Helse- og klimasharia, trygdedisken og luksuscruise for minstepensjonister
E331

Helse- og klimasharia, trygdedisken og luksuscruise for minstepensjonister

Velkommen til Sidelinje, podkassen for politisk hjemløse og

for de som liker is om sommeren.

Rundt bor i dag Helse Mojahedin Trond Sørensen

og meg selv Vegard Nathans.

Her lurer jeg på om vi må starte

med en sånn teknisk opplysning til våre lyttere

før vi fortsetter.

Sidelinje er en podkast som handler om samfunn

og vi driver altså ikke reklame rettet mot

barn og unge for å spise usynt.

Så hvis du er under 18 år nå

så må du skru av ifølge myndigheten.

Ja, hvis du er under 20 for sikkerhetsskyld

så skru av.

Ja, litt under 20.

Og så er ikke vi så nøye på,

altså vi har ingen kontroll på hvem som

lytter.

Så hvis du er under 18, velkommen skal

du være.

Folkehelse og klimatiltak Trond.

Det er sånne fikenblader du kan legge foran

nesten hva som helst og så får du

veldig rare sånne nanny state utslag.

Det er da kommet opp en sak de

siste dagene.

Kroneis med foreldresamtykke.

Altså det avkreves en foreldresignatur hvis 17-åringer

skal få is hos Henning Olsen i sin

fabrikk på Sørlanda.

For det blir Norges beste is.

Faen, det er ikke det vi kom med

i reklamen.

Vi mener ikke at det er verdens Norges

beste is.

Vi kan spise sånn smøris fra Sverige og

det er GB.

Jeg er veldig tillegger av at GB er

represserende prisen på den isen jeg vil ha.

Jeg vil veldig gjerne ha Henning Olsen.

Norges eldste iskremfabrikk Henning Olsen.

Det er i Kristiansand.

De har innført et krav om skriftlig samtykke

fra foreldrene før skoleelever under 18 år som

kan få servert iskrem under fabrikkbesøk.

Dette ble aktualisert i mai 2026 da en

førsteklasse på restaurang- og matfag, altså sånn

baker- og konditorgreier ved en videregående skole

skulle på bedriftsbesøk.

Dette er vanskelig å leve med.

Bakgrunnen er helsedirektoratets strenge håndheving av det nye

forbudet mot markedsføring av usunn mat og drikke

rett etter at barn og unge under 18

år 25.

oktober 2025.

Dette har vi snakket om før.

Til og med Abid Raja klarte å gjøre

dette riktig.

Det var stilt opp i forslaget av avisen

fordi det var en eller annen saftfabrikke som

leverte og ikke kunne dele smaksprøver til de

under 18 år.

Gratis vareprøver defineres som ulovlig markedsføring under dette

regelverket.

Da velger bedriften forståelig nok å sikre seg

mot økonomiske sanksjoner gjennom kontrakter med foreldrene.

Hvilket betyr at en 17-åring på restaurant

og matfag kan med lov i hånd partere

en halv gris med skarpe kniver på skolen.

Men når han er på skolebesøk hos Henning

Olsen så må du ha underskrift fra mor

og far for å få lov til å

smake på en kronis.

Eller noe som helst annet for å smake

på produkter de skal jobbe med.

Dette er jo jævlig gøy da.

Dette er dritgøy.

Og så er det sånn, det er tragisk.

Altså Henning Olsen i seg selv at de

finner en løsning på det.

Gud.

Det er fornuftig av Henning Olsen å gjøre

det.

Men også er det ikke de mest alvorlige

konsekvensene at Henning Olsen må gjøre sånne ting.

Nei nei, det er jo bare absurditeten i

det.

Det er bare veldig absurd.

Men greia er at denne loven som det

var en del som kritiserte før han kom,

har mye større og mer omfattende konsekvenser enn

det disse nissene som vedtok den endet å

forstå.

Ja, fordi helsedirektoratet, altså det er vel det

vi snakker om som helsesharia her, kan ilegge

løpende tvangsmult som skal overstige den økonomiske gevinsten

ved overdredelsen.

Og her lukter jeg at det er en

del skjønn inne i bildet, så det kan

bli dyrt.

Smaksprøver er ulovlig.

Tre former for markedsføring er alltid forbudt.

Kinoreklame før klokken 18.30 på barnefilmer.

Konkurranser med aldersgrense under 18 år.

Og utdeling av smaks- og vareprøver til

barn.

Og dette faller da inn i noe som

man kaller for kategori 1-5, som innebærer

et totalforbud.

Is, sjokolade, godteri, søte pålegg, kaker, kjekks og

brus.

Og det også helt uavhengig av næringsinnehold.

Så det vil si at for brus, så

vil Cola Zero for eksempel være et totalforbudt

og delt ut gratis.

Helt uavhengig av at det ikke er et

jævla næringsstoff i det.

Har du sett den der videoen hvor noen

prøver å koke en halv liter Cola med

sukker og uten?

Nei.

Det er bare fascinerende fordi du sier noe

om innholdet, ikke sant?

Du koker det ned.

