Helse- og klimasharia, trygdedisken og luksuscruise for minstepensjonister
Velkommen til Sidelinje, podkassen for politisk hjemløse og
for de som liker is om sommeren.
Rundt bor i dag Helse Mojahedin Trond Sørensen
og meg selv Vegard Nathans.
Her lurer jeg på om vi må starte
med en sånn teknisk opplysning til våre lyttere
før vi fortsetter.
Sidelinje er en podkast som handler om samfunn
og vi driver altså ikke reklame rettet mot
barn og unge for å spise usynt.
Så hvis du er under 18 år nå
så må du skru av ifølge myndigheten.
Ja, hvis du er under 20 for sikkerhetsskyld
så skru av.
Ja, litt under 20.
Og så er ikke vi så nøye på,
altså vi har ingen kontroll på hvem som
lytter.
Så hvis du er under 18, velkommen skal
du være.
Folkehelse og klimatiltak Trond.
Det er sånne fikenblader du kan legge foran
nesten hva som helst og så får du
veldig rare sånne nanny state utslag.
Det er da kommet opp en sak de
siste dagene.
Kroneis med foreldresamtykke.
Altså det avkreves en foreldresignatur hvis 17-åringer
skal få is hos Henning Olsen i sin
fabrikk på Sørlanda.
For det blir Norges beste is.
Faen, det er ikke det vi kom med
i reklamen.
Vi mener ikke at det er verdens Norges
beste is.
Vi kan spise sånn smøris fra Sverige og
det er GB.
Jeg er veldig tillegger av at GB er
represserende prisen på den isen jeg vil ha.
Jeg vil veldig gjerne ha Henning Olsen.
Norges eldste iskremfabrikk Henning Olsen.
Det er i Kristiansand.
De har innført et krav om skriftlig samtykke
fra foreldrene før skoleelever under 18 år som
kan få servert iskrem under fabrikkbesøk.
Dette ble aktualisert i mai 2026 da en
førsteklasse på restaurang- og matfag, altså sånn
baker- og konditorgreier ved en videregående skole
skulle på bedriftsbesøk.
Dette er vanskelig å leve med.
Bakgrunnen er helsedirektoratets strenge håndheving av det nye
forbudet mot markedsføring av usunn mat og drikke
rett etter at barn og unge under 18
år 25.
oktober 2025.
Dette har vi snakket om før.
Til og med Abid Raja klarte å gjøre
dette riktig.
Det var stilt opp i forslaget av avisen
fordi det var en eller annen saftfabrikke som
leverte og ikke kunne dele smaksprøver til de
under 18 år.
Gratis vareprøver defineres som ulovlig markedsføring under dette
regelverket.
Da velger bedriften forståelig nok å sikre seg
mot økonomiske sanksjoner gjennom kontrakter med foreldrene.
Hvilket betyr at en 17-åring på restaurant
og matfag kan med lov i hånd partere
en halv gris med skarpe kniver på skolen.
Men når han er på skolebesøk hos Henning
Olsen så må du ha underskrift fra mor
og far for å få lov til å
smake på en kronis.
Eller noe som helst annet for å smake
på produkter de skal jobbe med.
Dette er jo jævlig gøy da.
Dette er dritgøy.
Og så er det sånn, det er tragisk.
Altså Henning Olsen i seg selv at de
finner en løsning på det.
Gud.
Det er fornuftig av Henning Olsen å gjøre
det.
Men også er det ikke de mest alvorlige
konsekvensene at Henning Olsen må gjøre sånne ting.
Nei nei, det er jo bare absurditeten i
det.
Det er bare veldig absurd.
Men greia er at denne loven som det
var en del som kritiserte før han kom,
har mye større og mer omfattende konsekvenser enn
det disse nissene som vedtok den endet å
forstå.
Ja, fordi helsedirektoratet, altså det er vel det
vi snakker om som helsesharia her, kan ilegge
løpende tvangsmult som skal overstige den økonomiske gevinsten
ved overdredelsen.
Og her lukter jeg at det er en
del skjønn inne i bildet, så det kan
bli dyrt.
Smaksprøver er ulovlig.
Tre former for markedsføring er alltid forbudt.
Kinoreklame før klokken 18.30 på barnefilmer.
Konkurranser med aldersgrense under 18 år.
Og utdeling av smaks- og vareprøver til
barn.
Og dette faller da inn i noe som
man kaller for kategori 1-5, som innebærer
et totalforbud.
Is, sjokolade, godteri, søte pålegg, kaker, kjekks og
brus.
Og det også helt uavhengig av næringsinnehold.
Så det vil si at for brus, så
vil Cola Zero for eksempel være et totalforbudt
og delt ut gratis.
Helt uavhengig av at det ikke er et
jævla næringsstoff i det.
Har du sett den der videoen hvor noen
prøver å koke en halv liter Cola med
sukker og uten?
Nei.
Det er bare fascinerende fordi du sier noe
om innholdet, ikke sant?
Du koker det ned.
Den halve literen med sukker blir jo til
en sånn tjukk sirup.
