det høres rett og rimelig ut.
I midten av en bok.
Jeg syns det er akkurat like rimelig.
Du har behov for det.
Jeg har behov for NRK.
Dere betaler for hverandre.
Jeg kan jo se det enklere.
Det er jo også grei å subsidiere buss,
kollektivtransport.
Det bruker jeg aldri.
Nei, og det burde jo ikke være subsidiert
det heller.
Det er en av de fine tingene med
at man har fått utvikling.
Disse sparkesyklene tar deg fra A til B
rundt i Oslo til en lavere pris.
Mye raskere.
Jeg ville jo tenkt å foreslått, som den
rebellen jeg er, at det finnes en annen
løsning på dette.
Hvis du bruker A, så betaler du for
det.
Hvis du bruker B, så betaler du for
det.
Og så kjøper A opp B.
Ja, men så slipper vi at hvilke produkter
vi bruker blir en skrikekonkurranse om hva staten
skal betale for.
NRK har 8 milliarder i året.
Det er ingenting.
Nei.
Og så er det 440 millioner til resten
av pressen.
Ikke sant?
Jo, noe sånt.
Da får du en ganske skjev pressedekning.
Ganske spesielt når NRK ikke akkurat er en
sånn nøytral dommer over hvilke nyheter som er
viktige og ikke.
For deres skjevhet i nyhetsutvalg og dekning og
vinkling er ganske åpenbar, vil jeg argumentere for
i hvert fall.
Ja, det kan jeg være enig i.
Men Norge er jo et veldig venstrelig land
også.
Ja, men blir man ikke det?
Vi har det greit her i Norge, gutter.
Det har vi.
Ja, vi har det greit.
Og så er spørsmålet, vil vi fortsette å
ha det greit?
Eller skal vi bare si at fordi vi
har det bra nå, så trenger vi ikke
å tenke på fremtiden?
Ja, eller ha det enda bedre, vil jeg
argumentere for.
Fordi det er mange måter vi kunne...
Hvordan vi utformer samfunnet i dag har ikke
så veldig mye å si for i dag.
Det har noe å si for om 5,
10, 15, 20 og 30 år fremover i
tid, ikke sant?
Vi har høye strømmeregninger nå, fordi vi sendte
folk til Kyoto i 1997, og så begynte
man å fumle med ting.
Ja, alt henger sammen.
Ja, men det er veldig mange som snakker
om Kyoto 1997.
Alle snakker om Parisavtalen som er fra 20...
Ja, det er noe annet nå.
Ikke sant?
Jeg tror jo at det norske samfunnet ble
holdt tilbake av kringkastingsmonopolet.
Og årsaken til det er at du fikk
ett filter som gjaldt for alle.
Jeg tror mediehverdagen i Norge ble bedre av
at TV 2 utfordret NRK, og at NRK
måtte skjerpe seg for å konkurrere.
Ja, det er enig.
Og så mistenker jeg at hvis man er
en presseorganisasjon som får åtte milliarder gratis i
postkassa hvert år, så blir du mindre god
til å levere på det oppdraget du leverer
på til de folkene som hører på deg,
og nå er de i stad i større
grad folk over 65 og Magnus Henningsmond.
Spolt av deg.
Ja, det er du som ser på barne
-TV, kanskje?
Ja, og jeg har fem skjermer, sånn at
de tallene inne hos NRK viser at her
er det mange som følger meg.
Nei, men spørsmålet er jo om ikke NRK
kunne vært bedre om de måtte leve av
det de gjorde og leverte, enn at de
måtte leve av statsstøttet, eller dette sugeret.
Ja, det kunne de garantert ikke, da hadde
de bare fått enda et TV 2, som
lager ræva innhold.
Selv TV 2 leverer jo bedre innhold enn
NRK.
Hva er det de leverer, da?
Det vet jeg ikke.
De har nyhetskanalen sin, som jeg vil si
er ...
Jeg vil ikke forstå at den er bra,
men den er bedre enn NRK nuter.
Jeg må si at jeg har ...
Det er raringen, Thomas.
Jeg får alle nyhetene mine av ...
Jeg har alltid abonnert på Ekonomist, og så
har jeg noen internasjonale tidsskrifter som jeg synes
holder kvalitet over tid og er verdt å
betale for.
Men det er jo kallet kvalitetsjournalistikk på et
nivå som jeg foretrekker, altså innretning og vinkling
og hva det måtte være.