Den halve literen med sukker blir jo til

en sånn tjukk sirup.

Det er masse substans igjen etter at vannet

er kokt ut.

Ja.

Så tar du den der Cola Zero'en

og det er en liten svart flekk igjen

med fargestoff nederst i panna.

Det er ingenting.

Det er vann med smakstilsetning, ikke sant?

Men det er brus.

Det er samme logikk som forbudet mot lakkerispiper

fordi at det kan få folk til å

begynne å røyke pipe.

Det er veldig utfordret problem blant ungdom at

de røyker pipe.

Ja, det er veldig.

Nei, vent da.

Nei, vet du hva?

Det er jo ikke et utfordret problem.

Men det er kanskje nettopp fordi vi har

dette forbudet at vi ikke ser piperøykende 13

-åringer langs gatene.

Du har ikke vært i så mye rarere

folk som meg, du.

Du har ikke vært i stedet der folk

sitter og sutt på harspipa, sier?

Jo, jeg har vel vært i det.

Så lakkerispiper fører til harsrøyking, ikke sant?

Det må du jo skjønne.

Og det ender med heroin når man er

på repebanen uansett.

Jeg så nemlig Fra Himmel til Helvete da

jeg var unge.

Himmel til Helvete og døden på Oslo S.

Satte sterkespor.

Ja.

Mer ironi i dette, Trond.

Henning Olsen har nemlig en samarbeidsavtale med en

eller annen bransjeorganisasjon som sikrer at opp til

1400 ungdommer mellom 13 og 17 år får

samme jobb i mobile iskremkiosker.

Ja.

Du kan tenke deg hvilken skadeeffekt dette har

på ungdommen.

Disse kan altså lovlig selge og håndtere hundre

tusener av liter is på egenhånd, men har

formelt sett ikke lov til å motta en

gratis smaksprøve på fabrikken uten underskrift fra mor

eller far eller begge helst.

Og hvis de skal prøvesmake isen de selger

så må de gå på andre siden og

kjøpe et eksemplar av hver.

Ja, og jeg vil jo tenke at det

er naturlig her å utvide underskriftskravet til alle

kiosker og dagligbarbutikker og sånn også.

Selv sagt.

Det hadde gitt mening.

Det var Peter som introduserte dette begrepet helsesharia.

Ja.

Det var litt artig.

Så vi tenkte vi skulle putte det i

titelen på denne episoden for å få litt

svung på.

Og så er jo, dette er jo basert

på, kan vi kalle det MDGs grønne kostholdsdiktat?

Jo, fordi det ligner litt, ikke sant?

MDG soser rundt i bystyret og på Stortinget

og alle steder, og da skal det være

vegetarmat og vegansk mat, enten folk vil ha

det eller ikke.

Det er jo også et annet spørsmål i

dette her, fordi det har jo vært spørsmål

om, kan Coca-Cola nå sponse fotballturneringer?

Nei, det vil jeg jo tro er helt

utrolig.

Det blir jo som om nazipartiet skulle gjort

det, liksom.

Ja, og det er liksom sånn, så vidt

jeg har fortalt, så har Coca-Cola trukket

seg fra, og de har sponset mange fotballturneringer

rundt omkring.

Det er Coca-Cola-køpp overalt.

Kjempepraktisk, ikke sant?

Du har noen utgifter med å få kjøre

en fotballturnering med 500 eller 1000 ungdommer.

Det koster litt penger, men Coca-Cola gir

deg en sum, og så selger du varene

våre her, ikke sant?

Og så har vi cola-reklame på alle

bærekanter.

Det er kanskje ikke lovlig lenger, da.

Ok, nå må vi finne andre løsninger for

å finansiere dette, og det heter i stort

sett «deltakerne må betale selv».

Ja, men det høres jo ut som en

akseptabel løsning for middelklassen, det.

Ja, i hvert fall for noen øvre, fordi

idrett og fotball er dyrt, altså.

Det høres veldig billig ut å kjøpe et

par fotballsko, en shorts og en T-trøye

for å spille fotball.

Hvis du tror det.

Du skal være medlem av en klubb, og

du skal betale treningsavgift, og så må du

betale baneleie, og så skal du reise på

turnering her og der, og det koster penger

å delta, det koster penger å reise, det

koster penger å overnatte.

La meg si det sånn, idrett er ganske

kostbart blitt.

Så lenge det fungerer for øvre middelklasse, så

må det være greit, tenker jeg.

Ja, ja.

Så får denne arbeiderklassen klare seg selv.

Og denne arbeiderklassen prøver man jo å oppdra

så godt man kan.

I Oslo så er det jo vegetarmat og

kjøttfri dager alle steder kommunen har kontroll på

hva folk får lov å spise.

Det er barnehager, aks, kantiner, skoler og kommunale

arrangementer.

Dette er noe som henger enn fra den

gang MDG kom til makten i Oslo.

Og så er mitt spørsmål.

They had an axe to grind?

Ja, jeg har svaret.

Hvorfor klarer ikke Høyre FRP-byrå å reversere

denne tullereguleringen?

Det har jeg ingen anelse om, faktisk.