Det er masse substans igjen etter at vannet
er kokt ut.
Ja.
Så tar du den der Cola Zero'en
og det er en liten svart flekk igjen
med fargestoff nederst i panna.
Det er ingenting.
Det er vann med smakstilsetning, ikke sant?
Men det er brus.
Det er samme logikk som forbudet mot lakkerispiper
fordi at det kan få folk til å
begynne å røyke pipe.
Det er veldig utfordret problem blant ungdom at
de røyker pipe.
Ja, det er veldig.
Nei, vent da.
Nei, vet du hva?
Det er jo ikke et utfordret problem.
Men det er kanskje nettopp fordi vi har
dette forbudet at vi ikke ser piperøykende 13
-åringer langs gatene.
Du har ikke vært i så mye rarere
folk som meg, du.
Du har ikke vært i stedet der folk
sitter og sutt på harspipa, sier?
Jo, jeg har vel vært i det.
Så lakkerispiper fører til harsrøyking, ikke sant?
Det må du jo skjønne.
Og det ender med heroin når man er
på repebanen uansett.
Jeg så nemlig Fra Himmel til Helvete da
jeg var unge.
Himmel til Helvete og døden på Oslo S.
Satte sterkespor.
Ja.
Mer ironi i dette, Trond.
Henning Olsen har nemlig en samarbeidsavtale med en
eller annen bransjeorganisasjon som sikrer at opp til
1400 ungdommer mellom 13 og 17 år får
samme jobb i mobile iskremkiosker.
Ja.
Du kan tenke deg hvilken skadeeffekt dette har
på ungdommen.
Disse kan altså lovlig selge og håndtere hundre
tusener av liter is på egenhånd, men har
formelt sett ikke lov til å motta en
gratis smaksprøve på fabrikken uten underskrift fra mor
eller far eller begge helst.
Og hvis de skal prøvesmake isen de selger
så må de gå på andre siden og
kjøpe et eksemplar av hver.
Ja, og jeg vil jo tenke at det
er naturlig her å utvide underskriftskravet til alle
kiosker og dagligbarbutikker og sånn også.
Selv sagt.
Det hadde gitt mening.
Det var Peter som introduserte dette begrepet helsesharia.
Ja.
Det var litt artig.
Så vi tenkte vi skulle putte det i
titelen på denne episoden for å få litt
svung på.
Og så er jo, dette er jo basert
på, kan vi kalle det MDGs grønne kostholdsdiktat?
Jo, fordi det ligner litt, ikke sant?
MDG soser rundt i bystyret og på Stortinget
og alle steder, og da skal det være
vegetarmat og vegansk mat, enten folk vil ha
det eller ikke.
Det er jo også et annet spørsmål i
dette her, fordi det har jo vært spørsmål
om, kan Coca-Cola nå sponse fotballturneringer?
Nei, det vil jeg jo tro er helt
utrolig.
Det blir jo som om nazipartiet skulle gjort
det, liksom.
Ja, og det er liksom sånn, så vidt
jeg har fortalt, så har Coca-Cola trukket
seg fra, og de har sponset mange fotballturneringer
rundt omkring.
Det er Coca-Cola-køpp overalt.
Kjempepraktisk, ikke sant?
Du har noen utgifter med å få kjøre
en fotballturnering med 500 eller 1000 ungdommer.
Det koster litt penger, men Coca-Cola gir
deg en sum, og så selger du varene
våre her, ikke sant?
Og så har vi cola-reklame på alle
bærekanter.
Det er kanskje ikke lovlig lenger, da.
Ok, nå må vi finne andre løsninger for
å finansiere dette, og det heter i stort
sett «deltakerne må betale selv».
Ja, men det høres jo ut som en
akseptabel løsning for middelklassen, det.
Ja, i hvert fall for noen øvre, fordi
idrett og fotball er dyrt, altså.
Det høres veldig billig ut å kjøpe et
par fotballsko, en shorts og en T-trøye
for å spille fotball.
Hvis du tror det.
Du skal være medlem av en klubb, og
du skal betale treningsavgift, og så må du
betale baneleie, og så skal du reise på
turnering her og der, og det koster penger
å delta, det koster penger å reise, det
koster penger å overnatte.
La meg si det sånn, idrett er ganske
kostbart blitt.
Så lenge det fungerer for øvre middelklasse, så
må det være greit, tenker jeg.
Ja, ja.
Så får denne arbeiderklassen klare seg selv.
Og denne arbeiderklassen prøver man jo å oppdra
så godt man kan.
I Oslo så er det jo vegetarmat og
kjøttfri dager alle steder kommunen har kontroll på
hva folk får lov å spise.
Det er barnehager, aks, kantiner, skoler og kommunale
arrangementer.
Dette er noe som henger enn fra den
gang MDG kom til makten i Oslo.
Og så er mitt spørsmål.
They had an axe to grind?
Ja, jeg har svaret.
Hvorfor klarer ikke Høyre FRP-byrå å reversere
denne tullereguleringen?
Det har jeg ingen anelse om, faktisk.