Men jeg velger på en palett som er
alle nyhetsmedier i verden, som er enten norskspråklig
eller engelskspråklig i praksis.
Det forekom meg veldig mye bedre enn at
jeg bare fikk velge mellom norske aviser, som
jeg opplever meg bedre orientert når jeg kan
velge uten norske aviser i tillegg.
Og så er spørsmålet da, hva kunne det
jeg betalte for NRK kjøpte meg i stedet?
Jo, det kunne kjøpte meg et internasjonalt kvalitetsmedium.
Ikke sant?
De samme pengene.
Det som går over skatteseddelen.
Og det tror jeg jo gjelder mange andre
også.
Men det gjelder også for mange at de
er ikke mediekonsumenter i den grad at de
vil ha hatt de abonnementene, så de ville
heller kjøpt seg en kinobilett eller et eller
annet annet.
Men poenget mitt er vel at folk vet
nok ofte best selv hva de trenger i
sitt liv.
Og derfor er disse fellesfinansieringsordningene kanskje noe vi
skulle slutte med.
Jeg mener ikke kanskje, jeg bare sier.
For å være diplomatisk.
Det var egentlig ikke noe ...
Det var veldig diplomatisk, kanskje det.
Nei, jeg bare mener det at når Netflix
kom første gangen, så kostet det jo, hva,
80 kroner eller noe sånt.
Ja.
Og da var jo det en helt ny
verden.
Folk slutte av å piratkopiere.
Men så kommer jo Disney, og så kommer
HBO, og så kommer Discovery, og så skal
alle sammen gjøre akkurat det samme.
NRK har bare vært der hele tiden.
Ja, og det eneste grunnen til at de
er der, det er jo at de er
tvangsfinansiert.
Ja.
Det betyr jo at på et eller annet
tidspunkt så vil det bli en eller annen
konsolidering.
Enten så finner disse streamingplattformene ut av noen
nye produkter og varuetjenester de kan levere, eller
så vil de forvitter og bli borte, for
da går konkurs, ikke sant?
Og så har du en kreativisasjon.
Hvem er det som skulle kjøpe opp hvem
igjen nå?
Ja, ja.
Da var Trump inne og skulle ha en
film i spillet og var Paramount som skulle
kjøpe...
Åja.
Ja, nei...
Det skal jeg ikke si.
Men gradvis så forsvinner det en eller to
av dem, og så er det to andre
som kanskje blir litt større, for de observerer
noe av det.
Det blir ikke litt større, vet du.
De tar jo opp...
Ja, ja.
Men hvis de skal starte...
Hvis jeg nå da skal starte streamingselskap, det
går jo ikke.
Nei, det tror jeg...
Da skal du jobbe litt.
Ja.
Men da må du starte noe som er
originalt, for det markedet er fullt, og det
er hard konkurranse, ikke sant?
Det er ikke plass til flere i det
markedet, sånn som det ser ut nå.
Men to be fair, så bidrar jo du
til dette medielandskapet, ikke sant?
For du driver denne podcasten samme året.
Ja.
Det er et lite bidrag inni et stort
medielandskap.
Så er det noen som hører på det,
og mange som ikke hører på det, på
samme måte som oss.
Men verdien av det er jo at hadde
NRK hatt monopol på alt som nådde ut,
så hadde ikke dere eksistert, og ikke vi,
og ikke veldig mye annet som finnes i
dag, som beriker på en måte helheten i
hva man kan ta inn.
Og jeg må si det jeg anser som
det mest verdifulle abonnementet jeg betaler for er
YouTube.
Det er jeg enig i.
Fordi bredden i hva jeg kan få der,
hvor spesialisert og dupt pløyende greier på enten
det er amerikansk borgerkrigshistorie, eller matoppskrifter fra Burma,
så finner du en kanal som er spesialisert
på det, og du får en sånn helt
vittig dybde i det du ser på.
Fordi vi driver en aktualitetspodcast, så må man
innom NRK innimellom, fordi de av og til
setter dagsorden.
Og så er det liksom, ja, nei, men
nå har Øystein vært på debatten, og så
må man innom og se på det, og
så begynner du å se på det, så
er det disse folka drivende.
Det er jo så hjernedødt, fordi du tar
inn de flinkeste folka i samfunnet til å
stå rundt en bord og bli avbrutt av
noen neper, av noen programledere, i et bankende
kjør.
Aldri får fullført et resonemang.