Det er jo et svar på det.

Jeg er veldig enkelt høyre sitter der.

Hoire kalles det svaret.

Nå er jeg dum.

Jeg blir så forvirret av at Høyre heter

Høyre, når de er på venstre siden.

Hadde jeg sagt Hoire, så hadde du skjønt

det med en gang.

Ja, ja.

Arbeiderpartiet ombestemte seg på dette og stemte for

å reversere sitt eget forbud.

Det var i Oslo da.

SV, MDG og Rødt stemte mot.

Så det er nanny state-partiene.

Her må jeg si meg litt skuffet over

intuisjonen min for Rødt, fordi de har virket

mer pragmatiske.

Dette er Rødt underbordet og overbordet.

Det er hva de snakker høyt om.

Rødt snakker veldig varmt om underarbeiderne.

Så vil de legge ned oljeindustrien.

Her tror jeg kanskje skissofrenien i Rødt kommer

frem.

Fordi oljeindustrien er mimir og stavanger.

Det er den gjengen som snakker for det.

Og så har du idiotfraksjonen i Rødt, som

er partiet i Oslo.

De er klingerne.

Men idiotfraksjonen i Rødt er de som skriver

programmet til Rødt.

Så hvis du begynner å lese programmet til

Rødt, så er det liksom sånn.

De er på vei sammen med MDG om

å få avsluttet olje, mens de snakker varmt

om arbeiderne i denne bransjen.

Rødt er et parti som gjerne sier nei

til olje og ja til havvinn på bunnen,

men kommuniserer at olje er en viktig ting

på toppen.

Det er vel på mange vis to partier

i ett.

Jeg tror det er mange i Oslo-laget

som tenkte på knappene om de skulle bli

med over til Mariell.

Ja.

I forr.

Når tror du forr får representasjon på Stortinget?

Jeg tror de bare forsvinner.

Jeg tror jeg på at de klarer å

karre seg inn.

SV blir borte, så vokser Rødt, og så

beveger Rødt seg litt nærmere Arbeiderpartiet, og så

blir avskalingen tilbake til forr.

Ja, ja.

Norregelverket er at når kommunen betaler for interne

møter eller eksterne arrangementer, så skal det utelukkende

serveres vegetar- eller vegansk mat.

Alle kommunale kantiner i Oslo skal ha minst

tre kjøttfrie dager i uka, og det må

alltid tilbyes et varmt vegansk alternativ.

På skolene så får man et gratis kjøttfritt

maltid på videregående skoler fra 2022, og ungdomsskoler

fra 2023.

Så det er...

Altså, her vil jeg bare påpeke noe.

Hvor ofte du går forbi tryggedisken i butikken.

Hva er det for noe?

Det er en sånn datodisk.

Jeg kaller det tryggedisken.

Jeg er veldig god til å gå og

sjekke tryggedisken, for innimellom ligger det ting der

som jeg har veldig lyst på.

Men det som veldig, veldig ofte ligger der...

Men du er veldig trygge da, for tiden,

er du ikke det?

Ja, jo, sånn...

Det vil si du får ikke trygge da,

men du har status som trygge da.

Ja, jeg er litt usikker på hva statusen

må være.

Nå er jeg...

Det blir en ny telefon i morgen.

Men jo, jeg har alltid kalt det tryggedisken.

Det er en kompis av meg som var

trygge da, som kallet det begrepet.

Fikk masse kjeft på det på EX for

mange år siden, og bare dø, hei, hvis

ikke jeg.

Det var en veldig slemt måte å kalle

det tryggedisken, det var stigmatiserende.

Han bare, unnskyld, jeg er trygg da.

Jeg kaller det tryggedisken.

Kan jeg få lov til å gjøre det

da?

Og da ble det litt sånn ny, og

så ble tryggedisken etablert som et begrepp.

Men tryggedisken på en halvpris, der ligger det...

Det er ingenting som ligger mer av der,

enn sånn dere veganerkost.

Sånne her veganerburger og veganerpølser.

For det er jo ingen som vil ha

det.

Nei, det er jo ingen som...

Butikkene får jo ikke solgt det, og det

går ut på dato, og det blir kastet.

Så det er Oslo kommunes...

Veldig miljøvennlig da.

Det som er veldig miljøvennlig er å kaste

masse mat.

De får ikke solgt det i butikken, men

de får jo solgt det til noen kommuner

som plikter å servere det.

Men i praksis så er det ingen som

vil ha det.

Hva er det vi kaller dette, Trond?

Nanostate.

Det er en samleterm for det.

Denne spesifikke tingen er det du gjerne refererer

til, som en sånn nirvanafeilslutning.

Det er ideen din, spesielt hvis du er

politiker, og du kan sette tvangsmakt bak deg,

så har du en sånn idé om en

sånn lysende by på bakketoppen, langt, langt der

borte, som du ser for deg at alt

skal være perfekt, og så vet har du

alle tingene på veien som skal føre frem

til denne perfekte skinnebyen i det fjerne.

Ideen om at du kan gjøre dette som

politiker er den klassiske bjørnefjellet de ramler ned

i kontinuerlig, disse sosialkonstruktivistiske politikerne.