Det er jo et svar på det.
Jeg er veldig enkelt høyre sitter der.
Hoire kalles det svaret.
Nå er jeg dum.
Jeg blir så forvirret av at Høyre heter
Høyre, når de er på venstre siden.
Hadde jeg sagt Hoire, så hadde du skjønt
det med en gang.
Ja, ja.
Arbeiderpartiet ombestemte seg på dette og stemte for
å reversere sitt eget forbud.
Det var i Oslo da.
SV, MDG og Rødt stemte mot.
Så det er nanny state-partiene.
Her må jeg si meg litt skuffet over
intuisjonen min for Rødt, fordi de har virket
mer pragmatiske.
Dette er Rødt underbordet og overbordet.
Det er hva de snakker høyt om.
Rødt snakker veldig varmt om underarbeiderne.
Så vil de legge ned oljeindustrien.
Her tror jeg kanskje skissofrenien i Rødt kommer
frem.
Fordi oljeindustrien er mimir og stavanger.
Det er den gjengen som snakker for det.
Og så har du idiotfraksjonen i Rødt, som
er partiet i Oslo.
De er klingerne.
Men idiotfraksjonen i Rødt er de som skriver
programmet til Rødt.
Så hvis du begynner å lese programmet til
Rødt, så er det liksom sånn.
De er på vei sammen med MDG om
å få avsluttet olje, mens de snakker varmt
om arbeiderne i denne bransjen.
Rødt er et parti som gjerne sier nei
til olje og ja til havvinn på bunnen,
men kommuniserer at olje er en viktig ting
på toppen.
Det er vel på mange vis to partier
i ett.
Jeg tror det er mange i Oslo-laget
som tenkte på knappene om de skulle bli
med over til Mariell.
Ja.
I forr.
Når tror du forr får representasjon på Stortinget?
Jeg tror de bare forsvinner.
Jeg tror jeg på at de klarer å
karre seg inn.
SV blir borte, så vokser Rødt, og så
beveger Rødt seg litt nærmere Arbeiderpartiet, og så
blir avskalingen tilbake til forr.
Ja, ja.
Norregelverket er at når kommunen betaler for interne
møter eller eksterne arrangementer, så skal det utelukkende
serveres vegetar- eller vegansk mat.
Alle kommunale kantiner i Oslo skal ha minst
tre kjøttfrie dager i uka, og det må
alltid tilbyes et varmt vegansk alternativ.
På skolene så får man et gratis kjøttfritt
maltid på videregående skoler fra 2022, og ungdomsskoler
fra 2023.
Så det er...
Altså, her vil jeg bare påpeke noe.
Hvor ofte du går forbi tryggedisken i butikken.
Hva er det for noe?
Det er en sånn datodisk.
Jeg kaller det tryggedisken.
Jeg er veldig god til å gå og
sjekke tryggedisken, for innimellom ligger det ting der
som jeg har veldig lyst på.
Men det som veldig, veldig ofte ligger der...
Men du er veldig trygge da, for tiden,
er du ikke det?
Ja, jo, sånn...
Det vil si du får ikke trygge da,
men du har status som trygge da.
Ja, jeg er litt usikker på hva statusen
må være.
Nå er jeg...
Det blir en ny telefon i morgen.
Men jo, jeg har alltid kalt det tryggedisken.
Det er en kompis av meg som var
trygge da, som kallet det begrepet.
Fikk masse kjeft på det på EX for
mange år siden, og bare dø, hei, hvis
ikke jeg.
Det var en veldig slemt måte å kalle
det tryggedisken, det var stigmatiserende.
Han bare, unnskyld, jeg er trygg da.
Jeg kaller det tryggedisken.
Kan jeg få lov til å gjøre det
da?
Og da ble det litt sånn ny, og
så ble tryggedisken etablert som et begrepp.
Men tryggedisken på en halvpris, der ligger det...
Det er ingenting som ligger mer av der,
enn sånn dere veganerkost.
Sånne her veganerburger og veganerpølser.
For det er jo ingen som vil ha
det.
Nei, det er jo ingen som...
Butikkene får jo ikke solgt det, og det
går ut på dato, og det blir kastet.
Så det er Oslo kommunes...
Veldig miljøvennlig da.
Det som er veldig miljøvennlig er å kaste
masse mat.
De får ikke solgt det i butikken, men
de får jo solgt det til noen kommuner
som plikter å servere det.
Men i praksis så er det ingen som
vil ha det.
Hva er det vi kaller dette, Trond?
Nanostate.
Det er en samleterm for det.
Denne spesifikke tingen er det du gjerne refererer
til, som en sånn nirvanafeilslutning.
Det er ideen din, spesielt hvis du er
politiker, og du kan sette tvangsmakt bak deg,
så har du en sånn idé om en
sånn lysende by på bakketoppen, langt, langt der
borte, som du ser for deg at alt
skal være perfekt, og så vet har du
alle tingene på veien som skal føre frem
til denne perfekte skinnebyen i det fjerne.