Og så finner du ut at, nei, måten
å få dette i orden på, er jo
å gå og høre på Ness, eller Wolfgang,
eller oss, eller dere, eller noen, som intervjuer
disse folka og lar dem få snakke ut.
Og NRK har holdt på siden rett etter
Første verdenskrig, og enda driver fortsatt med dette.
– Ja, debatten har jeg ikke sett på
evighetet, for det blir for komprimert, som du
sier.
Det er bare hyling og skriking, og det
går ikke.
– Det var Bernie Sanders, det faktisk, som,
når han stilte til valg, han var jo
for Joe Rogan, hvor han sa det at,
nei, altså, du får sånne korte segmenter, og
du har 30 sekunder på deg, og sannsynligvis
er det som vil gi deg mest tilbake,
det var å kle deg maken og danse
på scenen.
Det vil sannsynligvis gi deg mer stemmer enn
å prøve å argumentere noe rationelt og fornuftig
her.
– Men der også har jo NRK trygtekontorer,
og de hadde jo Radio Mørk og sånt
nå.
De opplever jeg som mye mer kompetente til
å snakke om det meste – Og trygtekontoret
var et underholdningsprogram med litt seriøsitet i bånd.
Altså, trygtekontoret var tross alt de som hadde
seks- og samlivsspesial med Sverre Goldenheim.
– Hvem er Sverre Goldenheim?
– Den gode gamle partynave i Oslo som
satt og fortalte om historiene om sin transe
-tatuering som sto under en gulddusj, og viste
frem det på TV, og fortalte om hvordan
han pleide å reise til Amsterdam med 0830
-flyet og besøke de blå bodene der, og
så kommer det med 9-tida på kvelden,
og han hadde fått vært over en 2
-3 transer, og dette satt han og fortalte
om på trygtekontoret til Thomas Elser.
Han avsluttet med å si at nå skal
jeg hjem, og så skal jeg vaske ørene
mine tvers igjennom med piperensere.
– Men kan dere si noe positivt om
NRK?
– Jeg er helt enig med deg.
Trygtekontoret, for eksempel, er sånn helt anstendig.
– Eller var som institusjon, liksom.
Er det noe positivt ved NRK i det
hele tatt?
– Ja, ja, politisk kvarter synes jeg fungerer
fortsatt, fordi det er hvertfall et format som
er bedre tilpasset av hva jeg er interessert
i, og det kan du argumentere for, og
så tror jeg du gir en sendeflate til
smale ting.
Jeg ser verdien av det, jeg bare er
ikke sikker på om det er riktig å
bruke staten til å tvinge det gjennom.
Og så synes jeg også at trygtekontoret er
en illustrasjon på et av problemene.
Fordi han er selvsæren.
Han er nok så venstrefrid.
– Ja, på Instagramen hans, der er det
jo Antifa som kjører ut.
– Omtrent alt annet på NRK.
Du har nå en sendeflate til 8 milliarder
kroner i året, som egentlig spyrer ut, la
oss kalle det sosialdemokratisk propaganda, for å være
filmerenge.
– For å få gjennom pengene, ja.
– Men det er en helt urimelig bruk
av offentlige midler.
Det der UXA-dokumentarene hans.
– Ja, det er det beste jeg har
sett.
– Ja, men dokumentar i Store Goldstein, for
det er jo et svært skjevt partsinnlegg.
– Ja, det er det?
– Ja, veldig.
Han velger de beste menneskene som kan snakke
på den ene siden, og så velger han
en av de hardere etapper i Texas uten
noe bakgrunn for å svare for den andre
siden.
– Ja, han snakker med Mac Innes og
sånn noe.
– Det er noe med at han søker
ikke.
Altså, hvis han skulle vært ærlig, så skulle
han søkt de aller, aller beste argumentene.
Også på den siden han ikke er enig
med, men det gjør han ikke.
Han går inn og skal snakke med familier
i en sånn trist sørstatsbygd med høy arbeidstilit
og en del sånne ting.
I stedet for å søke de som...
– Kanskje ikke legeindustrien hadde trengt å gjøre
alle avhengige av narkotika?
– Nei, det kan vi være enige om.
– Men det vesentlige her er ikke at
det er helt fint for selserne å lage
partiske programmer.
Helt flott.
– Men du skal ikke være med å
finansiere det?
– En, jeg skal ikke være med å
finansiere det ved tvang, men det andre er
også at NRK har et eller annet skinn
av autoritet og seriøsitet og nøytralitet som undergraves
av den redaksjonelle linjen de fører.