De som har en idé om at de

skal kunne forme menneskene som lever i samfunnet

i sitt eget bilde.

Det er en arroganse.

Dette minner meg litt om en teori.

Kvinner finner den perfekte mannen, og så begynner

hun å verbeide ham for å få han

til å bli noe annet enn det hun

fant.

Og så kaster hun ham ut etter at

hun har forandret ham.

Det blir veldig kjedelig.

Sånn driver politikerne med også, men det er

litt vanskelig å kaste ut velgerne, så det

får de ikke gjort.

Ja, de prøver jo valglov.

Tre iterasjoner nå, hvor de har gjort mer

og mer for å få kastet velgerne ut

av systemet.

Eller i hvert fall velgernes innflytelse ut av

systemet.

Mer og mer til partiapparatene og mindre og

mindre medlemsorganisasjoner.

Dagens kosthold har da ifølge en MDGR ufullkommenheter.

Fordi det slipper ut for mye, og det

er litt umoralsk, og stakkars dyra, og det

er ni millioner grunner til at helst vegansk

kosthold er veien å gå.

Og så kliner man til da med å

bestemme for folk hvordan de skal leve livet

sine.

Og da får hun fylt opp denne tryggedisken.

Du gjør det.

Jeg flirer litt.

Jeg kom over det bare noen dager siden.

Det var samtidig som dette her dukket opp

inni denne bakkenslaten vår.

Jeg er sjokk, men jeg er jo selvfølgelig

inne i noen sånne matgrupper hvor forskjellige matretter

diskuteres, og folk oppskifter, folk deler og det

hele tatt, ikke sant?

Bare for å presisere en ting da.

Fordi det kan jo hende at lyttere ikke

er oppmerksomme på dette, men Trond er en

sånn matnerv.

Jeg gleder god mat.

Ja, og Trond lager faktisk god mat.

Jeg er ikke sånn i det hele tatt.

Er det pakka i plast, og syntetisk og

fort, så er jeg all in.

Og der var det noen som delte bildet

av en nordfjor kjøttdeig med grønnsaker i.

Fordi nordfjor har begynt å lage en sånn

produkt.

Det er en sånn frossenpølse med blanding av

kjøtt og grønnsaker.

60 prosent kjøtt, 40 prosent grønnsaker.

Ferdig deig, ikke sant?

Ok.

Er dette godt?

Kan dette brukes til noe?

Og så er det hundre kommentarer nedover, og

av de så er det ett menneske som

sier ja, den er kjempegod.

Resten sier at helt ærlig, det der er

smaker og lukter omtrent med en blanding av

vomm og katt, og våtfort og kattari liksom.

Det var ingen som ville ha det, ikke

sant?

Men produktet eksisterer fordi du kan på en

måte signalisere noe med.

Dette er et sunnere og grønnere produkt, og

det er selvfølgelig grønne logoer på produktet og

sånn.

Så må du selge det litt billigere, for

det er sikkert billigere å male litt gulvrøt

oppi der enn å male kjøtt.

Men det forteller meg at når hundre mennesker

sier dette smaker som dårlig kattomatt oppkast, så

er det jo ikke det.

Så er det sånn, ok, Nordfjord har gjort

det for at de lander på en måte

i den der politisk korrekte siden, hvor man

bare må prøve å tilby noen alternativ som

er politisk korrekte.

Du prøver å dytte ut, tilpasse deg det

markedet du lever i, ikke sant?

Ja, og så prøver man å tilpasse seg

det politiske markedet mer enn man faktisk prøver

å tilpasse seg det markedet man selger til.

Og resultatet er jo at det ligger fullt

av sånne kjøttpølser i denne tryggedisken, ikke sant?

For de vil ikke ha det.

Og så er jeg usikker på, hvor bra

for klima er det å måtte kaste alt

mulig sånn veganere mat, produsere det tre ganger

massevis, og så kaste det, eller produsere i

veldig, for produserer du lite, så blir jo

kostnaden for å produsere det og energiforbruket for

å produsere veldig høyt.

Trond, du glemmer en ting her.

Ja?

Og det er jo at vi lever i

et samfunn som tar vare på deg fra

vugge til grav.

Hvis du er i øvre middelklasse, ja.

Ja, men jeg mener hvis du er i

nedre middelklasse også, så blir du i hvert

fall tatt vare.

Du dør ikke i grøfta, liksom.

Staten kommer inn, tar vare på deg.

Og det innebærer jo at i veldig store

deler av livet så er du i statens

varetekt.

Da enten du har gjort noe gærent, eller

ikke.

Ja.

Staten tar vare på deg og tar også

beslutninger for deg.

Personer i statens varetekt fratas dermed en del

grunnleggende personlig frihet og i og for seg

kulturelle rettigheter, kan man si.

Gjennom rigide og byråkratiske regelverk.

Mange sykehjem har strenge restriksjoner på alkoholservering eller

manglende retningslinjer som sikrer de eldre retten til

et glass vin til maten.

Ofte begrunnet med HMS og fallfare.