Ideen om at du kan gjøre dette som
politiker er den klassiske bjørnefjellet de ramler ned
i kontinuerlig, disse sosialkonstruktivistiske politikerne.
De som har en idé om at de
skal kunne forme menneskene som lever i samfunnet
i sitt eget bilde.
Det er en arroganse.
Dette minner meg litt om en teori.
Kvinner finner den perfekte mannen, og så begynner
hun å verbeide ham for å få han
til å bli noe annet enn det hun
fant.
Og så kaster hun ham ut etter at
hun har forandret ham.
Det blir veldig kjedelig.
Sånn driver politikerne med også, men det er
litt vanskelig å kaste ut velgerne, så det
får de ikke gjort.
Ja, de prøver jo valglov.
Tre iterasjoner nå, hvor de har gjort mer
og mer for å få kastet velgerne ut
av systemet.
Eller i hvert fall velgernes innflytelse ut av
systemet.
Mer og mer til partiapparatene og mindre og
mindre medlemsorganisasjoner.
Dagens kosthold har da ifølge en MDGR ufullkommenheter.
Fordi det slipper ut for mye, og det
er litt umoralsk, og stakkars dyra, og det
er ni millioner grunner til at helst vegansk
kosthold er veien å gå.
Og så kliner man til da med å
bestemme for folk hvordan de skal leve livet
sine.
Og da får hun fylt opp denne tryggedisken.
Du gjør det.
Jeg flirer litt.
Jeg kom over det bare noen dager siden.
Det var samtidig som dette her dukket opp
inni denne bakkenslaten vår.
Jeg er sjokk, men jeg er jo selvfølgelig
inne i noen sånne matgrupper hvor forskjellige matretter
diskuteres, og folk oppskifter, folk deler og det
hele tatt, ikke sant?
Bare for å presisere en ting da.
Fordi det kan jo hende at lyttere ikke
er oppmerksomme på dette, men Trond er en
sånn matnerv.
Jeg gleder god mat.
Ja, og Trond lager faktisk god mat.
Jeg er ikke sånn i det hele tatt.
Er det pakka i plast, og syntetisk og
fort, så er jeg all in.
Og der var det noen som delte bildet
av en nordfjor kjøttdeig med grønnsaker i.
Fordi nordfjor har begynt å lage en sånn
produkt.
Det er en sånn frossenpølse med blanding av
kjøtt og grønnsaker.
60 prosent kjøtt, 40 prosent grønnsaker.
Ferdig deig, ikke sant?
Ok.
Er dette godt?
Kan dette brukes til noe?
Og så er det hundre kommentarer nedover, og
av de så er det ett menneske som
sier ja, den er kjempegod.
Resten sier at helt ærlig, det der er
smaker og lukter omtrent med en blanding av
vomm og katt, og våtfort og kattari liksom.
Det var ingen som ville ha det, ikke
sant?
Men produktet eksisterer fordi du kan på en
måte signalisere noe med.
Dette er et sunnere og grønnere produkt, og
det er selvfølgelig grønne logoer på produktet og
sånn.
Så må du selge det litt billigere, for
det er sikkert billigere å male litt gulvrøt
oppi der enn å male kjøtt.
Men det forteller meg at når hundre mennesker
sier dette smaker som dårlig kattomatt oppkast, så
er det jo ikke det.
Så er det sånn, ok, Nordfjord har gjort
det for at de lander på en måte
i den der politisk korrekte siden, hvor man
bare må prøve å tilby noen alternativ som
er politisk korrekte.
Du prøver å dytte ut, tilpasse deg det
markedet du lever i, ikke sant?
Ja, og så prøver man å tilpasse seg
det politiske markedet mer enn man faktisk prøver
å tilpasse seg det markedet man selger til.
Og resultatet er jo at det ligger fullt
av sånne kjøttpølser i denne tryggedisken, ikke sant?
For de vil ikke ha det.
Og så er jeg usikker på, hvor bra
for klima er det å måtte kaste alt
mulig sånn veganere mat, produsere det tre ganger
massevis, og så kaste det, eller produsere i
veldig, for produserer du lite, så blir jo
kostnaden for å produsere det og energiforbruket for
å produsere veldig høyt.
Trond, du glemmer en ting her.
Ja?
Og det er jo at vi lever i
et samfunn som tar vare på deg fra
vugge til grav.
Hvis du er i øvre middelklasse, ja.
Ja, men jeg mener hvis du er i
nedre middelklasse også, så blir du i hvert
fall tatt vare.
Du dør ikke i grøfta, liksom.
Staten kommer inn, tar vare på deg.
Og det innebærer jo at i veldig store
deler av livet så er du i statens
varetekt.
Da enten du har gjort noe gærent, eller
ikke.
Ja.
Staten tar vare på deg og tar også
beslutninger for deg.
Personer i statens varetekt fratas dermed en del
grunnleggende personlig frihet og i og for seg
kulturelle rettigheter, kan man si.
Gjennom rigide og byråkratiske regelverk.