– Men hvilke saker er det...
– Tenk deg, hvis de hadde latt selser
gjøre det og så hadde de funnet et
eller annet menneske som ville gjøre det fra
motsatt side, men det gjør de ikke.
De sender ikke en eller annen fyr bort
til USA for å gjøre dokumentar fra høyre
siden av USA for å snakke om USA.
Å lage i USA.
– Noen eksempler på saker.
En ting er dekningen av Israel og Palestina
og sånn, hvor det er en ganske klar
overvekt av hva man krever dokumentasjon for på
den ene og den andre siden og hvordan
man vinkler ting og hvordan man gir sendeflate
til den ene eller den andre siden av
armodet som eksisterer der sånn.
Jeg vil argumentere for at det er noe
av det samme overfor Iran.
Men det som kom frem nå for ikke
alt for lenge siden er jo dekningen av
Trump.
Og vi har masse negativt å si om
Trump, men det er bare det at det
sies av alle andre i et bankende kjør
dag og natt.
Jeg husker den der første Trump-perioden, hvor
man snakket om det der Russiagate-greiene, og
det var i amerikanske medier tapetsert veggene 24
timer i døgnet i faen fire år til
ende.
Med hvor mye han hadde vært på hotell
i Moskva og blitt pisset på av en
hore, og det var en video Putin satt
på den, og han må ha kjøpt og
betalt.
Og det ble behandlet som en seriøs teori.
Det var bare bullshit.
– Reflektert NRK.
– Helt uten grunnlag i noe virkelighet, eller
dokumenter, eller dokumentasjon noensted, men det var en
hel presse som løp med det, fordi det
var populært og det var ikke populært å
si noe pent om Trump.
Så kommer du til de der ja, de
der fine people on both sides, og det
greiene der som refererte NRK en million ganger,
ikke sant?
Og alle som har giddig å følge med,
visste hele tiden at det var ikke det
han sa.
Han sa noe, han var veldig tydelig på
å ta avstand fra disse her jord-
og blodfolkene på forhånd, men det var ingen
som kallet nemn, ikke sant?
Og så skaper du dette inntrykket.
Så får du den der talen med «gå
ned, fight like hell utenfor kongressen», ikke sant?
Det er bare at det er en time
mellom at han sier det første i den
setningen og det siste.
Og så ble jo BBC tatt for å
ha krøttsklepp av dette da.
– Jeg lager den hele episoden, den er
på YouTube.
– Ja?
– Ja.
Men jeg tror ikke dere bør se den,
for da kommer dere til å hate meg
enda mer enn dere gjør nå.
– Åja, ja, hatet vårt er nok moderat.
– Jeg er veldig moderat enda, altså.
– Du beholder tennene her i forløpet.
– Tusen takk.
Men sånn, poenget mitt er svake narrativer, svake
saker, ting lekker gjennom på den ene siden,
og å komme til overflaten får dekning for
laptopen til Hunter Biden, ikke sant?
– Ja, den har jeg ikke følg med
på, ja.
– Nei, nei, men det er ikke så
viktig.
Det er en pisssak, ikke sant?
Men det er bare at du har den
der litt sånn klamme, massive konglomerata av medieliter
som ender opp med å si at dette
er OK, dette er ikke.
Og det som ikke er, det er ikke
bare hvis en bryter, som New York Times
gjorde, og trykket av den saken, ja, nei,
de ble kastet av Facebook og X og
alle platene sine som de ikke eide selv,
fordi at dette var helt uakseptabelt.
Og så viser det seg at det var
jo sant likevel, så det var de andre
som tok feil, men det var de som
styrte hvem som fikk sleppe til og ikke.
Og jeg bare sier at NRK har nok
så ukritisk videreformidlet veldig mye av disse narrativene,
selv om de ikke har skapt dem selv,
men importerte dem, og de velger hvilke sånne
vinklinger de importerer.
Og jeg tror kanskje det ikke er riktig
måtte å bruke åtte milliarder å høre på.
Det er jo ikke å bruke åtte milliarder,
det er bare på å dritte ut Trump,
da.
Nei, altså, man bruker...
Fortell at 40 prosent av medierne NRK mottar,
går videre til å subsidiere norsk filmbransje, så
de betaler de pengene ut igjen til...
For å lage katastrofefilmer og andreverdenskrigfilmer.
Ja, eller hva de nå er lagen som
er populært, da.
Det leres hvertfall ut voldsomt mye mindre i
alle andre ender.