Fordi det er jo slik at hvis staten

har ansvaret for deg, så må man jo

også gjøre det man kan for at du

ikke skal falle.

Du har sett Landman-serien, har du ikke

det?

Nei.

Å, du har ikke sett Landman?

Nei, jeg har sett noen klipp.

Ja, ok.

Hun, fruen i huset der, hun er jo

en sånn hjemmeværende som må ha et eller

annet å drimme med.

Hun og datteren hennes ender med å liksom...

Nei, la oss lage litt liv på gamle

hjem i byen, da.

Så de begynner jo...

De begynner å ta med alkohol, og så

skjenker de og lager leven der.

Og det er klart, det kommer jo mye

protester, men samtidig så ser du liksom at

livsgristen til disse menneskene som bare sitter og

rotter bort på dette stedet, den kommer tilbake

igjen, ikke sant?

Og da er det jo ikke måte på

hvor livlig og levende det er.

Og dette føler jeg litt det er litt

samme greie, da.

Du...

Når staten skal ta vare på deg eller

kommunen skal ta vare på deg, så må

vi passe på at du ikke får alkohol,

fordi vi vet at det er veldig fælt.

Så må du spise dette, fordi det er

billig og riktig henhold til våre skjemer.

Men det er ingenting som gjør livet ditt

verdt å leve her, da.

Nei.

Du skal leve lengst mulig, med lavest mulig

livskvalitet.

Det er greia.

Du skal være deprimert og medisinert.

Lenge.

Ja.

Det var jo...

Dette har vi jo sett flere steder.

Det var noen som hadde noen forsøk, hvor

man begynte å lage maten fra bunnen av,

og lage ordentlig mat, og så kostet det.

Det var ikke så mye.

Det var liksom sånn, i stedet for 40

kroner, så kostet det 50 kroner per middag,

eller noe sånt.

Prisen gikk opp litt.

Og så viste det seg at, oi, nå

ble det jo mindre medisinbehover.

Vi ble jo mer funksjonsfrisk og vitale og

det hele tatt.

Nå kan vi droppe ned masse medisiner og

sånt.

Det går på en budsjett, det.

Ja, og så var det feil budsjett.

Det ble for dyrt.

Selv om man sparte inn mye mer enn

10 kroner per beboer på medisin, så var

det ikke de samme pengene.

Derfor måtte man kutte ut det, og så

brukte sentralskjøkken å få servert en sånn deg,

ikke sant?

Jeg visste jo ikke hva du skulle til

å si nå, men jeg skjønte umiddelbart mønstret

her, at det går på en annen konto.

Det gjør det.

Jeg har bare vært i offentlig sektor for

lenge.

Men du skjønner, du trenger ikke ha vært

i offentlig sektor, men jeg tror det hjelper.

Da ser man det mønstret med en gang.

Jeg husker en gang for mange år siden,

kom jeg inn, og så hadde en eller

annen sjef, som holdt en sånn alvorstung tale,

om at nå var budsjettet strammet inn, og

det måtte spares også mange millioner.

Og det var alvor.

Ingen skal miste jobben, men her nå skal

livregnene strammes.

Så tok det ikke to dager eller noe

sånt, men liksom samme uke, så kommer det

to karer inn på kontoret mitt, og så

sier de, ja, vi kommer til å forstyrre

deg litt nå, for vi skal bytte ut

pulten din.

Nei, jeg trenger ikke noen ny pult, og

vi skal spare penger, det trenger du ikke.

Jo, jo, jo, alt skal byttes ut, alt,

kontorstolen din og alt.

Jeg kan sitte på den jeg har, det

går fint.

Nei, det kommer nye møbler.

Så jeg løper inn til denne sjefen og

sier, du, nå er det noen på kontoret

mitt som prøver å bytte ut møbler.

Jeg trenger det ikke, jeg har ikke bedt

om det.

Jo, jo, jo, alt skal byttes ut.

Nå hadde vi ikke dårlig rå.

Nei, gå på en annen konto, dette.

Det er altså så jævlig.

Det er helt vilt.

Forsvar, jeg har vært i sykehus, det samme

skjer alle steder.

Og så har jeg jobbet med kontormøbler, og

vi hadde jo noen sånne budsjettgreier i forhold

til det, og vi måtte regne på hvor

mye vi sparte inn og sånn.

Fordi i privatsektor så regner man jo på

sånne ting, lønnsamheten av ting.

Og hvor lenge er dette siden du opplevde

dette?

Det begynner å bli 20 år siden.

Ok, 20 år siden.

Ja, da kan du regne at kontorpulten din,

det var 15 000 kroner for å bytte

ut den.

Kontorstolen, det var 5 000 kroner til.

Og så kan du regne, vi har spørt

litt om vi har skapt å arbeide senere.

Dette er en sånn gjennomsnittlig arbeidsplasskontor.

Jeg praktiserte clean desk før det ble kult,

så jeg trenger ikke noe skap.

Nei, men snittet på dette her da, lander

på 3-4-20 000.

Så den gangen de bytte ut dette, så

brukte de da i den tidens penger en

3-4-20 000 per kontorplass, etter at

det var sånn at de skulle ha spart

penger.