Mange sykehjem har strenge restriksjoner på alkoholservering eller
manglende retningslinjer som sikrer de eldre retten til
et glass vin til maten.
Ofte begrunnet med HMS og fallfare.
Fordi det er jo slik at hvis staten
har ansvaret for deg, så må man jo
også gjøre det man kan for at du
ikke skal falle.
Du har sett Landman-serien, har du ikke
det?
Nei.
Å, du har ikke sett Landman?
Nei, jeg har sett noen klipp.
Ja, ok.
Hun, fruen i huset der, hun er jo
en sånn hjemmeværende som må ha et eller
annet å drimme med.
Hun og datteren hennes ender med å liksom...
Nei, la oss lage litt liv på gamle
hjem i byen, da.
Så de begynner jo...
De begynner å ta med alkohol, og så
skjenker de og lager leven der.
Og det er klart, det kommer jo mye
protester, men samtidig så ser du liksom at
livsgristen til disse menneskene som bare sitter og
rotter bort på dette stedet, den kommer tilbake
igjen, ikke sant?
Og da er det jo ikke måte på
hvor livlig og levende det er.
Og dette føler jeg litt det er litt
samme greie, da.
Du...
Når staten skal ta vare på deg eller
kommunen skal ta vare på deg, så må
vi passe på at du ikke får alkohol,
fordi vi vet at det er veldig fælt.
Så må du spise dette, fordi det er
billig og riktig henhold til våre skjemer.
Men det er ingenting som gjør livet ditt
verdt å leve her, da.
Nei.
Du skal leve lengst mulig, med lavest mulig
livskvalitet.
Det er greia.
Du skal være deprimert og medisinert.
Lenge.
Ja.
Det var jo...
Dette har vi jo sett flere steder.
Det var noen som hadde noen forsøk, hvor
man begynte å lage maten fra bunnen av,
og lage ordentlig mat, og så kostet det.
Det var ikke så mye.
Det var liksom sånn, i stedet for 40
kroner, så kostet det 50 kroner per middag,
eller noe sånt.
Prisen gikk opp litt.
Og så viste det seg at, oi, nå
ble det jo mindre medisinbehover.
Vi ble jo mer funksjonsfrisk og vitale og
det hele tatt.
Nå kan vi droppe ned masse medisiner og
sånt.
Det går på en budsjett, det.
Ja, og så var det feil budsjett.
Det ble for dyrt.
Selv om man sparte inn mye mer enn
10 kroner per beboer på medisin, så var
det ikke de samme pengene.
Derfor måtte man kutte ut det, og så
brukte sentralskjøkken å få servert en sånn deg,
ikke sant?
Jeg visste jo ikke hva du skulle til
å si nå, men jeg skjønte umiddelbart mønstret
her, at det går på en annen konto.
Det gjør det.
Jeg har bare vært i offentlig sektor for
lenge.
Men du skjønner, du trenger ikke ha vært
i offentlig sektor, men jeg tror det hjelper.
Da ser man det mønstret med en gang.
Jeg husker en gang for mange år siden,
kom jeg inn, og så hadde en eller
annen sjef, som holdt en sånn alvorstung tale,
om at nå var budsjettet strammet inn, og
det måtte spares også mange millioner.
Og det var alvor.
Ingen skal miste jobben, men her nå skal
livregnene strammes.
Så tok det ikke to dager eller noe
sånt, men liksom samme uke, så kommer det
to karer inn på kontoret mitt, og så
sier de, ja, vi kommer til å forstyrre
deg litt nå, for vi skal bytte ut
pulten din.
Nei, jeg trenger ikke noen ny pult, og
vi skal spare penger, det trenger du ikke.
Jo, jo, jo, alt skal byttes ut, alt,
kontorstolen din og alt.
Jeg kan sitte på den jeg har, det
går fint.
Nei, det kommer nye møbler.
Så jeg løper inn til denne sjefen og
sier, du, nå er det noen på kontoret
mitt som prøver å bytte ut møbler.
Jeg trenger det ikke, jeg har ikke bedt
om det.
Jo, jo, jo, alt skal byttes ut.
Nå hadde vi ikke dårlig rå.
Nei, gå på en annen konto, dette.
Det er altså så jævlig.
Det er helt vilt.
Forsvar, jeg har vært i sykehus, det samme
skjer alle steder.
Og så har jeg jobbet med kontormøbler, og
vi hadde jo noen sånne budsjettgreier i forhold
til det, og vi måtte regne på hvor
mye vi sparte inn og sånn.
Fordi i privatsektor så regner man jo på
sånne ting, lønnsamheten av ting.
Og hvor lenge er dette siden du opplevde
dette?
Det begynner å bli 20 år siden.
Ok, 20 år siden.
Ja, da kan du regne at kontorpulten din,
det var 15 000 kroner for å bytte
ut den.
Kontorstolen, det var 5 000 kroner til.
Og så kan du regne, vi har spørt
litt om vi har skapt å arbeide senere.
Dette er en sånn gjennomsnittlig arbeidsplasskontor.
Jeg praktiserte clean desk før det ble kult,
så jeg trenger ikke noe skap.