Videre, altså er det kanskje sånn...
Litt sånn som man har gjort med UD,
at man har bare gitt UD en stor
pop med pengene, så har de bare fått
lov til å juice out will, og så
har de på noen måter fjernet det politiske
ansvaret fra dem.
Samme gjør man egentlig med NRK, man gir
dem masse penger, og så deler de ut
40 prosent av pengene igjen.
At will og det...
igjen fjernet det politiske ansvaret, ikke sant?
Merkelig så lite undersøkende journalistikk NRK har drevet
med dette bistandsarbeidet, for det har jo ligget
opp i dagen i ganske mange år.
Det er jo som du sier, det er
så mange andre som snakker om det likevel.
Nå ja, men det var noen som snakket
om det.
For 10 år siden så hadde det jo
vært interessant.
Nesten alt dette her var kjent for 10
år siden.
Ja, om de 8 milliardene vi betalte i
året.
Men de lager jo dokumentarer om...
nei, det var kanskje TV2 det.
Som plager griser som blir slakta og sånt
nå.
Vet ikke hvorfor jeg tok opp det nå.
Hvertfall ikke når jeg tror det er TV2
som sendte det.
Nei, nettopp.
Jeg vet ikke, jeg kjenner ikke saken engang.
Har det bare blitt han som sitter her
og sier ting nå?
Ja, ja, ja.
Fyr løs, og så prøver vi å respondere
så godt vi kan.
Skyter først og sikter etterpå.
Ja, ja, ja, det er det viktigste.
Men apropos det.
Vi hadde jo et manus her, en plan
og allting.
Vi klarte to av fire punkter.
Så begynte jeg å forsvare NRK, og da
var jeg i feil rom.
Da skjønte vi at vi måtte preke litt
fra Bibelen.
Du har jo sagt at ...
Det fikk slutt noen meldinger.
Det var sånn, jo, du hadde hørt på
det.
Jo, dette var jo helt ordentlig å høre
på.
Og så var det sånn, så har jeg
enten kommet hit og blitt frelst eller frelst
oss.
Det var et av to.
Men det virket som du hadde vært fornøyd
med begge utkommene.
Ja, ja, altså, jeg var jo ...
Tidligere så har jo jeg vært så anti
-woke som du faen meg får det.
Og så har jeg begynt å helte.
Nå er du woke?
Ja, ja.
Da burde du jo komme en tur på
...
Da burde du virke ...
Du er sykemedlem på ...
Så du ...
Ja, nå driver jeg og snakker litt sånn
...
Du burde vært sykemedlem til i går.
Nå virer du dette, eller sånn noe.
Ja.
Men vi kan ...
Vi har en gammel episode med Andreas Harald
Olsen som tar for seg bakomfølgende idehistorien om
woke.
Og så er det vel verdt å ...
Den skal jeg høre på på vei hjem.
Ja.
Verdt å si at den liberal aften opptaket
har vi vel sannsynligvis publisert når vi sier
dette.
Ja.
Så we shall see.
Hvis alle husker å trykke på knappene de
skal trykke på, da.
Du kan høre på den på vei hjem,
og så kan du eventuelt høre på den
...
Få en ny episode med Andreas.
Det er litt vanskelig dette her med sånn
kronologitron.
Det er en vanskelig greie.
Nå har vi to dager etter at vi
har arrangert det vi snakker om.
Ja.
Men skal vi si at den påminnelsen om
eventet som har vært er sånn cirka der
vi avslutter i dag.
Påminnelse om neste event.
Ja.
For det blir alltid flere event.
Det kommer rett i slutten av juni, og
det kommer rett i slutten av mai, og
det begynner å ...
Jeg skal ikke kaste navn på bordet enda,
men nå begynner jeg å få kroken til
å sitte på neste.
Det er topp.
Det begynner å nappe i angene.
Ja.
Ja, men det er bra.
Skal vi si at det var dagens dont,
og så ønsker vi alle en god dag
eller aften, eller hva det måtte være.
Ha en fordreflig dag.
Hei.
Takk for at du hører på Sidelinja podcast.
Snakk gjerne om oss.
Like, del og anbefale oss i podcast-appen
din, eller delta i kommentarfeltet på YouTube.
Regering er problemet.
Har du ris eller ros, kritikk, forslag, spørsmål
eller noe annet, så finner du all kontaktinfo
på sidelinja.transistor.fm
Episode Video
Skapere og gjester