Jeg blir sprø.

Men et perspektiv å ta med seg inn

i dette da, for vi var over på

det å leve livet i staten, noen gjør

jo det lenge på grunn av ting de

har gjort.

Ja.

Så når du sitter i fengsel, da er

du underlagt justisministeren.

Og Emilie Engermael i sin tid, da hun

var justisminister, nektet å tilrettelegge for religiøst tilpasset

mat, altså korser og halal og sånn.

Men det har du jo vært i fengsel

i mange år.

Ja, men hun ville ikke det.

Hvilket betyr at jødiske og muslimske innsatte, de

må over på vegetardiett hvis de skal leve

opp til sine religiøse, selvpålagte forplikelser.

Jeg er litt usikker på hvor mye staten

skal strekke seg når det er selvforskyldt at

du er landet i fengsel.

Det er noe med det gamle begrepet vann

og brød.

Vet du hva, det er ingen som skylder

deg all verden.

Vi skal ikke sultre deg, men hold kjeften

din når du er mett.

Jeg kan fortelle deg hva som er praksis.

Og jeg begynner å ane en større bilde

av den praksisen.

Det er sånn at hvis de serverer svinekjøtt,

så vil muslimer få kylling.

I fengsel er det sånn det fungerer i

dag.

Eller eventuelt special chicken.

Da kan du servere det samme svinekjøttet.

Og så får du, litt avhengig av hvor

du er, hvis du er på en sånn

kalde korttidsplass, typisk 0-3 års zoning, så

er maten dårligere.

Fordi veldig mange av dem har mat fra

den gangen du hadde sånn typisk egne fengsel

for fyllekjøring og små slagsmål, som var 0

-60 dager.

Så det betyr at nesten alle må få

næringstilskudd ved siden av maten, fordi maten har

ikke nok næring i seg, nok vitaminer og

mineraler og sånt.

Dette er gjennomgående i norske fengseler.

Og norsk fengselsmat på sånne institusjoner, den er

meget begredelig.

Det betyr at du får ikke noe helt

kjøtt, alt er mat eller noe annet.

Jeg tror i løpet av mine 21 dager,

så fikk vi det eneste nærmeste vi fikk

helt kjøtt, det var sommerkotletter.

Det var liksom that's it, ellers så var

alt mat og spedder i hele tatt.

Men, et eget bord for alle som har

religiøse årsaker, ikke kan spise ting som er

svin, så der ligger det kylling.

Det betyr også at, og det kylling man

egentlig gjør da, det er å ta penger

som man skal bruke på mat på alle.

Så fordeler man og sier at, vi må

bruke litt mer penger på maten til denne

gruppen, for at den maten deres er litt

dyrere.

Så da må dere som ikke har religiøse

nykker, dere må spise litt billigere mat.

Det vil si at, det er jo feil

å si at de som ikke er religiøse,

betaler for maten, for det er jo ingen

som betaler for maten der, men du betaler

for, du får dårligere mat fordi at andre

skal få annen mat.

Det vil jeg jo ikke si er helt

rimelig.

Nei, det kan du si.

Men det du, og fengselssituasjonen er jo litt

spesiell, men det er veldig tydelig at du

er i statens varetekst, men når du er

i barnehage, eller på skole, eller du blir

gammel og trenger dette eldre sykehjemmet, som du

har betalt for hele livet, så kommer hjemmen

disse her nannystate-politikerne, og begynner å bestemme

hva du skal få spise og ikke, og

det er vegetarmat og ikke alkohol, og bla

bla bla bla.

Moraliserende.

NTNU-professor Anne-Sofie Hellvik, og organisasjonen Aldring

og helse, peker på at eldre tåler alkohol

dårligere, og anbefaler strenge retningslinjer for å hindre

fallelykker, og det kan sikkert ha mye for

seg, det er sånn rent pragmatisk og faglig.

Men er ikke disse gamle menneskene i stand

til å ta sånne avgjørelser selv da?

Det er noe med det, du har levd

et helt liv, og hvis du vil ha

vin til maten, så skal noe for faen

ikke en eller annen nannystate-arbeiderpartipolitiker bestemme at

det får du ikke.

Nei, dette er voksne mennesker.

Go fuck yourself.

De kan bestemme selv, de kan få beskjed,

du vet hva, denne vinen den går veldig

dårlig med medisinen du tar, og sannsynligvis så

vet du hva det vil si å bli

full, det betyr at du faller mykere, for

det er ingen som har overlevd styggere fall

enn de som har vært så fulle at

de ikke er i stand til å ta

seg for.

Det er det ingen tvil om.

Dette er det forsket på.

Det bringer oss jo over til et unntak.

Stovnerskogen, sykehjem i Oslo, som har en egen

skjermet rusavdeling med 23 plasser.

Her praktiserer man pasjonssentrert omsorg, der alkoholavhengige eldre

får rasjonert sine faste doser med øl eller

vin for å sikre et verdig liv, og

unngå farlige abstinenser, i stedet for å tvinges

til totalavhold på sine eldre dager.