Nei, men snittet på dette her da, lander
på 3-4-20 000.
Så den gangen de bytte ut dette, så
brukte de da i den tidens penger en
3-4-20 000 per kontorplass, etter at
det var sånn at de skulle ha spart
penger.
Jeg blir sprø.
Men et perspektiv å ta med seg inn
i dette da, for vi var over på
det å leve livet i staten, noen gjør
jo det lenge på grunn av ting de
har gjort.
Ja.
Så når du sitter i fengsel, da er
du underlagt justisministeren.
Og Emilie Engermael i sin tid, da hun
var justisminister, nektet å tilrettelegge for religiøst tilpasset
mat, altså korser og halal og sånn.
Men det har du jo vært i fengsel
i mange år.
Ja, men hun ville ikke det.
Hvilket betyr at jødiske og muslimske innsatte, de
må over på vegetardiett hvis de skal leve
opp til sine religiøse, selvpålagte forplikelser.
Jeg er litt usikker på hvor mye staten
skal strekke seg når det er selvforskyldt at
du er landet i fengsel.
Det er noe med det gamle begrepet vann
og brød.
Vet du hva, det er ingen som skylder
deg all verden.
Vi skal ikke sultre deg, men hold kjeften
din når du er mett.
Jeg kan fortelle deg hva som er praksis.
Og jeg begynner å ane en større bilde
av den praksisen.
Det er sånn at hvis de serverer svinekjøtt,
så vil muslimer få kylling.
I fengsel er det sånn det fungerer i
dag.
Eller eventuelt special chicken.
Da kan du servere det samme svinekjøttet.
Og så får du, litt avhengig av hvor
du er, hvis du er på en sånn
kalde korttidsplass, typisk 0-3 års zoning, så
er maten dårligere.
Fordi veldig mange av dem har mat fra
den gangen du hadde sånn typisk egne fengsel
for fyllekjøring og små slagsmål, som var 0
-60 dager.
Så det betyr at nesten alle må få
næringstilskudd ved siden av maten, fordi maten har
ikke nok næring i seg, nok vitaminer og
mineraler og sånt.
Dette er gjennomgående i norske fengseler.
Og norsk fengselsmat på sånne institusjoner, den er
meget begredelig.
Det betyr at du får ikke noe helt
kjøtt, alt er mat eller noe annet.
Jeg tror i løpet av mine 21 dager,
så fikk vi det eneste nærmeste vi fikk
helt kjøtt, det var sommerkotletter.
Det var liksom that's it, ellers så var
alt mat og spedder i hele tatt.
Men, et eget bord for alle som har
religiøse årsaker, ikke kan spise ting som er
svin, så der ligger det kylling.
Det betyr også at, og det kylling man
egentlig gjør da, det er å ta penger
som man skal bruke på mat på alle.
Så fordeler man og sier at, vi må
bruke litt mer penger på maten til denne
gruppen, for at den maten deres er litt
dyrere.
Så da må dere som ikke har religiøse
nykker, dere må spise litt billigere mat.
Det vil si at, det er jo feil
å si at de som ikke er religiøse,
betaler for maten, for det er jo ingen
som betaler for maten der, men du betaler
for, du får dårligere mat fordi at andre
skal få annen mat.
Det vil jeg jo ikke si er helt
rimelig.
Nei, det kan du si.
Men det du, og fengselssituasjonen er jo litt
spesiell, men det er veldig tydelig at du
er i statens varetekst, men når du er
i barnehage, eller på skole, eller du blir
gammel og trenger dette eldre sykehjemmet, som du
har betalt for hele livet, så kommer hjemmen
disse her nannystate-politikerne, og begynner å bestemme
hva du skal få spise og ikke, og
det er vegetarmat og ikke alkohol, og bla
bla bla bla.
Moraliserende.
NTNU-professor Anne-Sofie Hellvik, og organisasjonen Aldring
og helse, peker på at eldre tåler alkohol
dårligere, og anbefaler strenge retningslinjer for å hindre
fallelykker, og det kan sikkert ha mye for
seg, det er sånn rent pragmatisk og faglig.
Men er ikke disse gamle menneskene i stand
til å ta sånne avgjørelser selv da?
Det er noe med det, du har levd
et helt liv, og hvis du vil ha
vin til maten, så skal noe for faen
ikke en eller annen nannystate-arbeiderpartipolitiker bestemme at
det får du ikke.
Nei, dette er voksne mennesker.
Go fuck yourself.
De kan bestemme selv, de kan få beskjed,
du vet hva, denne vinen den går veldig
dårlig med medisinen du tar, og sannsynligvis så
vet du hva det vil si å bli
full, det betyr at du faller mykere, for
det er ingen som har overlevd styggere fall
enn de som har vært så fulle at
de ikke er i stand til å ta
seg for.
Det er det ingen tvil om.
Dette er det forsket på.
Det bringer oss jo over til et unntak.
Stovnerskogen, sykehjem i Oslo, som har en egen
skjermet rusavdeling med 23 plasser.