De må i middelfrid betale for den alkoholen

selv.

Det er jo ikke urimelig.

Nei, bortsett fra, jeg hadde jo min egen

gamle far på hjemme det siste året av

livet hans.

Og det er klart, denne tanken om å

betale selv, den er ganske direkte, fordi de

tar 85% av pensjonen.

Ja, altså, moren min bodde jo på en

sånn korttidsplass.

Der fikk hun beskjøvene.

Det er gratis, men du må betale selv

for maten.

Maten må du betale for, så den får

du en regning på.

Hun var der i tre uker.

Og hva tror du maten i tre uker

kostet?

6 000 kroner.

Ja.

Altså, tror du de fikk så god mat?

Vi snakker en månedspris på 8,5 000

her for mat.

For 8,5 000, da burde du fått

servert Wagyu to ganger.

Men det var ingen fare for.

Ja, ja.

Min påstånd er at når du får beslaglagt

85% av pensjonen din, så betaler du

faktisk selv.

Ja.

Så det der moraliseringen med at da kommer

en regning på toppen eller et eller annet

sånt nå, nei, fuck you.

Vet du hva?

La oss heller bare si at disse kan

få det tax-free, da.

Jo, men vet du hva?

Det er uverdigheten i å bare bli lempet

inn i et regime hvor du mister all

innflytelse, også økonomisk, over ditt eget liv.

Du har igjen noen lommepenger, og så småligheten

i at du skal betale for et glass

vin på toppen av basisstjenesten, som er priset

på en måte som har ingenting med hva

det koster å gjøre.

Det er 85% av pensjonen din.

Ja, og så skal det sies at 85

% klarer ikke å dekke en plass hjemte

over.

Nei, nei, det er greit.

Men la oss poengtere at man har betalt

hele jævla livet gjennom trygdeavgiften for dette.

Vet du hva?

Når du har tvunget folk inn i det

systemet, så kan du ikke sitte der på

andre sida og argumentere for at folk skal

betale for det selv.

Dette minner meg av noe.

Husker du, vi drev og momlet om det

på Libet-prosjektet ved å se om vi

kunne ta noen gamle mennesker som bodde på

aldershjem, og så heller selge dem plasser og

teste dem og sende dem på cruise-ship.

For der var servicen der, og de har

lege- og helsepersonaler ombord.

Og all inclusive, så var dette billigere enn

en gjennomsnittlig plass.

Da skal man drifte denne båten, regnet på

det.

Jeg tror kanskje han legen hadde fått mer

å gjøre da.

Ja, han legen hadde fått mer å gjøre.

Men på den andre siden, så tror jeg

kanskje servitørene og alle badebaktene hadde fått litt

mindre å gjøre.

Det kan hende at det hadde gått litt

opp og oppi her.

Det er mulig, det er mulig.

Og så blir sikkert omsetningen i barn litt

lavere.

Så er det så jævlig dyrt å begraves

også, hvis du bare kan kaste seg over

bord når det er slutt.

Det vil jeg gjerne.

Hvis noen gidder å sleppe meg i sjøen

når jeg er ferdig, det høres ut som

en sjøbegravelse.

Jeg synes det ser fint ut.

Ja, få med en liten stein i kista,

så du liksom går nedover og ikke driver

og dupper rundt i overflata.

Ja, ja.

For det blir jo et miljøproblem kanskje, hvis

det er mye eldre som flytter inn på

trendene.

Fyll lommene med stein og sett fyr på

kista.

Ja.

Det er en Viking-begravelse, at noen skyter

flammende pil på kista di.

Men hele greia da, per plass på et

sånt cruise-skip, så er det prisen lavere

for et sånt all-inclusive-cruise, hvor du

skal drifte en sånn båt som skal reise

rundt på forskjellige hav med relativt mye bemanning.

Og så er det billigere enn å drifte

et norsk sykke.

I mitt hodet så er det et eller

annet her, hvor noen kunne lære noe av

noen.

Sende norske eldre i sånn skytteltrafikk mellom Norge

og Hitschels.

Eller Bahamas.

Da får du ordentlig tilbud også, ikke sant?

Ja, ja.

Sånn danskebåtskytteltrafikk til du dæver, og så blir

du bare kastet i skagerakk, og får lempa

på ny ladning tilbake i Oslo.

Det blir så mye logistikk å sende så

kort.

Send dem på cruise som går fra Oslo

til Bahamas, og tilbake igjen via Afrika og

opp igjen, så du får en måned på

cruise-skip.

Koster det sikkert?

Får du sikkert en pris på 35-40

tusen?

Men det er fremdeles billigere enn den sykkelseplassen,

for den koster jo nesten 100.000 kroner

per plass.

Nei, nei.

Vi er litt tongenskikk her, fordi alle skjønner

at du må ha noen sykepleier, og det

er ganske tett oppfølging.

Selv sagt ikke helt realistisk.

Men det er en interessant juxtaposisjon.

Vi får ikke all verden ut av kostnaden

for de sykkelseplassene vi har i dag, og

jeg tør antyde at det samme gjelder barnehager,

og det de har til felles er at

offentlige finansierer begge.

Nå hørte jeg, apropos barnehager, nå hørte jeg

KRF og ungdomslederen, hun uttalte altså en pris

for et åringer i barnehage per år, totalpris

på 400.000 kroner.

Ja, for hvordan er det da da?

Du har en sånn snittkost for mange år

siden, det var 16,5 eller noe sånt

nå, i snitt på tvers av alle aldersgrupper,

men det er veldig mye høyere for små

barn, og mye mindre for eldre barn.

Da er du liksom på, og det er

6-7 år siden vi hadde det tallet,

og da er du på nesten 200.000.

Ja, godt og vel.

Det har dobla seg til nå, eller ikke

dobla seg, men at hvis du tar med

den faktoren med små unger, og prisvekst.

Første året var da 400.000. Jeg skjønner

ikke hvordan det kan bli så kostbart å

ha disse små barna liggende i en barnevogn.

Foreldrene må jo stille med alt, av klær

og bleier og barnevogn og alt som er,

så de skal jo bare krabbe rundt på

gulvet der, legges til å sove en time

midt på dagen.

Det er noen formell krav til bemanning, jeg

vet da faen.

Jeg har prøvd å løpe etter unger som

er 1 år gamle, og så har jeg

prøvd å løpe etter unger som er 3

-4 år gamle.

Jeg kan love deg en ting, jeg trenger

flere til å hjelpe meg for å løpe

etter de som er 3-4.

Ja, ok.

Mutteren fortalte meg en historie på et tidspunkt,

fordi hun var da hjemmeværende med meg på

slutten av 70-tallet, og det var liksom,

jeg var visst ikke beste ungen å ha.

Men i hvert fall, hun hadde liksom tenkt

at, ah, faen, jeg må på do.

Så hun liksom hadde tenkt at, jeg plasserer

drittungen midt på gulvet, og så går jeg

på do og tisser.

Og så satser jeg på at det går

bra.

Det gjorde det ikke.

Fordi mens hun hadde vært ute, og da

er det sånn, jeg kan ikke gå, ikke

sant?

Det er sånn, krabbe unge, har klart å

finne en krakk, dyttet bort til kjøkkenbenken, klatret

opp på den, og videre opp på kjøkkenbenken,

og ned i vasken, og satt på vannet.

Jeg hadde satt på kaldt vann da.

Så da hun kom tilbake, så satt jeg

opp i vasken med vannet på.

Og hun liksom, bra drittungen, ikke satt på

varmt vann.

Men, hvor lenge var jeg borte?

Et minutt?

To minutter?

Jeg kan aldri gjøre det igjen.

Men nå skal jeg da regne på dette

for deg, så vi tar ut noe.

Du og jeg, vi finner ut at vi

skal passe på syv barn sammen.

Så da har vi tre og en halv,

ikke sant?

Hver.

Nå må du regne.

400 000, 800 000, 1,2 millioner, 2

,4 millioner, 2,8 millioner.

Ja, vi skulle passe an noen ganger for

det, vi.

Ja, i ett år.

Eller 11 måneder.

Vi tar en måned ferie også.

Fri jula og.

I en måned?

En sommerferie pluss.

Blir det flere måneder?

Jeg tror ikke de der barnehagene er oppe

i.

Jo, de er oppe.

I stort sett er de oppe.

Så du har en måned ferie i de,

og så er det pluss høstferie, har de

gjerne litt av noen av de.

Og så er det stengt hele jula, og

så er det stengt gjennom påsken, ikke sant?

Så du får seks uker til sammen da.

Så vi sier at ti om halv måned

så må vi passe på sju drittunger fra

ti timer om dagen.

Jeg synes dette høres ut som en ganske

lukrative butikk.

Jeg skjønner jo hvorfor en del private hadde

lyst til å tjene penger på dette.

Det må være greit så lenge vi ikke

gir dem is i hvert fall.

Men det er kanskje derfor vi ikke kan

gjøre denne jobben.

Vi er drittunger selv, vi er i opposisjon

til staten.

Ja, og vi hadde foret småunger med is,

vet du.

Og de hadde fått så mye is, vet

du.

Ja, men sånn blir det ikke.

Nei.

Så vi får la folk tygge på den,

og så snakkes vi vel ved en kommende

episode, tenker jeg.

Til neste gang.

Ha en fortreffelig dag.

App, app.

Takk for at du hører på Sidelinja podcast.

Snakk gjerne om oss.

Like, del og anbefale oss i podcast-appen

din, eller delta i kommentarfeltet på YouTube.

Hvis du har noen spørsmål, eller noe annet,

så finner du all kontaktinfo på sidelinja.transistor

.fm

Episode Video

Skapere og gjester

Trond Sørensen
Vert
Trond Sørensen
Resignert Liberalist, amatørpodcaster, tror på frihet, ansvar og frie markeder, fallende tro på norsk politikk. Fratatt stemmeretten.
Vegard Nøtnæs
Vert
Vegard Nøtnæs
Helsebyråkrat, programmerer, skribent, tidligere nestleder i Liberalistene.