Her praktiserer man pasjonssentrert omsorg, der alkoholavhengige eldre
får rasjonert sine faste doser med øl eller
vin for å sikre et verdig liv, og
unngå farlige abstinenser, i stedet for å tvinges
til totalavhold på sine eldre dager.
De må i middelfrid betale for den alkoholen
selv.
Det er jo ikke urimelig.
Nei, bortsett fra, jeg hadde jo min egen
gamle far på hjemme det siste året av
livet hans.
Og det er klart, denne tanken om å
betale selv, den er ganske direkte, fordi de
tar 85% av pensjonen.
Ja, altså, moren min bodde jo på en
sånn korttidsplass.
Der fikk hun beskjøvene.
Det er gratis, men du må betale selv
for maten.
Maten må du betale for, så den får
du en regning på.
Hun var der i tre uker.
Og hva tror du maten i tre uker
kostet?
6 000 kroner.
Ja.
Altså, tror du de fikk så god mat?
Vi snakker en månedspris på 8,5 000
her for mat.
For 8,5 000, da burde du fått
servert Wagyu to ganger.
Men det var ingen fare for.
Ja, ja.
Min påstånd er at når du får beslaglagt
85% av pensjonen din, så betaler du
faktisk selv.
Ja.
Så det der moraliseringen med at da kommer
en regning på toppen eller et eller annet
sånt nå, nei, fuck you.
Vet du hva?
La oss heller bare si at disse kan
få det tax-free, da.
Jo, men vet du hva?
Det er uverdigheten i å bare bli lempet
inn i et regime hvor du mister all
innflytelse, også økonomisk, over ditt eget liv.
Du har igjen noen lommepenger, og så småligheten
i at du skal betale for et glass
vin på toppen av basisstjenesten, som er priset
på en måte som har ingenting med hva
det koster å gjøre.
Det er 85% av pensjonen din.
Ja, og så skal det sies at 85
% klarer ikke å dekke en plass hjemte
over.
Nei, nei, det er greit.
Men la oss poengtere at man har betalt
hele jævla livet gjennom trygdeavgiften for dette.
Vet du hva?
Når du har tvunget folk inn i det
systemet, så kan du ikke sitte der på
andre sida og argumentere for at folk skal
betale for det selv.
Dette minner meg av noe.
Husker du, vi drev og momlet om det
på Libet-prosjektet ved å se om vi
kunne ta noen gamle mennesker som bodde på
aldershjem, og så heller selge dem plasser og
teste dem og sende dem på cruise-ship.
For der var servicen der, og de har
lege- og helsepersonaler ombord.
Og all inclusive, så var dette billigere enn
en gjennomsnittlig plass.
Da skal man drifte denne båten, regnet på
det.
Jeg tror kanskje han legen hadde fått mer
å gjøre da.
Ja, han legen hadde fått mer å gjøre.
Men på den andre siden, så tror jeg
kanskje servitørene og alle badebaktene hadde fått litt
mindre å gjøre.
Det kan hende at det hadde gått litt
opp og oppi her.
Det er mulig, det er mulig.
Og så blir sikkert omsetningen i barn litt
lavere.
Så er det så jævlig dyrt å begraves
også, hvis du bare kan kaste seg over
bord når det er slutt.
Det vil jeg gjerne.
Hvis noen gidder å sleppe meg i sjøen
når jeg er ferdig, det høres ut som
en sjøbegravelse.
Jeg synes det ser fint ut.
Ja, få med en liten stein i kista,
så du liksom går nedover og ikke driver
og dupper rundt i overflata.
Ja, ja.
For det blir jo et miljøproblem kanskje, hvis
det er mye eldre som flytter inn på
trendene.
Fyll lommene med stein og sett fyr på
kista.
Ja.
Det er en Viking-begravelse, at noen skyter
flammende pil på kista di.
Men hele greia da, per plass på et
sånt cruise-skip, så er det prisen lavere
for et sånt all-inclusive-cruise, hvor du
skal drifte en sånn båt som skal reise
rundt på forskjellige hav med relativt mye bemanning.
Og så er det billigere enn å drifte
et norsk sykke.
I mitt hodet så er det et eller
annet her, hvor noen kunne lære noe av
noen.
Sende norske eldre i sånn skytteltrafikk mellom Norge
og Hitschels.
Eller Bahamas.
Da får du ordentlig tilbud også, ikke sant?
Ja, ja.
Sånn danskebåtskytteltrafikk til du dæver, og så blir
du bare kastet i skagerakk, og får lempa
på ny ladning tilbake i Oslo.
Det blir så mye logistikk å sende så
kort.
Send dem på cruise som går fra Oslo
til Bahamas, og tilbake igjen via Afrika og
opp igjen, så du får en måned på
cruise-skip.
Koster det sikkert?
Får du sikkert en pris på 35-40
tusen?
Men det er fremdeles billigere enn den sykkelseplassen,
for den koster jo nesten 100.000 kroner
per plass.
Nei, nei.
Vi er litt tongenskikk her, fordi alle skjønner
at du må ha noen sykepleier, og det
er ganske tett oppfølging.
Selv sagt ikke helt realistisk.
Men det er en interessant juxtaposisjon.
Vi får ikke all verden ut av kostnaden
for de sykkelseplassene vi har i dag, og
jeg tør antyde at det samme gjelder barnehager,
og det de har til felles er at
offentlige finansierer begge.
Nå hørte jeg, apropos barnehager, nå hørte jeg
KRF og ungdomslederen, hun uttalte altså en pris
for et åringer i barnehage per år, totalpris
på 400.000 kroner.
Ja, for hvordan er det da da?
Du har en sånn snittkost for mange år
siden, det var 16,5 eller noe sånt
nå, i snitt på tvers av alle aldersgrupper,
men det er veldig mye høyere for små
barn, og mye mindre for eldre barn.
Da er du liksom på, og det er
6-7 år siden vi hadde det tallet,
og da er du på nesten 200.000.
Ja, godt og vel.
Det har dobla seg til nå, eller ikke
dobla seg, men at hvis du tar med
den faktoren med små unger, og prisvekst.
Første året var da 400.000. Jeg skjønner
ikke hvordan det kan bli så kostbart å
ha disse små barna liggende i en barnevogn.
Foreldrene må jo stille med alt, av klær
og bleier og barnevogn og alt som er,
så de skal jo bare krabbe rundt på
gulvet der, legges til å sove en time
midt på dagen.
Det er noen formell krav til bemanning, jeg
vet da faen.
Jeg har prøvd å løpe etter unger som
er 1 år gamle, og så har jeg
prøvd å løpe etter unger som er 3
-4 år gamle.
Jeg kan love deg en ting, jeg trenger
flere til å hjelpe meg for å løpe
etter de som er 3-4.
Ja, ok.
Mutteren fortalte meg en historie på et tidspunkt,
fordi hun var da hjemmeværende med meg på
slutten av 70-tallet, og det var liksom,
jeg var visst ikke beste ungen å ha.
Men i hvert fall, hun hadde liksom tenkt
at, ah, faen, jeg må på do.
Så hun liksom hadde tenkt at, jeg plasserer
drittungen midt på gulvet, og så går jeg
på do og tisser.
Og så satser jeg på at det går
bra.
Det gjorde det ikke.
Fordi mens hun hadde vært ute, og da
er det sånn, jeg kan ikke gå, ikke
sant?
Det er sånn, krabbe unge, har klart å
finne en krakk, dyttet bort til kjøkkenbenken, klatret
opp på den, og videre opp på kjøkkenbenken,
og ned i vasken, og satt på vannet.
Jeg hadde satt på kaldt vann da.
Så da hun kom tilbake, så satt jeg
opp i vasken med vannet på.
Og hun liksom, bra drittungen, ikke satt på
varmt vann.
Men, hvor lenge var jeg borte?
Et minutt?
To minutter?
Jeg kan aldri gjøre det igjen.
Men nå skal jeg da regne på dette
for deg, så vi tar ut noe.
Du og jeg, vi finner ut at vi
skal passe på syv barn sammen.
Så da har vi tre og en halv,
ikke sant?
Hver.
Nå må du regne.
400 000, 800 000, 1,2 millioner, 2
,4 millioner, 2,8 millioner.
Ja, vi skulle passe an noen ganger for
det, vi.
Ja, i ett år.
Eller 11 måneder.
Vi tar en måned ferie også.
Fri jula og.
I en måned?
En sommerferie pluss.
Blir det flere måneder?
Jeg tror ikke de der barnehagene er oppe
i.
Jo, de er oppe.
I stort sett er de oppe.
Så du har en måned ferie i de,
og så er det pluss høstferie, har de
gjerne litt av noen av de.
Og så er det stengt hele jula, og
så er det stengt gjennom påsken, ikke sant?
Så du får seks uker til sammen da.
Så vi sier at ti om halv måned
så må vi passe på sju drittunger fra
ti timer om dagen.
Jeg synes dette høres ut som en ganske
lukrative butikk.
Jeg skjønner jo hvorfor en del private hadde
lyst til å tjene penger på dette.
Det må være greit så lenge vi ikke
gir dem is i hvert fall.
Men det er kanskje derfor vi ikke kan
gjøre denne jobben.
Vi er drittunger selv, vi er i opposisjon
til staten.
Ja, og vi hadde foret småunger med is,
vet du.
Og de hadde fått så mye is, vet
du.
Ja, men sånn blir det ikke.
Nei.
Så vi får la folk tygge på den,
og så snakkes vi vel ved en kommende
episode, tenker jeg.
Til neste gang.
Ha en fortreffelig dag.
App, app.
Takk for at du hører på Sidelinja podcast.
Snakk gjerne om oss.
Like, del og anbefale oss i podcast-appen
din, eller delta i kommentarfeltet på YouTube.
Hvis du har noen spørsmål, eller noe annet,
så finner du all kontaktinfo på sidelinja.transistor
.fm
Episode Video
Skapere og gjester